Räkfrossa och Strängnäs

Igår sov jag till kl 9.30. Jag slappade hela dagen i soffan och tittade på serien blacklist på datorn. Tvättade kläder också. Kl 18.30 cyklade jag in till stan och mötte upp Åsa. Vi åkte med en båttur i tre timmar på Fyrisån och ekoln. Under tiden åt vi räkor, bröd, aioli och drack ett glas bubbel och vitt vin. Jag var hemma 22.30.

Idag sov jag till kl 9. Åkte och handlade på Coop på förmiddagen, fortsatte tvätta och titta på blacklist. Kl 16 åkte jag Strängnäs där Åsa ska semestra några dagar. Vi åt middag på Grekisk Taverna. Jag åt pizza och sedan glassbakelse limoncello. Vi gick en promenad genom Strängnäs centrum innan jag åkte hem vid 20.30.

Barcelona dag 4

Vi åt frukost 9.45. Sedan checkade vi ut och ställde väskorna i receptionen. Vi åkte in till turistgatan och tittade på lite souvenirer, jag köpte två små koppar till barnen. Vi åt friterad kyckling på snabbmatskedjan KFC och köpte sedan italiensk glass. Vi åkte tillbaka till hotellet och hämtade väskorna kl 14. Därefter tog vi tunnelbana till flygplatsen där vi köpte baguette som matsäck. Planet skulle lyfta 16.55 men blev ca 20 min försenat. Vi bytte plan i Frankfurt och fick gå ca 10 min till nästa gate. Men även det planet blev ca 20 min försenat. Tillbaka på Arlanda 22.10 och hemma 23.10.

Barcelona dag 3

Vi åt frukost 9.30. Sedan tog vi tunnelbana till stranden och badade/solade i två timmar. Vi åt lunch på en strandrestaurang, "fish of The day" vilket var sea bass med lite sallad. Sedan åkte vi till hotellet där jag tog ett dopp i poolen och duschade. Vi åkte in till city och gick shoppinggator och i en stor galleria. Jag köpte dock inget. Vi åkte tillbaka till hotellet så Marie kunde lämna sina shoppingkassar och byta glasögon mot linser. Vi åkte sedan till barceloneta och samma restaurang som första kvällen. Där åt vi friterad bläckfisk och delade på två skaldjusfat. Större portioner än vi tidigare ätit och billigare, så definitivt värt pengarna, blev väldigt mätt. Drack sangria. Sedan tog vi tunnelbana ut mot berget till en berömd fontän som har ljusshow med musik mellan 21.30-23. Därefter åkte vi tillbaka mot stranden för drinkar på barer/lounger. Drack mojito, frozen pina coladal och cava. Drink nr 2 kostade 170 kr... men cavan fick vi gratis vid inträdet på ett annat ställe. Vi tog taxi till hotellet kl 2.30.

Barcelona dag 2

I onsdags åt vi frukost 9.30. Frukosten kostade 130 kr och jag åt bröd, ost, marmelad, salami, burkyoghurt, croissant, ananasjuice och melon. Den var inte riktigt värd det priset, men vi blev mätta i alla fall.

Vi gick några kvarter bort och klev på en hop-on-hop-off-buss. För 280 kr får man åka hur mycket man vill under en dag och det finns ca 35 hållplatser på två olika turer. Efter tre hållplatser på östra turen klev vi av vid Park Guell. Man kunde där promenera upp på höjder i parker och få utsikt över staden. Man kunde även betala inträde till den delen av parken som innehåller skulpturer, men det var fullbokat fram till 18.30 så vi hoppade över det. Efter en timme åkte vi vidare med buss. Vi satt på övre däck och det var soligt och varmt, men fläktade lite när bussen rörde sig. Efter ca sju hållplatser klev vi av vid gamla stan och strosade runt och letade efter lunchställe. Vi hittade inga uteserveringar i de smala gränderna så det blev lunch på turistgatan istället. Dyrt, men gott. Vi delade på tapas med skaldjur och jag drack sangria.

Sedan tog vi bussen på den västra turen. Vi åkte alla hållplatser och tittade på sevärdheterna från bussen istället för att kliva av. Sedan bytte vi till östra turen igen för att åka de hållplatser vi hade kvar tillbaka till hotellet. Sista timmen var molnigare och vi var tillbaka på hotellet 18.30. Jag badade i poolen och duschade. Kl 20.30 tog vi tunnelbana till barceloneta för middag. Vi ville lyxa lite och valde en "finare" restaurang. Och det var ju inte så mycket mat direkt. En god bit kummel och tre skivor potatis, drack cava till det. Därefter gick vi till en strandlounge och drack en pina colada. Vi tog taxi till hotellet vid 0.30.

Barcelona dag 1

I tisdags stod väckarklockan på 3.20 och 25 minuter senare åkte jag hemifrån. Jag parkerade på måby långtidsparkering och mötte upp Marie på Arlanda. Vårt plan lyfte kl 6.05. Vi mellanlandade i München och väntade 45 minuter på nästa plan (vilket var samma plan och gate som vi åkt innan). Kl 11 landade vi i Barcelona. Vi tog tunnelbana till hotellet vilket tog ca 1 timme. När vi checkat in så gick vi till en supermarket och köpte vatten och chips. Därefter åt vi lunch på en restaurang i närheten. Jag åt bläckfisk, pommes och drack sangria. På hotellet tog jag sedan ett dopp i poolen på taket åtta våningar upp. Vi vilade en stund och bytte om. Sedan åkte vi tunnelbana in till city, fem stationer bort. Vi gick på deras "paradgata" La Ramblas från torget ner till hamnen. Vi promenerade längs hamnen och kom till strandkaverteren Barceloneta. Där åt vi middag. Jag åt paella seafood, men den var väl inte så jättegod, går säkert att hitta bättre någon annanstans. Drack dock god cava sangria. Vi tog tunnelbana och var på hotellet 23.30.

Sista semesterveckan

I måndags lämnade jag barnen till Dennis kl 11 efter att de varit hos mig 14 dagar. Jag åkte till Gränby för att växla pengar och handlade på Ica. Jag köpte bl a en liten tub tandkräm och en liten solkräm då jag skulle resa med endast handbagage. Sedan åkte jag till thun's 3,5 mil utanför Uppsala för att se om de hade fler sommarskor med memoryskum, men de hade endast sportskor. Jag köpte istället två bh, en kofta och åtta assietter. När jag kom hem så åkte jag till Återbruket för att skänka mitt gamla köksbord och stolar. Därefter så var det tvätt, disk och städning som behövdes efter två veckor med barnen. Deras rum är dock fortfarande ostädat... Till sist packade jag allt inför resan i en liten resväska.

Semesterutflykter

I måndags åkte vi till Bälingebadet igen vid kl 11. Vi träffade Jenny, Gustav och Tyra där. De bor i närheten av badet och vi följde med dem hem och grillade hamburgare. Åkte hem kl 18.

I tisdags åkte vi till Fjällnora och badade. Men det var mycket moln så efter två timmar åkte vi till Pizza Hut för lunch. Därefter åkte vi till Fyrishov och bowlade då barnen hade fått gratisbiljetter.

I onsdags cyklade vi in till stan för fösta gången. Vi stannade i Stadsparken där det var barnens Parksommar med ansiktsmålning, fiskdamm, chokladhjul, lotter, hoppborg och teater i Parksnäckan. Sedan cyklade vi hem och tog bil till jysk för att köpa nytt täcke även till Nelly, nya kuddar och nya sängkläder till barnen.

I torsdags åkte vi till bjöklingebadet ca 2 mil bort. Vi åkte hem kl 14 och lagade lunch. Sedan åkte vi till Studenternas IP för att se Den gode dinosaurien på utebio kl 16.30. Det var varmt, men vi satt delvis i skuggan på läktaren. Därefter åkte vi till Lyssnaängsbadet för ett kvällsdopp. Handlade på Ica och var hemma 20.30.

I fredags åkte vi till Brämsand som ligger vid rullsand. Petra, Johan, William och inez kom dit. Det blåste och var höga vågor, men mestadels soligt. Vid 16.30 åkte vi hem till dem i Gävle och grillade och sov kvar.

Igår åkte vi också till Brämsand med dem. Inte så mycket vågor denna dag, men mycket bilar och folk. Efter fyra-fem timmar i solen åkte vi hem.

Idag åkte vi till Märsta och testade Midgårdsbadet som har pooler både inne och ute. Fint väder de flesta timmarna, sedan kom molnen. När vi åkte vid kl 15 började det regna. Vi åkte till Sigtuna och glasskiosken Våfflan vid båthamnen. Det regnade då rejält så vi fick vänta i bilen en stund innan vi kunde köpa glass. Sedan åkte vi hem.

Semester

I måndags dammsög jag och åkte iväg och handlade. Sedan slappade jag tills barnen kom från Skåne vid kl 16. Vi åkte till Toys'r'us och köpte en docka till Hanna.

I tisdags efter lunch åkte vi till Dalarna för att träffa mamma, Mats, bröder och brorsbarn. Vi köpte pizza som vi åt i Fors, där vi även sov kvar.

I onsdags åkte vi till Västerby och plockade jordgubbar. Vi åt lunch på Dalahästens restaurang. Sedan hälsade vi på min mormor och fikade. Därefter blev det grillat i fors. Barnen hoppade studsmatta och badade i pool.

I torsdags åkte vi förbi kyrkogården och pappas grav. Vi var sedan i fors tills vi åkte tillbaka till Uppsala vid kl 17.

I fredags spelade vi monopol på förmiddagen, men blev inte klara. Vi åkte buss till stan och åt asiatisk buffé. Sedan promenerade vi 1,5 km till minigolfbanan vid Studenternas IP. Vi spelade 36 hål och åt glass innan vi promenerade tillbaka till bussen. När vi kom hem åkte vi och köpte fredagsmys.

Igår spelade vi klart monopol och Nelly vann. Vi åkte till en nybyggd lekpark som föreställer bl a domkyrkan och slottet. Sedan tog vi med fika och åkte till Vedyxaskogen. Vi promenerade 600 m till rastplatsen vid viltvattnet där barnen lekte en timme. På vägen hem stannade vi vid Jysk och köpte ett nytt täcke till Hanna.

Idag åkte vi till bälingebadet där det finns en stor pool, en grund pool och en babypool. Första timmen var det bara moln på himlen. Sedan blev himlen mer blå, men det var ändå ganska blåsigt och kallt så vi åkte hem vid 13.30. Senare på eftermiddagen åkte vi till Gränby och köpte ritpapper, limstift och glass.

Målning

I måndags efter jobbet åkte jag till Flügger Färg och köpte våtrumsgrund, våtrumstäck, penslar/roller och rengöringsmedel. När jag kom hem tvättade jag rent väggarna i badrummet med t-röd och kalkborttagningsmedel. Jag satte fast maskeringstejp runt golv, tak, hyllor och rör. Sedan hann jag även skruva ihop de två sista stolarna jag tidigare köpt på Ikea.

I tisdags efter jobbet målade jag badrummets väggar med grundfärg.

I onsdags duschade jag på jobbet på morgonen. På eftermiddagen åkte jag hem tidigare från jobbet då köksbordet skulle levereras mellan kl 16 och 20. Jag hann måla halva badrummet med vit täckfärg innan leveransen kom vid 17.30. Då jag varit för snål för att betala 500 kr extra för bärhjälp så fick jag bara bärhjälp fram till innanför porten. Men eftersom jag bor i första dörren så kunde jag skjuta paketet in i lägenhet och vidare in i köket. Paketet var 2x1 m och vägde ca 40 kg. Jag målade klart och skruvade sedan ihop bordet. Det var lätt att skruva ihop, men lite svårare att vända upp det.

I torsdags efter jobbet åkte jag och köpte fler penslar/roller och möbeltassar. Jag målade ett lager till i badrummet.

I fredags cyklade jag till jobbet, vilket jag gjort hela veckan. Efter jobbet cyklade jag till stationen för AW med några kollegor. Vi satt på uteserveringen och åt club sandwich och drack vin/cider. Vid 23.00 cyklade jag hem.

Igår åkte jag hem till min kollega Jenny i Bälinge och fick låna hennes dusch, då mina väggar måste torka några dagar. På vägen hem åt jag toast på Brantingskonditoriet. Vid 13.30 skulle jag cykla ner till stationen, men då vräkte regnet ner. Jag väntade några minuter, men var sedan tvungen att cykla fastän det fortfarande regnade lite. När jag parkerade cykeln så testade jag det nya cykelstället med två våningar. Jag mötte upp Åsa och vi tog tåget till Stockholm och tunnelbana till Stadion. Vi gick runt i kvarteren och kikade efter någonting att äta. Det blev en pub och fish and chips. Sedan gick vi i regnet till Stockholm stadion och tittade på SM-finalen i amerikansk fotboll där Uppsala mötte Karlstad. Tyvärr förlust för Uppsala. Men det blev i alla fall bättre väder efter halva matchen. Jag var hemma igen kl 23.

Idag har jag burit in alla saker i badrummet igen. Jag har sorterat smutsiga kläder och tagit hand om disk, vilket jag inte hunnit alls under veckan. Jag bar ut alla kartonger och sopor till soprummet. På eftermiddagen har jag slappat och varit till Ica maxi.

Före
Efter

Gränbyspringet

I måndags jobbade jag halva dagen. Sedan hämtade jag barnen hos Dennis då Hanna hade feber.

I tisdags sov vi till kl 8.30. Kl 10 lämnade jag barnen till Dennis och åkte till jobbet.

I onsdags cyklade jag till och från jobbet. Jag åkte till rusta och ÖoB för lite inköp.

I torsdags cyklade jag till jobbet. På kvällen åkte jag till Lindex och shoppade lite kläder till barnen på rea. Jag åkte till Ikea för att titta på köksmöbler och sedan handlade jag på Coop.

I fredags jobbade jag till kl 14. Sedan ringde förskolan då Hanna var hängig. Jag hämtade henne på förskolan för sista gången, för alltid... Vi hämtade Nelly på ångelstaskolans fritids. Vi hämtade ut paket i Årsta, en surfplatta jag beställt. Sedan åkte vi till Gränby för att anmäla barnen till ett springlopp.

Igår åkte vi till gränbyparken kl 10.45 med regnkläder och stövlar på oss. Lagom till uppvärmningen kl 11.15 slutade det att regna. Medellånga loppet på 500 m startade kl 11.45. Nelly kom på ca åttonde plats och Hanna på ca tjugonde plats. På eftermiddagen låg vi i soffan och tittade på film.

Idag slappade vi på förmiddagen. Efter lunch åkte vi till Chilli för att beställa ett köksbord. Sedan åkte vi lindex för att byta storlek på Nellys jacka. Därefter åkte vi till Ikea. Barnen lekte i Småland medan jag köpte sex köksstolar. Vi åt bulle och mjukglass. När vi kom hem så tittade barnen på film medan jag skruvade stolar. Har dock bara hunnit fyra av dem ännu. Jag skjutsade barnen till Dennis vid 20.30, då de ska åka till Skåne imorgon medan jag jobbar en vecka till.