Barcelona dag 2

I onsdags åt vi frukost 9.30. Frukosten kostade 130 kr och jag åt bröd, ost, marmelad, salami, burkyoghurt, croissant, ananasjuice och melon. Den var inte riktigt värd det priset, men vi blev mätta i alla fall.

Vi gick några kvarter bort och klev på en hop-on-hop-off-buss. För 280 kr får man åka hur mycket man vill under en dag och det finns ca 35 hållplatser på två olika turer. Efter tre hållplatser på östra turen klev vi av vid Park Guell. Man kunde där promenera upp på höjder i parker och få utsikt över staden. Man kunde även betala inträde till den delen av parken som innehåller skulpturer, men det var fullbokat fram till 18.30 så vi hoppade över det. Efter en timme åkte vi vidare med buss. Vi satt på övre däck och det var soligt och varmt, men fläktade lite när bussen rörde sig. Efter ca sju hållplatser klev vi av vid gamla stan och strosade runt och letade efter lunchställe. Vi hittade inga uteserveringar i de smala gränderna så det blev lunch på turistgatan istället. Dyrt, men gott. Vi delade på tapas med skaldjur och jag drack sangria.

Sedan tog vi bussen på den västra turen. Vi åkte alla hållplatser och tittade på sevärdheterna från bussen istället för att kliva av. Sedan bytte vi till östra turen igen för att åka de hållplatser vi hade kvar tillbaka till hotellet. Sista timmen var molnigare och vi var tillbaka på hotellet 18.30. Jag badade i poolen och duschade. Kl 20.30 tog vi tunnelbana till barceloneta för middag. Vi ville lyxa lite och valde en "finare" restaurang. Och det var ju inte så mycket mat direkt. En god bit kummel och tre skivor potatis, drack cava till det. Därefter gick vi till en strandlounge och drack en pina colada. Vi tog taxi till hotellet vid 0.30.