Cyklar och springlopp

I fredags cyklade jag till jobbet och arbetade 7-14. Jag handlade lite innan jag cyklade hem för att bara slappa.

Igår hade jag sovmorgon. Barnen kom till mig kl 11. Då hade de precis köpt nya cyklar på Coop (från både mig och Dennis). Vit/rosa till Hanna och rosa med lila sadel till Nelly.

De var ute på gården och cyklade en stund innan vi cyklade till Årsta för att köpa lördagsgodis. Sedan lekte de ute på gården.

Idag tog vi bussen till Sunnerstabacken där barnen sprang skogsmulleloppet. Det var 450 m och Nelly såg till så att Hanna hängde med henne hela loppet och sprang tillsammans in i mål. Sedan gick vi på skogsmullestigen i skogen en sväng och kikade. På vägen hem stannade vi vid Max och åt lunch.

När vi kom hem hann jag dammsuga. På eftermiddagen tog vi bussen till sommarro tillsammans med Helena och Emilia. Där sprang barnen djungelloppet som var 700 m. De stora flickorna fick springa lite snabbare. Hanna klarade att springa en bit efter dem och kom i mål ca 1 min senare.

Röstning

I måndags lämnade jag barnen till förskola och skola. Jag promenerade till jobbet och arbetade 10.30-19.

I tisdags cyklade jag till jobbet och arbetade 8-14, därefter hämtade jag barnen. Vi träffade på Ann-Sofi som hämtade Fröja och maxima samtidigt. Då blev det bestämt att de båda tjejerna skulle följa med hem till oss och leka. Efter två timmars lek blev de upphämtade av Ann-Sofi igen.

I onsdags lämnade jag barnen kl 7, cyklade till jobbet och arbetade 8-14. Hade därefter ett medarbetarsamtal med cheferna till kl 15.30. På vägen hem stannade jag till vid en cykelaffär. Jag hade märkt dagen innan att en skruv lossnat från min pakethållare så barnsitsen vajade lite. Cykelkillen tog fram en ny skruv och fixade dit den på ett par minuter, och jag behövde inte betala något snäll som han var.

I torsdags cyklade jag till jobbet och arbetade 8-17. Därefter gick jag förbi biblioteket för att förtidsrösta.

Bröllop

I fredags cyklade jag till jobbet och arbetade 12-20.15.

Igår skulle jag ha jobbat, men tog en semesterdag då jag skulle till Rosersbergs slott på bröllop mellan Louise och Andreas. Louise har jag lärt känna i föräldragrupp och på öppna förskolan.

Jag cyklade till stationen och det började regna efter halva vägen. Jag hade paraply, men det var lite svårt att skydda både mig och presenten. Jag tog tåget till Upplands Väsby. Där måste man byta tåg för att åka en station norrut igen och kliva av i Rosersberg. Därifrån är det 3 km till slottet. Med mörka moln på himlen och klackar under fötterna så försökte jag få tag på taxi. I Rosersberg finns inga taxibilar, men taxi Stockholm har bilar i Märsta och Arlanda, så det kom en bil efter ca 20 min som varit i närheten. Jag kom till slottet ca 40 min innan vigseln började i slottskapellet. Sedan minglade vi ute på stora balkongen, och inget regn kom medan vi var utomhus :). Vi fick svenska kräftor, krabbkaka och vitt vin till förrätt. Varmrätten bestod av hjort, jordärtskocka och kantareller och dryck rött vin. Till dessert fick vi violpannacotta, hallonsorbet, färska hallon och dessertvin. Lite senare serverades tårta och kaffe. Jag kände inte någon alls förutom bruden. Jag kunde tyvärr inte vara med på möhippan, men kände igen några tjejer från bilderna i vår möhippegrupp på Facebook. Så med de tjejerna, mina mycket roliga bordsgrannar och den trevliga släkten så blev det en rolig kväll efter ett fint bröllop. Vid kl 23 blev jag erbjuden skjuts av ett par som skulle till Uppsala. Så jag åkte hem och slapp då ringa taxi och passa tågtider och vänta på byte av tåg mitt i natten.

Idag tog jag en promenad till stationen för att hämta min cykel. Jag cyklade till Årsta för att handla mat till ett tomt kylskåp. På kvällen kom barnen hem till mig.

Förskoleklass och blodgivning

I måndags lämnade jag Hanna på förskolan. Sedan följde jag med Nelly till sin första dag i förskoleklass på Årstaskolan. I början var föräldrarna med, men efter en stund kunde vi gå ut och vänta utanför klassrummet. Hennes klass har 27 elever, två pedagoger och en resurslärare. Efter två timmars inskolning hämtade vi Hanna och cyklade till Dennis för överlämning. Jag cyklade hem och städade och slappade. På kvällen tog jag en långpromenad.

Barnen hade nattinskolning på kids2home. Dennis lämnade dem på kvällen 18.30 och hämtade dem sedan på morgonen 6.30. Det hade gått bra.

I tisdags hade jag min sista lediga dag på denna semester. Tanken var att jag skulle gå en långpromenad, men jag kom bara några hundra meter innan det började regna. Istället stannade jag hemma och läste ut en bok av Jonas Jonasson; hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Jag tyckte den var bra och rolig. Jag tittade även klart på tredje säsongen av Hart of Dixie, så nu får jag nog vänta länge på nya avsnitt.

I onsdags cyklade jag till jobbet och arbetade 8-14. Sedan cyklade jag till sjukhuset för att lämna blod. Därefter  gick jag en sväng på stan för att köpa bröllopspresent. Jag handlade mat innan jag cyklade hem.

I torsdags cyklade jag till jobbet och arbetade 8-17.

Dop

I fredags jobbade mamma. Jag och barnen lånade hennes bil och åkte till Fors. Där åt vi lunch med Magnus familj. Jag tog med mig barnen och deras kusin Ludvig för att åka och handla chips/popcorn och läsk. Vi åt glass under den stora dalahästen och hämtade sedan mamma från jobbet. På kvällen blev det kräftor/räkor, bröd och vitlökssmör till middag i Fors.

I lördags åkte vi till Avesta kyrka för dop av min brorsdotter Cornelia. Nelly och Hanna sjöng två sånger framme i kyrkan. Sedan blev det gott fika med släkten. På kvällen åkte jag hem till Anna för tjejkväll. Tillsammans med Nina, Emma, Jenny, Jennie och Veronika åt vi middag på the white monkey. Jag åt pulled pork sandwich. Det var gott, men hade gärna fått vara lite större portion. Vi drack drinkar och stannade tills klockan var 1.00, då fick jag skjuts hem av Jennie.

Idag sov jag till kl 10. Efter lunch hälsade vi på min mormor. Vi tog tåget tillbaka till Uppsala på eftermiddagen och barnen hann leka en stund på gården.

Inskolning

I måndags fick jag sovmorgon. Barnen skulle ha varit på förskola/fritids, men Hanna hade haft feber dagen innan så hon fick vara hemma. Då ville även Nelly vara hemma. De kom till mig vid kl 11. De var båda pigga och friska och lekte hela dagen.

I tisdags lämnade jag Hanna för inskolning på förskolan och Nelly på fritids. Jag spenderade tiden hemma så att jag fanns tillgänglig om de behöver ringa mig. Det behövde de inte, så jag hämtade barnen vid halv två. De lekte sen på gården.

I onsdags lämnade vi Hanna på förskolan. Nelly var ledig och vi var hemma. Vi låg i soffan och tittade på tv och så byggde vi pussel. Jag kände mig lite illamående och var trött och hängig. Vi hämtade Hanna halv två.

I torsdags lämnade vi Hanna på förskolan för sista inskolningsdagen. Nelly lekte hemma hos Emilia en stund innan de åkte in till stan. Även jag cyklade in till stan och mötte upp dem. Jag och Nelly åt asiatisk lunch innan vi cyklade hem, hon fick sitta i barnsitsen bakom mig. Vi packade och hämtade sedan Hanna. Vi tog bussen till stationen och tåget till Krylbo. Vi åt middag i Fors med Marcus, Marie, nikki, Magnus, Ulrika, Ludvig, Cornelia, mamma och Ulrikas föräldrar. Det blev grillat och rödvin.

Malin + Pontus

I fredags tog jag en promenad på förmiddagen, och sedan dusch och packning. Jag tog cykel till stationen och tåget till Krylbo. Där åt vi räkor och goda pajer till middag. Även Mats syster med man kom dit från Kalmar.

I lördags var det dags för bröllop mellan min bonussyster Malin och Pontus. De vigdes i Folkärna kyrka och festen hölls i bjurfors. Härligt väder, glada människor, fina tal, god mat. En fantastisk dag helt enkelt!

Idag tog jag tåget tillbaka till Uppsala. Jag har tagit det lugnt i soffan, förutom när jag cyklade till Årsta för handla till ett tomt kylskåp.

Ännu en semestervecka

I måndags skulle Hanna för första gången gå till sin nya förskola och påbörja inskolning. Första dagen skulle hon bara vara där en timme, så även Nelly följde med oss dit. Vi fick gå runt och titta och fick lite information. Sedan cyklade vi till Dennis för pappavecka. Jag ägnade hela dagen åt att städa, tänk att det kan bli så stökigt efter en vecka med barnen. Kläder, pyssel, papper, smulor och småsaker överallt.

Vid kl 17 tog jag en promenad in till stan för att möta min kusin Carro som kommit från Örebro. Vi köpte med oss en baguette och tog bussen till lyssnaängsbadet för ett kvällsdopp. Sedan tog vi bussen tillbaka till stan för att köpa godis och gå på bio. Vi såg filmen Sex tape och promenerade därefter hem till mig.

I tisdags cyklade jag till ångelstaskolan där Nelly skulle gå sin första dag på fritids. Jag stannade kvar med henne ett par timmar innan jag lämnade över henne till Dennis som varit med Hanna på inskolning. Jag cyklade hem igen till Carro och vi åt en ordentlig frukost och promenerade därefter in till stan. Dagen spenderades med shopping. Inte på rean som jag hade tänkt, men jag hittade en tröja på åhlens, trosor på Kappahl och en långklänning till Nelly. Mat intogs på Thai Village; mongolisk buffé. När Carro klev på bussen mot Örebro så promenerade jag hemåt.

I onsdags var jag bara hemma och slappade och tittade på tv-serier. Hade tänkt ta en promenad men röklukten från branden hade kommit till Uppsala. Jag kunde i alla fall rensa min garderob och passade på att sy lite hål på kläder.

I torsdags var röklukten kvar. Jag fortsatte med tv-serier och rensade lite i både köksskåp och badrumsskåp. Vid kl 19 cyklade jag in till stan för att möta Åsa. Vi skulle ha åkt en 3-timmars båttur med tacobuffe, men den blev inställd då skepparen var sjuk. Istället gick vi till villa romana och åt italiensk pasta med pilgrimsmusslor på deras uteservering. Vi satt en stund på O'learys uteservering innan jag cyklade hem vid kl 23.

Dennis och barnen var på torsdagskvällen på förskolan för inskolning på obekväm omsorg. Det är en annan verksamhet med annan personal än på dagarna. Även Nelly kommer att vistas där på kvällar, nätter och helger.

Furuviksbilder

Furuvik och lekparker

I fredags tog vi en cykeltur efter lunch till cirkuslekparken. Därefter lekte barnen hemma på gården.

I lördags tog vi tåget till furuvik, vi var framme kl 10.15. Vi stod i kö ett tag innan vi kom in, vi fick i alla fall tag på en skrinda till väskorna. Vi kikade lite på djuren, men klappade inga denna gång. Vi åt vår matsäck och gick sedan till tivolit när de öppnade kl 12. Barnen åkte lilla bergochdalbanan, lilla fritt fall, veteranbilar och cirkuskarusell. Hanna var precis 110 cm med skor och fick då åka bikupan med Nelly. Nelly åkte även kättinggungan väldigt högt upp i luften, modigt. Jag köpte inget åkband till mig själv, utan åkte endast spöktåget med barnen. Sedan åkte Nelly den ensam en gång (fast i samma vagn som en annan familj som stod före i kön). Varje karusell åktes ca 3 gånger innan vi tröttnade. De hann även med att spela på chokladhjul, fiska ankor och köpa sockervadd. Vi avslutade med ett bad i poolerna. De gjorde även resten av furuviksbesökarna samtidigt... Kl 17.44 åkte tåget tillbaka med nöjda och glada barn.

I söndags cyklade vi till gränbyparken tillsammans med Helena och Emilia. Vi lekte och åt matsäck. På vägen hem stannade vi i Gränby köpcentrum och åt glass.

Semester

I måndags var det min första semesterdag och jag fick sova till 10, sedan kom barnen. Vi tog bussen till Ikea för att äta lunch. Sedan gick vi till Jysk och köpte en wellpur-kudde. Därefter tog vi bussen till fyrishovs camping och spelade 18-håls minigolf.

I tisdags tog vi bussen till lyssnaängsbadet. Och det var riktigt skönt i vattnet! Till och med jag kom i snabbt. Vi stannade några timmar innan vi åkte hem igen.

I onsdags tog vi bussen till stan och promenerade till Stadsparken för att gå en stund på barnens Parksommar. Barnen red ponnyridning, fiskade fiskdamm och Hanna målades i ansiktet. Nellys öga började klia och svällde upp, kanske pga hästarna eller nyklippt gräs... Sedan tog vi tåget till Krylbo där mamma hämtade upp oss. Vi besökte min mormor tillsammans med min bror Marcus, Marie och nikki. Barnen hann därefter bada en stund i mammas pool.

I torsdags åkte vi till sandvikabadet med mamma, Marcus, Marie och nikki. Vi hade med oss pastasallad och köpte glass, badade och lekte i sanden. På kvällen åkte vi tåg tillbaka till Uppsala.