Luleåbilder

Magnus 30-årsfest hade 80-talstema!

Hanna i gympadräkt och benvärmare

Nelly

Dennis i kavaj lånad av Gert och peruk lånad av Ulrikas bror

Manges kompisgäng (med Mange liggandes)

Ulrika och jag

Min bror Marcus

Ulrikas kompis

Ulrikas bror

Ulrikas systerdotter (synd att bilden blev suddig)

Nelly på kinarestaurang innan vi åkte hem

Mona 60 år

Den 12 april fyllde Mona 60 år och vi firade genom att gå på restaurang i byn vi bodde i. Restaurang Upstairs ägs av en svensk och har fått pris som El Gounas bästa restaurang

Min förrätt med friterade räkor och bläckfisk och dressing och avokado

Monas och Dennis förrätt med avokado, lax oxh skaldjur

Min varmrätt med biffmedaljonger och potatis

Varmrätt med oxfile och potatiskaka

Barnens mat; spagetti och köttbullar (de orkade inte ens hälften)

Hanna äter någon form av sorbetglass som de bjöd på

Mona fick en tårta av hotellet

Grattis Mona!

Egyptenbilder

Glass i stora lass

Nelly med dessertsvan

Hanna var sugen på att rida på kamelen

Nelly i strandbaren med juice

Nelly väntar på farmor och farfar utanför hotellingången

Del av hotellområdet som vi passerade på väg till stranden

Hotellstranden låg i en lagun

Filmstjärnan på väg till bad

En rak vattenrutschkana och en spiralformad

Hanna i barnpoolen

På lokalbussen på väg till middag på annat hotell

Böcker

"Men vi knullar ju ändå inte" heter en bok skriven av Ann Söderlund som jag läste för en tid sedan. Det är en bok om den svåra konsten att leva tillsammans. Hon delar med sig av dråpliga händelser och familjesemestrar. Den är rolig och skojig, men jag tyckte att hennes språk var lite svårt att läsa. Ibland var jag tvungen att läsa om vissa meningar för att hänga med i snacket. Därför var det inte lika beroendeframkallande att läsa denna bok som det brukar vara med andra böcker.

Med mig till Egypten hade jag en bok som heter "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" skriven av Lucy Dillon. En romantisk dramakomedi som blivit av med jobbet, lägenheten och sin älskade. I samma veva ärver hon sin mosters tillgångar; ett hus på landet och ett hem för övergivna hundar. Det är en härlig feel-goodroman.

Massage & sand

I tisdags skulle jag ha jobbat, men då vår barnflicka inte kunde komma den kvällen så hade jag bytt bort det passet. Dennis fick sovmorgon då han skulle jobba natt. Peder kom förbi på fika och även Bosse tittade förbi en stund. Jag hade medarbetarsamtal med mina chefer på jobbet på eftermiddagen. Under tiden åkte Dennis och tjejerna till IKEA och fikade. Sedan var det dags för Dennis att åka till jobbet.

I onsdags fick jag lov att jobba 8-14 eftersom jag varit ledig dagen innan. Efter jobbet var det äntligen dags att dra fram utemöblerna. Vi svabbade altangolvet och torkade av möblerna. Vi plockade bort vintergrejer och tog fram barnens alla cyklar (trehjuling, sparkcykel, bobbycar, springcykel och cykel med stödhjul). Dennis körde en sväng till återvinningen och slängde en gammal resårmadrass som Nelly har sovit på tidigare och en resväska som gick sönder under flygresan från Egypten. Nelly var hem till Emilia och lekte och sedan cyklade de här utanför.

I torsdags fick jag sovmorgon medan Dennis åkte ut för att arbeta lite på båten. Kl 11 hade jag tagit mig in till stan då jag hade en inbokad massage. Jag fick presentkort av mamma i julklapp och det var nu dags att utnyttja det. En halvtimme senare kom Dennis dit och även han fick en halvtimmes ryggmassage. Sedan gick vi till Fugu och åt asiatisk buffé. Därefter hade vi möte inbokat med Exceed som har hand om vårt privata pensionssparande och barnens sparande. På eftermiddagen åkte Dennis iväg och hyrde släpvagn och sedan till Swerock för att köpa sand till sandlådan i vår lekpark (på bostadsrättsföreningens bekostnad). Jag och barnen hjälpte honom att skyffla av det från släpet med våra spadar. Ytterligare en vända hann han med och nu är sandnivån i lådan lite mer normal. På kvällen åkte vi till Olle, Camilla, Emilia och Julia och blev bjudna på lax och potatis.

Igår jobbade jag 7-14. Dennis jobbade dagpass. När jag hämtat barnen så tog vi bussen till City Gross för att handla lite fredagsmys. När vi kom hem så gjorde vi hembakad pizza och Nelly lekte en stund med nya grannbarnen Ludvig och Maja. När barnen gick och la sig så åkte jag till gymmet för att promenera/jogga/springa.

Idag har Dennis jobbat förmiddag på larmcentralen. Jag och tjejerna åkte till McDonald's för att äta lunch med Louise, Emma och Maja. Sedan lekte dem med oss i vår lekpark. På eftermiddagen har vi storstädat i lägenheten och Nelly har lekt med nya granntjejen Fröja.

30-årsfest i Luleå

I onsdags var jag ledig. Dennis fick sovmorgon då han skulle jobba natt. Även denna dag ägnades åt tvätt och upppackning och handling och posten och allt annat som måste tas igen. På eftermiddagen kom Emilia hit och lekte.

I torsdags jobbade jag 10.30-20.15. Innan jobbet hann jag med att köpa nya solglasögon, då Hanna hade lyckats bryta sönder mina under slutet av semesterresan. När jag kom hem var det packning som återigen gällde då ny resa stundade.

I fredags bar det av mot Luleå. Vi åkte hemifrån kl 9.30 och planet lyfte från Arlanda kl 12.20 med Norwegian. Förutom vår familj så åkte även min mamma med. Min yngsta bror Marcus hade åkt dagen innan tillsammans med Magnus kompisar för att kidnappa honom till födelsedagsfirande. När vi kom fram åkte vi taxi till Elite Stadshotell i Luleå. Vi hälsade sedan på hemma hos Magnus, Ulrika och Ludvig där vi bjöds på fika och tårta. Tyvärr blev Nelly illamående och kräktes, så hon och min mamma gick tillbaka till hotellet. När vi andra kom tillbaka så mådde hon bättre och det blev pizzamiddag på restaurang Corner i närheten. Jag och barnen gick sedan och la oss, medan Dennis gick tillbaka till grabbarna för att partaja. Han mådde inte så bra dagen efter...

När vi vaknat på lördagsmorgonen åt jag, mamma och barnen frukostbuffé. Vi gick sedan på stan en stund och hälsade på hemma hos Mange. Vi gick tillbaka till stan för att köpa skor till mamma och lördagsgodis till barnen. Kl 13.30 mötte Dennis upp oss och vi fick i oss lunch på stan. Sedan gjorde vi oss iordning för kvällens 30-årsfest med tema 80-tal. Mamma och barnen följde med på festen en liten stund och gick sedan tillbaka till hotellet, medan vi fortsatte att festa. Kl 23 fick jag med mig Dennis tillbaka till hotellet för välbehövlig sömn.

I söndags åt vi alla frukostbuffé och hälsade på hos Mange en stund. Då hade även Ludvig kommit hem från barnvakten. Efter lunch på en kinarestaurang så tog vi flygbussen till planet (mamma blir kvar några dagar till i Luleå). Vi landade i Uppsala vi femtiden och köpte med oss McDonaldsmat hem. När barnen hade somnat åkte jag till gymmet för att springa lite. Det behövdes och motivationen var på topp efter mer än en månads uppehåll pga förkylning/semester/tidsbrist.

Egypten 2012

Måndagen den 2 april stod väckarklockan på 4.30. En kvart senare bar vi ut alla väskor och barn till bilen. Kl 5 startade resan mot Måby Parkering där vår bil skulle få stå i två veckor. Vi skjutsades med minibuss till terminal 5 och checkade in tre stora resväskor samt barnvagn och resesäng. Kvar hade vi nu tre handbagage och en kasse med frukost. Efter frukost, säkerhetskontroll och passkontroll var det dags att borda planet. Flygresan tog 4 timmar och 40 minuter (det gick mer än en halvtimme snabbare än utsatt tid) och barnen sov en timme under resan.

På flygplatsen i Hurghada är det fruktansvärt kaos. Flygplatsen är inte byggd för att ta emot den enorma mängd turister som kommer varje dag. Först är det en kö till luckan där vi lämnar landningskort och får visumstämpel i passet. Direkt därefter är det kö till passkontrollen. Och sedan kommer nästa kö där vi får visa upp visumstämpeln vi nyss har fått…?!  Kösystemet fungerar inte då det är för trångt, alla står i breda köer som går långsamt. Ca en timme tog hela proceduren… När vi väl kommit fram till bagagebandet var våra väskor redan framme. Vi hittar en bagagevagn där vi lastar på alla väskor och Nelly ställer sig på kanten för att åka med, medan Hanna sitter i barnvagnen. Ute på gatan kör bagagevagnen fast i ett litet hål och två av väskorna glider av vagnen och landar på gatan med Nelly under… En väska i pannan och en på foten fick hon, men hon repar sig efter en liten stund. När vi kom fram till vår buss så upptäcker jag att jag tappat vår biljett… Nu behöver vi ju inte den förrän vi ska åka hem, så reseledaren ser till att skriva ut en ny biljett som vi senare på kvällen fick till vårt rum under dörren.

Bussen till hotellet tog ca 40 minuter. Byn som vi bodde i heter El Gouna och hotellet heter Rihana Resort. Hotellet kändes fräscht och mysigt. Tätt intill låg ett systerhotell och ytterligare en tillhörande byggnad. Sammanlagt fanns tre pooler, varav den ena med vattenrutschkanor. Hotellet hade en egen strand vid lagunen. Det var sandstrand, dock inte lika vit och finkornig strand som i Hurghada.

Vi hade all-inclusive. Det gav oss frukostbuffé, lunchbuffé, fikabuffé och middagsbuffé. Om man hellre ville äta lunch på stranden så fanns det en enklare buffé med t ex korv eller hamburgare där. Vi kunde hämta obegränsat med läsk, juice, öl, vatten, vin och glass. En del drinkar fanns i barerna men de var lite för starka för min del. När det gäller kyckling och kött så tycker jag att det kunde vara lite torrt och smaklöst. Däremot åt jag varje dag mycket fisk, den misslyckades de aldrig med. Jag har ännu inte vågat väga mig sedan jag kom hem…

Våra dagar såg ut på liknande sätt. Vi vaknade ca kl 8. Vi åt frukost och gick sedan tillbaka till rummet för att smörja in oss med solkräm. Vi lyckades göra av med 3 flaskor solkräm på vardera 200 ml! Två utav dem med faktor 50 och en med faktor 30. Kl var ca 10 när vi kom till stranden. Efter två timmars bad, sol och lek (eller bokläsning) så ville barnen leka en stund i lekparken. 12.30 började lunchen serveras och efter det fick Hanna sova en timme i vagnen.

På eftermiddagen gick vi till poolen och där fikade vi mellanmål kl 16. Sedan hann vi med ytterligare ett dopp innan det var dags att gå tillbaka till rummet för att duscha och byta om. Kl 18 serverades middag.

Kl 20 var det barnshow där en lekledare dansade med barnen på en scen. Samma låtar varje kväll med rörelser till. Nelly är lite feg och satt och tittade på eller befann sig lite vid sidan av ringen. Sista kvällarna dansade hon med på vissa låtar. Hanna är lite modigare och är gärna med och dansar en stund tills hon tröttnar och hellre vill springa och hoppa. Kl 21 började underhållningen för vuxna, men då var vi så trötta att vi begav oss till rummet och somnade.

När vi varit där i en vecka så kom även Dennis föräldrar dit. De bodde i ett rum i samma byggnad.

Vädret var varannan dag soligt och varannan dag molnigt/disigt. När det var disigt så var solen väldigt stark och det märktes knappt att det var moln på himlen. Ibland var det större moln, men även då var det varmt och ljust och lätt att bränna sig. Vattnet tyckte jag var liiiite för kallt, men så fort man kommer i så vänjer man sig.

En dag tog vi gratisbuss till en annan strand vid havet. Den var mycket långgrund, men jag tyckte att vattnet var lite varmare där. Även vid den stranden ingick lunch och dryck. En annan dag tog vi båt till Zeytuna beach. Båten kostade 6 kr, men när vi kom fram fick vi betala 37 kr per vuxen för att komma ombord på ön…

Vi hade bara några minuters promenad in till Downtown med en del restauranger och butiker. Vi gick dit ett par gånger. Den 12 april fyllde Mona 60 år och vi åt då på en restaurang där som heter Upstairs. Det är en svensk ägare och har fått pris som bästa restaurang i byn. Vi åt avokado och skaldjur till förrätt och oxfile/biffmedaljonger till varmrätt. Barnen fick spagetti med köttbullar. Vi blev mätta och orkade ingen efterrätt.

Vår näst sista dag på semestern blev jag magsjuk. Jag vaknade med illamående och fick sedan ont i magen. Jag sprang ett antal gånger till toaletten och kände mig orkeslös. Jag gick till hotellsköterskan och fick piller mot både diarré och illamående. Jag låg hela dagen på hotellrummet medan resten av sällskapet åkte en bokad båttur runt lagunerna. Nästa dag mådde jag bättre och sedan försvann magsjukan som tur var. Sista dagen så åkte Mona och Gert iväg på utflykt med båt och snorkling.

En kväll under vistelsen så kunde man byta ut sin middag mot en middag på ett annat hotell. Så sista kvällen åkte vi lokalbuss till hotell Ocean's View och åt av deras middagsbuffé istället.

Måndag 16 april checkade vi ut och åkte kl 11 med bussen tillbaka till Hurghadas flygplats. Denna gång fungerade det lite smidigare med köer och kontroller. Vi åt lunch på Burger King och hann precis äta upp innan det var dags att gå ombord. Kl 20 landade vi på svensk mark igen.

Bilder kommer senare!

Min bror fyller år

GRATTIS MAGNUS 30 ÅR!

Hemma igen

Igår kväll kl 20 landade vi på Arlanda. Så nu är man tillbaka i verkligheten igen efter två härliga semesterveckor. Ingen av oss ville åka hem, Nelly ville gärna bo där. Reseberättelse kommer snart!

Idag har jag varit ledig. Dennis har jobbat eftermiddag på larmcentralen. Tvättmaskinen har gått varm här då vi ska tvätta ALLA kläder vi har haft med oss, samt att vi idag bytt sängkläder. Sex maskiner har det blivit idag och lika många blir det imorgon. Lunchen intogs på restaurang Fyrislund där jag åt stekt fläsk med löksås. Jag och tjejerna åkte till City Gross då vårt kylskåp gapade tomt.

Jag följer ca 8 bloggar skrivna av både kändisar och kompisar. Jag har nu på kvällen gått igenom de inlägg jag missat under senaste tiden, det tog lite tid... Nu har jag 15 morgontidningar och tre tv-program att titta på också de närmaste dagarna.

Here we go

I torsdags skulle jag ha varit ledig, men då min chef var sjuk så hoppade jag in extra på morgonen 8-10 för kassaredovisning. Dennis skulle också ha varit ledig men var kursinstruktör på jobbet istället. Barnen fick därför börja kl 7 på förskolan. Efter jobbet hade jag tid på kvinnokliniken på sjukhuset för att få ett nytt recept på p-piller. Därefter blev det en liten shoppingrunda på stan, hittade några tröjor till mig på Lindex.

I fredags jobbade jag 7-14 och Dennis var återigen kursinstruktör hela dagen. När jag hade hämtat barnen så kom Emilia hit och lekte en stund. När Dennis kommit hem så fick vi besök av Jimmie, Karin, Joel och Klara. Vi åt tacos och popcorn.

Igår fick jag sovmorgon. På förmiddagen var det städning på schemat och sedan lördagsgodishandling. På eftermiddagen åkte Dennis till Öregrund för att gå på 40-årsfest. Nelly gick till Emilia och lekte en stund.

Idag fick vi besök av Ellen, Klara och Irma. De var sjuka när Nelly hade kalas och fick fira henne idag istället. Vi åt fruktsallad och vaniljsås och barnen lekte. På eftermiddagen kom Dennis hem från festfirandet. Vi har ägnat kvällen åt packande.

Imorgon far vi till Egypten! Kl 5 på morgonen rullar vi hemifrån. Matsäcken ligger klar i kylen och väskorna ligger på golvet. Det är dock mycket svårt att stänga dem så jag får nog försöka ta ur några plagg... Tre stora resväskor, resesäng, barnvagn och tre handbagage... Vi lyckades ju få med det förra gången så det borde ju gå bra. Nu blir det två veckors bloggpaus härifrån. Om det finns internet på hotellet så kanske jag hinner in för en kort uppdatering.