Egypten

Antligen far jag stilla min datorabstinens!

Nu har vi varit har nastan sex dagar och vi har det alldeles harligt. Flygresan tog 5 timmar och 15 minuter och det gick bra. Vi hade gatt upp kl 3.30 (och jag hade da bara sovit en och en halv timme) och parkerade pa Maby parkering. Darifran fick vi aka buss till terminalen. Pa flyget satt vi i tre stolar bredvid varandra. Hanna satt i mitt kna, nar hon sov lag hon pa golvet nedanfor Nellys stol. Aven Nelly lyckades sova en stund i sin stol.

Hotellet vi bor pa heter Giftun Azur. Det ar ett stort hotellomrade med manga rum. De flesta, aven vart, ligger i radhuslangor med uteplats dar det star tre stolar och ett bord. Rummet ar ganska stort, ca 25 kvm, och det ar nog inte sa nytt, men anda stadat och frascht. Vi har tre sangar. Dennis sover i en 90-sang (hard som sten), jag och Nelly sover i varsin 120-sang (lite mer lagom hard). Vi har resesangen med oss, men Hanna far plats bredvid mig. Kuddarna ar inte heller sa bekvama. Vi har luftkonditionering som inte ger oss sa kall luft, men vi har den bara pa pa kvallen, den behovs oftast inte pa natten.

For det mesta badar vi i havet, det ar bara liiiite kallt precis nar man kliver i, men det blir fort underbart skont. Aven Hanna har gjort sin baddebut i havet. I poolen ar det kallare, sa vi badar bara dar ibland.

Smatjejerna har fatt hosta och haller oss vakna en del pa natten. Tur att jag bad om hostmedicin pa BVC sist. Vi har nog faktiskt ett helt apotek med oss... Jag och Dennis ar lite snuviga, och har ca hundra myggbett. Vi smorjer oss med myggmedel, men jag tror att vi har gaster pa natten som ater av oss. Hanna har en del prickar fran myggen, men Nelly har klarat sig bra.

En typisk dag har:

Vi vaknar ca kl 8, men ligger kvar i sangen till kl 8.30. Granderna mellan radhusen ar smala, sa det kommer inte in morgonsol pa rummet, vilket ar skont. Men varje morgon tror vi att det ar molnigt ute, men det ar det defenitivt inte! Det ar soligt och varmt, lagom varmt.

Kl 9 gar vi och ater frukost, Hanna ater grot. Sedan gar vi tillbaka till rummet for att gora i ordning oss for bad. Vi gor i ordning nappflaskor och kokande vatten till Hanna. Vi har vattenkokare pa rummet och kokar flaskvatten till ersattningen (halls varm i termos som vi har med). Vi kokar kranvattnet for att diska flaskorna i. Det blir sex kokingar varje dag.

Det tar lite tid nar man har barn och vi ar inte pa stranden forran efter kl 11. Da ar det dags for Hanna att sova. Hon sover tva ganger varje dag och da far jag och Dennis ha varsin barnfri timme, da vi till exempel tranar, vilar, bloggar eller laser.

Kl 12.30 ater Hanna och kl 13 gar vi till standrestaurangen for att ata lunch. Ibland sover Nelly en stund pa dagen. Sedan badar och solar vi en stund till. Kl 15 ater Hanna igen och sover en stund till.

Mellan kl 16 och 16.30 borjar solen ga ner bakom husen och vi gar istallet ivag till lekparken. Kl 17 gar vi tllbaka till rummet. Dar duschar vi och Hanna ater burkmat som vi varmer i vattenbad.

Kl 18.30 serveras middagen och darefter gar vi ut till terasssbaren for att dricka drinkar och underhallas av livemusik. Nelly dansar garna med de andra barnen, medan Hanna far ata och somna i vagnen. Kl 22 brukar vi hamna i sangen igen.

Vi funderar pa att gora en utflykt nagon dag, kanske aka en tvatimmarstur med ubat. Till skillnad fran snorkling sa behover barnen da inte vara i solen och alla kan vara med och se fiskarnas rike.

Dennis och Nelly har shoppat solglasogon och Hanna har shoppat en badbil som bebisar kan sitta i i vattnet. Igar kopte vi oss lite chips och godis. Annars ingar all mat och dryck. Vi behover inte vara hungriga eller torstiga!

Dag 98

Imorgon bär det av till Egypten i två veckor. Vi har bokat all-inclusive och jag har bestämt mig för att ta en paus i pointräknandet under denna tid. Min viktväktarkonsulent sa "Vet du vad det bästa med all-inclusive är? Du kan välja precis vad du vill och allt är redan betalt!" Hmm ja, det är ju helt och hållet jag själv som väljer vad jag stoppar i munnen. Min plan är att försöka undvika vissa produkter, såsom strips, ost (på toast och pizza) och snacks. Vissa dagar blir fridagar då jag får äta allt. Sen gäller det ju att begränsa portionsstorlekarna också.

På hotellet finns det ett gym där jag hoppas att det finns några konditionsmaskiner. Träningsskorna har jag packat. En del simning finns också i min plan. Den sjätte december återkommer jag med matrapporter.

Chipsen jag skulle äta idag har inte alls hunnits med, den är oöppnad. Däremot blev det lite lördagsgodis.

Frukost 5 p: 1 rågkaka, ägg, majonnäs lätt

Lunch 12 p: 165 g blodpudding, 3 msk lingonsylt, inlagd gurka

Middag 12 p: Samma middag som igår

Mellanmål 9 p: 100 g godis

Nu är det dags!

Att åka på semester! Kl 4 i morgon bitti lämnar vi Uppsala. Väskorna är packade; tre stora resväskor, resesäng, vagn, skötväska, ryggsäck och Nellys ryggsäck.

Idag har vi varit iväg på några småärenden för att köpa/hämta det sista inför resan. Dennis och Nelly var ute en stund för att åka bob och lyckades även bygga en snögubbe.

Jag tror att det finns internetcafé på hotellet, kanske hinner jag titta in här för att uppdatera er om hur vi har det! Annars ses vi igen den 5 december.

Toblerone

Idag har Dennis jobbat och vi tjejer har varit på öppna förskolan. Efter det åkte vi till ÖoB för att köpa två stycken toblerone (400 gram för 29 kr styck). Så nu har jag avbeställt tobleronen från taxfreen (skulle ha kostat 49 kr styck).

Lite shopping på Coop för att köpa barnmat och ersättning till Hanna. Jag kommer ta med all mat till henne utomlands. Retsen av dagen har vi haft fredagsmys hemma.

Filmkväll

Igår åkte Dennis hemifrån tidigt. Han skulle till Stockholm för att hjälpa sin mammas kusin med service av fyrhjuling. Hemkomsten blev sent på kvällen.

Jag lämnade Nelly på förskolan och åkte sedan in till stan. Jag shoppade ett rött midjeband till Nellys lucialinne. Jag hälsade på på jobbet och hämtade en familjekalender som jag beställde av en arbetskollegas barn (jultidningsförsäljning). När jag hämtat Nelly så fick vi lekbesök av grannen Ellen och hennes Klara och Irma.

Kl 18.30 somnade Nelly återigen i soffan. Kl 19 kom Petra hit för tjejkväll och då fick även Hanna lägga sig. Vi gjorde middag och snacks. Sedan blev det en film som heter I skuggan av värmen. Det är en svensk film som handlar om en tjej som missbrukar heroin och en kille som är polis, och de blir kära i varandra. Svenska filmer är ofta inte så bra, men den kan väl få ett godkänt betyg.

Dag 97

Ja, detta förra inlägget gällde naturligtvis gårdagen.

Idag har vi varit på öppna förskolan och ätit mellanmål. Till lunch blev det rester. På kvällen gjorde jag egna färsbiffar med rökig smak. Till det serverades klyftpotatis, stekt vitkål, sallad och barbequesås. En ganska bra matdag, men tyvärr spårade det ur lite nu på fredagsmyset. Har blivit både skumtomtar och toblerone. Till imorgon har jag köpt chips och dip. Man skulle nästan kunna tro att semestern har börjat...

Frukost 6 p: 2 skivor knäckebröd, ägg, kaviar

Mellanmål 4 p: Grovt bröd, 2 smörgåsrån, 1 tsk bregott, 1 ostskiva

Lunch 11 p: 120 g pasta, 100 g fläskfilé, 2 msk barbequesås, 1 msk rydbergs bearnaise, 2 tsk italiensk dressing

Middag 11 p: 120 g potatis, 100 g nötfärs, 1 tsk olja, 2 tsk margarin, 2 msk barbequesås, 2 tsk italiensk dressing

Mellanmål 12 p: 33 g juleskum, 60 g toblerone

Dag 96 + vägning

Idag har jag vägt mig och tro det eller ej, men vågen visade -0,4 kg! Total nedgång -6,9 kg! Det kan ju kanske bero på var man befinner sig i månaden, jag kanske egentligen hade en minskning tidigare som visade sig först nu. Jag försökte uppskatta hur många points jag förbrukade i helgen och fick det till ungefär 50 p vardera på fredag och söndag samt 100 p på lördagen! Utav de 100 var hälften alkohol och choklad... Nästa gång väntas dock en uppgång då vi varit på utlandssemester i två veckor och ätit frukost-, lunch- och middagsbuffé samt fri alkohol...
Idag var jag på stan och när jag blev superhungrig så gick jag in på Max och köpte en burgare, lite dumt ja. Till middag gjorde jag helstekt fläskfilé med klyftpotatis, champinjoner, gräddsås, pestodip och sallad. Till filmkvällen åt jag gurka med dip, ananas och naturgodis.
Frukost 6 p: En halv skiva skogaholmslimpa, messmör, 2 finn crisp, leverpastej mini, ägg, kaviar
Lunch 18 p: Originalburgare
Middag 10 p: 100 g fläskfilé, 150 g potatis, 1 tsk olja, 4 msk grädde (4%), 2 msk turkisk yoghurt, 2 tsk italiensk dressing
Mellanmål 10 p: 1 dl nyponsoppa, 4 msk turkisk yoghurt, 50 g naturgodis

Avestabesök

I morse kom Dennis hem från jobbet och kunde lämna Nelly på förskolan. Jag och Hanna tog bussen in till stan för att möta min mamma och mormor. Tillsammans med dem åt vi lunch på Dragon Palace. Medan jag hämtade Nelly så uträttade de en del shoppingärenden. Vi åt sedan mellanmål, fikade och lekte lite i Nellys rum innan de åkte hemåt.
Under tiden hann Dennis med att luncha med en kompis. Han åkte sedan vidare till Eriksberg för att få massage i 50 minuter. Den behandlingen, tillsammans med en teckning, fick han i fars dag-present av Nelly och Hanna i söndags. Nu har han åkt vidare in till stan för att roa sig tillsammans med arbetskollegor.
När jag hämtade Nelly på förskolan så fick jag med luciasångerna hem. Dem kan vi öva på medan vi är utomlands, vi kommer ju hem en vecka innan luciafirandet.
Nu på kvällen så somnade Nelly i soffan kl 18! Det var helt omöjligt att väcka henne, jag provade till och med att sätta en bulle i handen på henne... Jaja, vi får väl se hur länge hon sover i morgon bitti.

Dag 95

Idag blev det asiatisk lunchbuffé (igen). De senaste gångerna har jag lyckats undvika efterrätten, men denna gång fanns det friterad banan...
Till middag värmde jag Keldas spicy thai soppa. Starkt, värmande och gott.
Frukost 5 p: En halv skiva skogaholmslimpa, messmör, ägg, kaviar
Lunch 19 p: Ris, nudlar, sötsur sås, 1 friterad räka, 1 minivårrulle, 7 bitar sushi, friterad banan, glass
Mellanmål 4 p: 2 finn crisp, hottentott
Middag 10 p: 330 g Kelda thai soppa, skogaholmslimpa, 1,5 ostskiva

Dag 94

Idag har jag ätit lunch på café Unico. Jag valde en sallad med räkor, krätftstjärtar, ägg, aubergine och kronärtskocka. Som tillbehör blev det grovt bröd, mangodressing och rhode island.

Även till middag blev det sallad. Jag använde då pasta, chorizo, lök, ruccola, bladspenat, italiensk dressing, pestodressing och caesardressing.

Frukost 5 p: En halv skogaholmslimpa, messmör, ägg, kaviar

Lunch 15 p: 1 dl räkor, 1 dl kräftstjärtar, grovt bröd, 1 dl dressing

Mellanmål 4 p: 2 finn crisp, hottentottar

Middag 12 p: 100 g pasta, 100 g chorizo (9%), 30 g avokado, 1 tsk olja, 2 msk dressing

Middagssalladen

6 månader...

...har vår lilla tjej nu blivit!

Salladslunch

Idag fick Dennis sovmorgon eftersom han ska jobba i natt (och inte har sovit så mycket i helgen...). Jag och Hanna lämnade Nelly på förskolan. När Dennis vaknat åkte vi in till stan för att luncha med hans arbetskollega Bosse och Sanna. Vi åt sallad/wallenbergare på café Unico och åkte sedan hem för att hämta Nelly. Hon och Dennis bakade hottentottar innan han åkte till jobbet. Jag har tvättat och småstädat hela kvällen, och nu är det veckans höjdpunkt på TV; Desperate Housewives.

Sprutor & taxfree

Glömde nämna igår att Hanna fick sin 6-månadersvaccination på BVC. En spruta i vardera låret, samtidigt. Hon blev ledsen en liten stund, men sedan var hon sitt vanliga jag igen.

Nu har vi lagt in en beställning till SAS på varor som vi vill ha levererade till flygstolen. Till utresan har vi köpt två solsängsöverdrag, 20 lakritspipor och en solkräm med faktor 30 (vi har redan solskydd med faktor 15 och 50). Till hemresan blev det en whiskey (Laphroaig), snaps (Aalborgs jubileumsakvavit) och två stora toblerone.

BVC

Idag har Dennis jobbat. Vi tjejer åt lunch på McDonald's och åkte sedan vidare till BVC. Där var det dags för 6-månaderskontroll. Läkarundersökningen blev godkänd. Hannas mått är nu

Vikt 7150 g
Längd 69 cm
Huvud 42 cm

Nellys mått vid samma ålder

Vikt 6800 g
Längd 67,5 cm
Huvud 43 cm

Jag fick hostmedicin utskrivet till barnen (även om den värsta hostan lagt sig nu, så kommer den nog tillbaka snart). Nellys klåda och rodnad i underlivet har blivit bättre. Men blåsorna och klådan i rumpan är kvar, så vi ska fortsätta smörja med salvan i minst en vecka till.

Ladies night

I fredags efter däckbytet släppte Dennis av mig på kusin Lindas jobb, så jag kunde åka med henne och moster Siv till Karlskoga. Där mötte vi upp kusin Carro och kusin Ullis med familj. Vi blev bjudna på tacos och hade fredagsmys.

På lördagen bar det av till Örebro där det blev en shoppingrunda på stan. Jag shoppade en svart vinterkappa (299 kr, halva priset) och en gammelrosa kofta (210 kr, 30% rabatt tack vare Carro). Vi åkte hem till moster Ann-Marie och Mats som precis flyttat in i lägenhet i Örebro. Där blev vi bjudna på mumsig lunch och gott vin. Vi fixade till oss för en utekväll och fortsatte till en pub. Efter en cider där så promenerade vi till arenan. Där drack vi fördrink på mingelfest, åt tvårätters middag och blev underhållna hela kvällen av hunkar på scenen. Det var sång, dans, show och komik på hög nivå. Vi såg Martin Stenmarck, Andreas Johnson, Brolle, Måns Möller och Stephen Simmonds. En riktigt fantastisk tjejkväll hade vi!!

I söndags åkte vi tillbaka till Dalarna igen. På kvällen åkte jag med familjen tillbaka till Uppsala. Jag har dessa två nätter inte behövt matat barn, vilket var skönt. Jag vaknade ett par gånger på natten ändå, men fick sova till kl 9.15 på morgnarna. Så lite utvilad blev jag i alla fall.

Under tiden som jag har roat mig så har resterande familjen umgåtts i Hedemora. De har haft garageträff, varit i Borlänge, bastat och åkt skridskor. Nelly vågade denna gång ta några skridskosteg själv, enbart med hjälp av "båge". Dennis har tagit steget mot en kortare frisy. Nu finns endast några få centimeter hår kvar på huvudet. Däremot har han inte sovit så många timmar i helgen...

Jag och moster A på puben

Gravida kusin L och kusin U på puben

Moster S och kusin C på puben

På mingelfest på arenan

Moster S och kusin U i annan skepnad

Snygga brudar i coola reklambrillor

Däckbyte

I fredags åkte hela familjen till Hedemora. Vi fikade på Wienerkonditoriet tillsammans med Jimmie, Karin, Klara och Gert. Sedan åkte vi till däckfirman för att få vinterdäcken på bilen, äntligen! Vi var nog bland de sista som hade tid för däckbyte där.

Dag 93

Idag åt jag hård smörgås med ägg till frukost. Till lunch åt jag och tjejerna på McDonald's. Efter tre dygn av onyttigheter blev det sedan sallad till middag.

Frukost 5 p: 23 g knäckebröd, ägg, kaviar

Lunch 14 p: 7 nuggets, sötsur dip, barbequedip, en halv liten pommes frites

Mellanmål 3 p: 2 finn crisp, saffransgiffel

Middag 14 p: 100 g pasta, 140 g räkor/crabfish, en halv avokado, ägg, 1 tsk olja, 2 msk dressing

Dag 90, 91 och 92

Ja du, denna helg har jag inte viktväktat... Har inte ens brytt mig om att räkna points. Har varit bortrest hela helgen och ätit det jag har blivit bjuden på. Men lite har jag i alla fall försökt begränsa mig mot hur jag åt innan jag viktväktade.

I fredags åt jag frukost, cannelloni, skagenbaguette, tacos och lite cheese balls.

I lördags åt jag frukost, bakpotatis med smör/ost/räkröra, 100 g chokladtryffel och 50 g choklad. Till middag åt vi majskycklingbröst med krämig polenta, sparris samt timjansmaksatt rödvinssky, bröd och smör till varmrätt och till dessert var det mörk- och ljus chokladmousse på en spegel av en frisk hallon coulis. Jag drack under dagen 3 glas vin, 2 cider, 1 fördrink och lite Amarula. (Tyvärr tog batteriet i kameran slut efter halva kvällen.)

I söndags åt jag frukost, 50 g choklad, potatis med kasslergratäng (gjord på vispgrädde), fruktsallad med vaniljsås och kebab med bröd.

Vaccination

I morse kom Dennis hem från jobbet i tid och kunde lämna Nelly på förskolan. Jag och Hanna tog en promenad till Gränby Centrum för lite shopping. Idag köpte jag ullstrumpor till mig själv, så jag hoppas jag ska slippa frysa om tårna i vinter. Jag kollade på en mössa och skor till mig själv, men kunde inte bestämma mig. Så det får vänta ett tag till. Efter inhandling av mat så tog vi bussen hem.

På eftermiddagen åkte vi till Uppsala Vaccinationsbyrå för att vaccinera Nelly mot Hepatit A. Hon var på väg att börja gråta när sticket kom, men hon fick nappen och smärtan var snabbt borta. Lite godis blev det efteråt till duktiga tjejen. Senare ska en till spruta tas inom ett år för att ha skydd i 20 år. Jag och Dennis tog likadant vaccin för åtta år sedan när vi åkte till Thailand. Vi åkte sedan förbi hos Bosse och Sanna för att lämna tillbaka korgsängen som vi fick låna för 2,5 år sedan.

Idag har jag fått de restnoterade kläderna från Ellos; en lila festtopp och en brun huvtröja. Nu på kvällen har vi suttit och bläddrat i taxfreekatalogen för att snart lägga in en beställning till SAS. Vi har även tittat på de olika parkeringsalternativen vid Arlanda.

Dag 89 + vägning

Passade på att väga mig idag, blir för stressigt imorgon. En nedgång blev det, -0,5 kg (fast det var på morgonen, så jag hade inte ätit något alls innan)! Totalt 6,5 kg på 13 veckor. Än så länge går det efter planen, men det känns som om det går väldigt långsamt.

Idag gjorde jag den mumsiga spenatsoppan till lunch. Till middag åt vi cannelloni (pastarullar) fyllda med spenat, ricotta och skinka, täckt med färdigköpt tomatsås. På kvällen hade jag för en gång skull points kvar! Så nu har jag mumsat pepparkakor med ädelost. En promenad blev det till Gränby Centrum.

Frukost 6 p: En halv frökuse, ägg, kaviar

Lunch 8 p: 185 g stuvad spenat, 6 msk grädde (4%), 2 ägg

Middag 9 p: 3 cannellonirullar, 90 g stuvad spenat, 60 g ricottaost, 100 g tomatsås

Mellanmål 6 p: 30 g pepparkaka, 30 g ädelost på tub

Motion -3 p: Promenad 40 min

Citytur

Idag höll jag på att försova mig. Hanna sov ganska bra fram till kl 5. Efter nattens andra flaska sov hon halvbra fram till kl 6. Hon låg sedan och gnällde i 45 minuter innan jag gav upp och värmde ytterligare en flaska till henne. Efter att hon ätit den somnade hon om. Jag vaknade av väckarklockan kl 8, men stängde av den och sov vidare. Kl 8.15 kom Nelly in och väckte mig! Dennis hade gått upp med henne 7.45 och satt på en film innan han gick och la sig igen (han ska jobba natt). Så hon satt snällt och tittade på TV och åt yoghurt innan hon tyckte det var dags för mamma att vakna...

Efter lämning på förskolan tog jag och Hanna en promenad till stan. Efter gårdagens snöfall var det halvbra plogat på cykelvägarna. De hade lyckats ploga två smala avsnitt på cykelvägen så två av hjulen kunde rulla på asfalt och två av hjulen fick rulla i snö. Och varje gång jag skulle korsa en väg fick jag först försöka dra vagnen över en liten snövall vid trottoarkanten. Träning blev det för mig! Dessutom åkte det framför mig en man i elrullstol. Han körde fast lite då och då, så jag fick hjälpa honom att komma loss ur snön. Lite närmare stan blev det i alla fall bättre. Mina promenadskor har i alla fall gore-tex, vilket är bra i slasket som blir där bilarna kör.

Vi lunchade på Dragon Palace med Petra och hennes Inez. Sedan tog vi en liten shoppingtur. Det blev inhandlat en reseadapter från Clas Ohlson. På apoteket köpte jag tabletter åt mig och Dennis som vi ska ta innan vi åker utomlands för att minska risken för turistdiarré. Jag köpte även tabletter som ska tas om det ändå blir så att vi får turistdiarré... Ett nytt batteri till barnens febertermometer, läppbalsam (både med och utan solskydd) och en tom flaska att fylla med handsprit blev det också. Vi åkte buss hem från stan.

Nu har jag precis suttit och sparat över det som jag skriver här på bloggen till ett worddokument. Tänkte jag skulle skriva ut det och spara som en dagbok. Ja har inte sparat bilderna (de har jag i fotoalbum) och inte heller mina matrapporter. Ändå har jag fått ihop 35 sidor text!

Dag 88

Till frukost åt jag smörgås med kallrökt lax och röran med turkisk yoghurt, röd lök och röd kaviar. Idag har jag ätit asiatisk buffé med en kompis på Dragon Palace. Det blev samma mat som förra veckan när jag var där. Till middag blev det rester. Jag promenerade till stan, i snön! Det tog tio minuter längre tid än det brukar ta, jag var helt slut när jag kom fram.

Även denna vecka har jag överskridit mina pointsantal, ca 15 p extra blev det. Jag gissar på att jag kommer att stå still i vikt. Får se om jag hinner väga mig något imorgon eller på fredag.

Frukost 5 p: En halv frökuse. 25 g kallrökt lax, 2 msk turkisk yoghurt (10%)

Lunch 18 p: Sushi, ris, nudlar, 2 friterade räkor, 1 friterad vårrulle, sötsur sås

Middag 16 p: Chicken tandoori gratäng

Motion -5p: Promenad 55 min

Applåder

Hanna har börjat vinka och klappa händerna (eller försöker i alla fall)! Det har hänt alldeles för många gånger de senaste dagarna för att det ska vara en slump.

Igår fick jag sovmorgon och det behövdes. Jag tog även två promenader med Hanna, det behövdes också (efter alldeles för onyttig mat). Vädret var härligt igår. Till skillnad från idag! Det snöar och snöar och snöar. Hmm, undrar om vi tar oss till Hedemora på fredag, för att där byta till vinterdäck... Dennis hade tagit vespan till jobbet imorse och kunde inte köra så snabbt hem nu på kvällen...

Igår ringde jag till Apollo. När jag gjorde vår utlandsbokning så fick jag en mailbekräftelse där det stod att vi skulle få biljetterna via mail 2-4 veckor innan avresa. Igår var det 13 dagar kvar och inga biljetter hade kommit! Tjejen jag pratade med sa att de skickats för ca två veckor sedan, men att hon skulle omedelbart skicka dem igen. Så en minut senare fanns dem på min mail för utskrift! Nu börjar nedräkningen, 12 dagar kvar till solen! Och 4 dagar kvar till tjejkväll!

Igår kväll var jag på smyckeparty hos en granne och inhandlade saker både till mig själv och till julklappar. Skönt att ha några avklarade innan vi åker.

Idag har jag sorterat in alla nya fotografier i album. Jag  var även ut till förrådet en stund, och insåg att vi har alldeles för mycket skräp. Borde verkligen gå igenom allt... någon annan dag...

Nelly hade granntjejen Emilia på besök idag. Vi höll oss inomhus och lekte.

Dag 87

Det blev rester till lunch, den vegetariska pastasåsen. Mellanmålet blev smörgåsrån med skivad banan och italiensk salladskrydda. Till middag gjorde jag laxtacos. Jag använde kallrökt lax och gjorde en röra av turkisk yoghurt, rödlök, röd kaviar och dill. Jag gjorde en "salsa" av avokado, tomat, majs och citronsaft. Sedan lades allt i tortillabröd. Gott blev det! Ingen promenad blev det idag, alldeles för blåsigt och snöigt.

Frukost 5 p: En halv frökuse, ägg, 2 tsk majonnäs lätt

Lunch 11 p: 150 g spagetti, 3 msk creme fraiche (5%), 50 g fetaost

Mellanmål 1 p: 3 smörgåsrån

Middag 17 p: 2 tortilla, 100 g kallrökt lax, 4 msk turkisk yoghurt, en halv avokado, majs

Dag 86

Ajaj, även idag köpte vi hämtmat. Hade en kupong på sibylla, köp 2 betala för 1. Hamburgaren åt jag, men endast lite av stripsen (och lightläsk förstås).
Till middag gjorde vi chicken tandoori gratängen vi blev bjudna på Pertys fest. Eller ja, jag hade bara sett receptet som hastigast så det kanske inte blev helt likt, men mycket gott!
Skär 500-600 g kycklingfile och 10 champinjoner i bitar. Stek dem. Tillsätt 2 vitlöksklyftor och 5 tsk tandoori curry paste (glasburk från Sharwood´s). Tillsätt 4 dl creme fraiche och en burk kokosmjölk. Låt koka ihop några minuter. Varva grytan med 8-10 tortillabröd i en form (börja och sluta med gryta). Strö över riven ost och sätt in i ugn 15 min, 200 grader.
På smyckeparty blev vi bjudna på fika, det fanns både daimtårta och rulltårta. Daimtårtan kunde jag hålla mig ifrån, för det åt jag ju förra veckan.
Idag blev det två promenader med vagnen!
Frukost 3 p: Ägg, kaviar
Lunch 16 p: Big Star, lite strips
Middag 16 p: 2 tortilla bröd, 125 g kycklingfilé, 6 msk kokosmjölk light, 6 msk creme fraiche (15%), 25 g riven ost (10%)
Mellanmål 4 p: Rulltårta, 1 dl ciderdryck smultron
Motion -6 p: Promenad 70 min

Lekparksbilder

Lekpark och restaurang

På förmiddagen sov Dennis och vi tjejer tog en promenad till tåglekparken. Hanna sov, men Nelly lekte.

Efter lunch åkte Dennis och Nelly iväg och gjorde lite ärenden. Jag försökte få Hanna att sova, men lyckades bara få det till 30 minuter. Och eftersom det var ganska sent på eftermiddagen så var det ingen idé att låta henne sova fler gånger. Så hon fick vara vaken resterande fyra timmarna.

Kl 17 tog vi bilen in till stan för att äta grillbuffé. Det var mumsigt! Och mättande! De har det på söndagar och vi är ju inte hemma/lediga så många söndagar, så vi passade på idag. 229 kr per vuxen, gratis för Nelly. När vi kom hem och barnen somnat så tog jag tillfället i akt och tränade med wii i 45 min.

Ja, aktiviteter glömde jag skriva i förra inlägget!
Motion -5 p: Promenad 20 min, wii aerobics 25 min, wii balance 20 min

Dag 85

Till lunch gjorde vi den vegetariska pastasåssen med zuccini, röd lök, vitlök, creme fraiche (5%), krossade tomater, fetaost och oregano.

På kvällen var vi på restaurang Biztron för att äta grillbuffé. Det fanns biff, lamm, fläsk, kyckling och salsicca. Som tillbehör fanns bl a guacamole, aioli, tzatziki, tomat/löksallad, färskost, coleslaw, ratatouille och vitlökssky. Jag avstod från brödet och klyftpotatisen, men tog några nachochips. Nu är min veckobonus slut...(jag får ny på torsdagar).

Jag promenerade med syskonvagnen till och från en lekpark idag. På kvällen var jag så mätt så jag körde lite wii. Det blev bl a step, cykling, rockring, backhoppning.

Frukost 5 p: En halv frökuse, ägg, majonnäs lätt

Lunch 12 p: 180 g spagetti, 3 msk creme fraiche (5%), 50 g fetaost

Middag 27 p: Grillbuffé, ett glas rött vin

Jag tog ytterligare en och en halv portion efter denna.

Pelle Svanslös Hus, igen

Min natt började inget vidare. Jag hade precis gått och lagt mig strax efter kl 23 när Hanna började gnälla. Det övergick sedan i skrik. Jag gav henne mat, men det hjälpte inte. Hon skrek och hostade och snörvlade hela tiden. Jag provade med hostmedicin, näsdroppar och snorsug. Efter lite mer än en timme somnade hon äntligen. Kl 5 vaknade hon igen för mat och näsdroppar. Även denna gång tog det nästan en timme innan hon somnade om helt. Tur i alla fall att båda barnen sov till 8.20, så jag fick några timmars sömn.

Idag fick vi besök av Cicci och hennes Tilda från Stockholm. Eftersom Dennis gärna ville sova så tog vi bussen till Pelle Svanslös Hus. Så även idag fick jag en katt med mig hem som efter avtvättning visade sig vara Nelly.

När Dennis återigen åkt till jobbet så blev det lek och lördagsmys i soffan, en repris från igår...

När jag har borstat tänderna på Nelly och satt på henne pjamas så brukar hon sitta i soffan en stund och mysa. Men de senaste tre dagarna har hon istället gått direkt till sin säng. Medan jag gjort i ordning Hanna för kvällen så har hon legat kvar i sängen och somnat. Kan det bero på att hon fått nytt rum..? Eller har hon bara blivit äldre..?

Dag 84 + mätning

Eftersom det gått lite trögt på vågen senaste tiden så tog jag idag fram måttbandet för att mäta mig. Det är åtta veckor sedan jag mätte mig senast. Resultaten inom parentes är totalt på tolv veckor.

Mage       -3 cm   (-6 cm)
Höft         -3 cm   (-6 cm)
Lår           0 cm   (-2 cm)
Överarm  -1 cm   (-2 cm)
Hals          0 cm   (-1 cm)

Idag blev det lunch på Pelle Svanslös Hus igen, jag åt då samma toast som i måndags. Till middag blev det rester. Jag och Nelly poppade micropopcorn till lördagsmys. Jag använde då en sort som heter American's Best, endast 7% fett. Smakar ungefär lika som andra micropop, men kan gärna saltas lite mer. Vi åt även av chokladen som var kvar sedan igår. En kort promenad blev det idag. Jag hade helt glömt bort att det var röd dag och tittat fel i busstidtabellen, så istället för att bara stå och vänta på bussen så gick vi några hållplatser bortåt. Hmm, att glömma bort sådant är inte likt mig...

Frukost 8 p: Frökuse, ägg, 2 tsk lätt majonnäs

Lunch 13 p: Toast med brie och salami

Mellanmål 3 p: 2 finn crisp, 3 skrattande kon light

Middag 10 p: 150 g ris, 125 g kycklingfilé, 100 ml kokosmjölk light, 2 msk grädde (4%)

Mellanmål 11 p: 25 g Marabou polka, 2 liter micropop (7%)

Motion -1 p: 15 min promenad

IKEA

Jag och tjejerna åkte i morse till IKEA för att äta frukost, träffa Louise, Emma och Maja samt shoppa. Inhandlingen bestod idag av två svarta sängöverdrag, möbeltassar, galgar, skarvsladd, batteri, inslagningspapper och små saxar till Nelly. Totalt 306 kr.

Efter lunch åkte jag och Nelly till Coop för att spendera ytterligare pengar på mat. Under tiden passade Dennis på att dammsuga och svabba golv. Han ska nu jobba natt fredag och lördag så jag får vara hemma och mysa med tjejerna.

Dag 83 + vägning

Första vägningen på 15 dagar och resultatet var -0,2 kg. Totala minskningen är nu 6,0 kg (jag skrev fel förra vägningen, skulle vara 5,8 kg då, inte 5,9 kg)! Jag fick min andra guldstjärna! Det var väntat att jag skulle stå ganska still denna vägning. Förra veckan gissar jag att jag gått ner ca 4 hg, men denna vecka var det nog en liten uppgång på grund av alldeles för många uppätna points. Jag gjorde av med ca 30 points för mycket! Men ja, det går trögt nu, motivationen är inte på topp hela tiden. Jag tycker det går ganska bra måndag till torsdag, lite svårt när man är bortbjuden bara. Men på helgerna går det inte alls bra! Som idag när jag köpte choklad till fredagsmys. När jag har nått min målvikt så går det bra att ha någon fridag i veckan, men det borde jag ju inte ha just nu egentligen.

Idag var jag på IKEA och åt stor frukost. Det brukar kosta 10 kr för två smörgåsar, pålägg och kaffe/te/mjölk. Men denna vecka var det gratis på vardagar om man är medlem. Jag och Nelly delade dessutom på en liten tallrik äggröra, prinskorv och köttbullar. Till lunch gjorde vi "fuskcrepes" av rester; pannkakor och köttfärs. Det blev så många att jag åt det till middag också. Jag har varit grymt sugen på choklad hela veckan, så det slank ner i kundvagnen idag. Jag och Nelly poppade popcorn till fredagsmyset.

Frukost 13 p: 2 smörgåsar, 2 ostskivor, 1 skinkskiva, 1 msk marmelad, 1 köttbulle, 1 prinskorv, äggröra, lingondryck

Lunch 12 p: 2 pannkakor, 100 g nötfärs, 4 msk salladsdressing (10%)

Middag 6 p: 1 pannkaka, 50 g salladsdressing

Mellanmål 15 p: 2 liter popcorn, 25 g Marabou polka, 25 toblerone

Vällingstopp

Hanna har sedan jag slutade amma fått välling på kvällen och natten. Ibland har hon ätit ganska mycket, men oftast bara lite. De senaste dagarna har hon nästan vägrat den helt. Så nu tar vi en paus med vällingen och kör med ersättning istället. Jag har ingen lust att släpa med välling utomlands som hon inte kommer att äta. Det finns bättre saker att försöka få plats med i väskan istället... Får försöka igen när vi kommer hem, jag tror att hon skulle bli mättare av välling.

Shopping och lek

Jag och Hanna lämnade Nelly på förskolan. Sedan tog vi en promenad in till stan. Jag åt asiatisk lunch på Dragon Palace. Efter det shoppade jag fleecevantar och ullstrumpor till Nelly på Åhléns samt mat på ICA. När vi kom hem hämtade vi Nelly och gick hem till grannarna Ellen, Klara och Irma för fika och eftermiddagslek.

Nickis äventyrslek

Igår kom Olle, Emilia och Julia hit för att äta lunch. Sedan följde Julia med Dennis och Nelly till Nickis äventyrslek. Och de busade och busade. Nelly har nu lärt sig att klättra i stora klätterställningen utan hjälp och for fort ned för den längsta ruschkanan. Jag och Hanna tog under tiden en promenad. Sedan åkte vi hem till dem och åt middag och fikade.

Dag 82

Ops, glömde bort att skriva förra inlägget i explorer...

Idag har jag ätit lunch på stan; sushi och kinamat. Jag höll mig från efterrätten i alla fall.

Jag blev bjuden på kladdkaka hos grannen, tog bara en liiiten bit.

Till middag gjorde vi chicken red curry. Använde en kryddmixpåse, kokosmjölk lätt och grädde tillsammans med kyckling och wokgrönsaker.

Jag promenerade till stan, men tog bussen hem.

Frukost 5 p: Filmjölksbröd, 30 g leverpastej

Lunch 18 p: 7 bitar sushi, lite ris, lite nudlar, 1 dl sötsur sås, 1 minivårrulle, 1 friterad räka

Mellanmål 4 p: Kladdkaka

Middag 11 p: 150 g risnudlar, 125 g kycklingfilé, 100 ml kokosmjölk lätt, 2 msk grädde (4%)

Motion -4 p: Promenad 50 min

Dag 81

Vi var bortbjudna på middag igår, så rapporteringen hanns inte med.
Till frukost blev det endast en liten smörgås.
Till lunch gjorde vi lasagnette. Jag använde en lasagnettemix från Knorr som innehåller pasta och kryddmix. Till det tillsätter man nötfärs, mjölk, vatten och riven ost. Till lasagnette kan vi inte låta bli att göra en morotssallad med riven morot, olja, vinäger, honung och svartpeppar. Underbart gott till denna rätt, men inte så nyttig.
Till middag blev vi bjudna på spagetti med köttfärssås. Efterrätten bestod av daimtårta.
En promenad med vagnen blev det även idag, trots att det blåste otroligt mycket!
Frukost 3 p: Filmjölksbröd, 20 g leverpastej
Lunch 16 p: Lasagnette, morotssallad
Middag 15 p: Spagetti, nötfärs, creme fraiche (34%), ketchup
Mellanmål 6 p: Almondy Daimtårta
Motion -3 p: Promenad 35 min

Rumsbyte

Jag lämnade Nelly på ute på förskolan och gick sedan in för att ha utvecklingssamtal med hennes förskollärare. Det jag fick höra var enbart positiva saker. Nelly är alltid glad, hjälpsam och positiv. Jag fick se fotografier från utflykter och teckningar som hon målat. De tycker att hon har växt mycket som människa sedan hon började där, hon tar för sig och är intiativrik.

Efter samtalet tog jag och Hanna en promenad för att luncha med Anneli och lilla William. Dennis hade idag lång sovmorgon. Det kanske han behövde då han i natt har sovit bredvid Hanna för första gången. Jag sov i samma rum som Nelly. Jag hade lite svårt att somna och drömde mycket, men det var ändå skönt att slippa matningen på natten.

På eftermiddagen tog vi tag i funderingarna vi haft ett tag, nämligen att byta sovrum. Vi skulle flytta in dubbelsängen och spjälsängen till lilla rummet samt två sängar och en hylla till stora sovrummet. En hylla från vardagsrummet och dockvagnar skulle också in i stora rummet. Efter en halvtimme började jag nästan ångra mig, det tog tiiiiid. Efter tre timmar hade vi lyckats flytta alla saker och dammsugit och svabbat under sängar. Men det är fortfarande kaosartat. I morgon får jag fixa med hyllorna och alla småsaker som ligger och skräpar.

Dag 80

Åt lunch med en kompis på Brantingsbageriet. Blev som vanligt en underbar kycklingtoast med sallad och mangodressing. Jag promenerade både dit och hem för att lätta samvetet. Till middag blev det pannkakor, sylt och glass.

Frukost 7 p: Filmjölksbröd, ägg, kaviar

Lunch 19 p: Kycklingtoast, mangodressing

Mellanmål 1 p: 3 smörgåsrån

Middag 10 p: 2 pannkakor, 4 msk sylt, 6 msk glass (6%)

Motion -6 p: Promenad 70 min

Pelle Svanslös Hus

Jag fick sova lite längre på morgonen idag. Det behövdes efter natten. Hanna har kräkts en hel del och ganska så mycket. Jag har haft en hög med handdukar bredvid mig som hon har fått ligga på. Jag misstänkte att hon fått magsjuka, men på morgonen åt hon gröt och var glad som vanligt, inga nya spyor. Det kan vara så att hon har hosta och har extra slem i halsen som vill upp. Idag fick hon flytande bricanyl innan läggning, så vi får se hur natten blir. Nelly har haft något liknande vid två tillfällen, hon har hostat och kräkts på natten, men sedan mått som vanligt på dagen. Detta är det närmaste magsjuka våra barn har haft (peppar, peppar). Jag själv vaknade med 37,4 graders temp, något över min normala temperatur. Fixade det med en ipren. Är fortfarande täppt och snuvig efter kattmötet.

På förmiddagen åkte jag och tjejerna till Pelle Svanslös Hus, där vi åt lunch och lekte med Emma och Maja.

På eftermiddagen åkte Dennis och Nelly till BVC. Nelly har haft klåda i stjärten och snippan under en längre tid. För två veckor sedan ringde vi BVC för att rådfråga dem. Eftersom det inte syntes något så avvaktade vi med undersökning för att se om det skulle bli bättre av sig självt. För en och en halv vecka sedan såg vi att hon hade tre prickar mellan skinkorna. I fredags hade det blivit ytterligare tiotal prickar/blåsor i rumpa, underliv och insidan av låren. Sjukvårdsrådgivningen gissade på svinkoppor och tyckte vi skulle kontakta BVC för kontroll. Vi ringde dit idag och fick en tid samma dag. Både läkare och sköterska tittade på prickarna och trodde att det var svamp, så nu har vi köpt salva på apoteket och ska behandla det i två veckor.

Under tiden de var där så gick jag en promenad med Hanna. Klockan var 16.00 och det var mörkt! Tur att vi har en solsemester att se fram emot! Ska försöka komma ihåg att tända lite ljus här hemma också.

Luftigare text

Nu har jag fått hjälp från blogg's kundsupport med att lösa mitt textproblem. Jag brukar göra mellanrum mellan de olika styckena, men dessa mellanrum försvinner när jag publicerar texten. Nu har jag fått rådet att använda en annan webläsare, idag surfar jag med explorer istället för google chrome.

Så nu verkar det fungera bättre! Texten blir luftigare och lättare att läsa!

Dag 79

Jag åt idag lunch på Pelle Svanslös Hus. Jag valde en toast med brie och salami. Som tur var så var den inte så stor och det var ingen dressing till. Till mellanmål åt jag tre smörgåsrån med skivad banan och italiensk salladskrydda på. Ett mumsigt mål för endast 1 point. Dennis och Nelly bakade nya hottentottar, denna gång utan choklad på. Till middag blev det spagetti med köttfärsås. Passade på att ta en promenad när Hanna skulle sova.