Egypten november 2012

Torsdag 8 november kl 8.30 lyfte vi med planet mot Hurghada i Egypten. Vi anlände till hotell Arabia Azur på eftermiddagen. Barnen hann doppa sig i både poolen och havet innan solen gick ner vid femtiden.

I två veckor har vi solat och badat och slappat. Vi har inte gjort någon utflykt utan höll oss på hotellområdet. Det fanns en del butiker inom området, men personalen är väldigt påflugna så jag vågade knappt gå förbi där. Dennis köpte några pikétröjor och vi andra köpte chips och godis.

Tredje kvällen träffade vi två familjer från Alingsås. De hade barnen Casper, 5, Nellie, 3, Signe, 5 och Algot, 3. De träffade vi sedan både på dagarna och kvällarna. Barnen spelade spel, kollade på film och dansade på minidisco. Vi föräldrar spelade yatzy. De åkte hem tre dagar innan vi åkte hem.

Som vanligt har vi ätit och druckit en hel del. Frukost-, lunch-, och middagsbuffe, samt pannkakor till mellanmål. Jag tyckte dock inte att maten var lika bra som tidigare gånger, men det kanske beror på att jag tröttnat lite på den. Det är stora bufféer och en hel del variation, men ibland hittade jag inget som föll mig i smaken. Rödvinet kunde ibland smaka konstigt, men det vita vinet fungerade bra att dricka.

Utanför piren kunde man snorkla och titta på korallrevet och fiskar. Vi hyrde cyklop och simfötter en av dagarna. Vattnet i poolen var varmt och härligt. Vädret var soligt och varmt, några fåtal moln och blåsigt under första veckan. Vi hade som tur var luftkonditionering på rummet. Tyvärr fick Hanna lite hosta på nätterna.
Barnen har sovit länge, det var jag som vaknade först av oss vid åttatiden på morgonen. Efter frukost och solkräm var vi på stranden eller vid poolen vid tiotiden. Halv ett började lunchen och sedan var det bad igen. Vissa dagar sov Hanna middag på solstolen. Vid femtiden gick vi till rummet och duschade och halv sju började middagen. kl 20 började minidisco med clown som visade rörelser till musik.

Jag simmade i poolen ca 20 minuter varje dag och fick ihop 7 km totalt. Dennis spelade beachvolleyboll med aktivitetsteamet.

Jag hann nästan läsa två böcker. Den ena heter Allt för dig av Shiela o'Flanagan och den andra heter Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon. Jag kan rekommendera båda! Romantiska draman med både sorg och glädje.

Nelly och Nellie på minidisco

Jobbsök

Igår sov Dennis och barnen var på förskolan. Jag åkte runt till olika redovisningsbyråer i Uppsala för att presentera mig och lämna mitt CV. På eftermiddagen kom Emilia hit och lekte innan vi gick till bokbussen. Dennis jobbade ett till nattpass.

Idag har Dennis sovit och barnen var på förskolan. Jag träffade jobbcoachen och fortsatte sedan att besöka redovisningsbyråer inne i stan. På kvällen har jag tagit en timmes promenad med Helena.

Imorgon ska jag försöka hinna lägga in bilder från Egypten och berätta om resan!

Återhämtning

I fredags och lördags var vi lediga. Då var vi bara hemma och tog det lugnt och försökte komma ikapp med tvätt, post och tidningar. I lördags kväll kom grannen Stefan med Edvin och Adrian hit på middag.

I söndags åkte vi till Gränby och fikade innan Dennis åkte till jobbet för nattpass.

Hemma

Igår kväll kl 22 var vi hemma igen. Idag går tvättmaskinen varm och jag ska nu åka och fylla på kylskåpet.

Incheckade

Nu har vi lämnat in stora resväskorna. Ska äta lite frukost innan vi går genom säkerhetskontrollen.

Packat och klart

Tre stora resväskor och två mindre resväskor (handbagage) och skötväska och resevagn står nu klara. Taxin kommer kl 6 imorgon bitti. Enligt resesidan ska det finnas wifi i receptionen så ni kommer säkert höra av mig. Arabia Azur here we come!

Förberedelser

Igår var vi lediga. Dennis fick sovmorgon. Efter lunch åkte vi runt på ärenden. Vi växlade pengar och köpte solkrämer. Vi köpte en ny liten resväska på hjul för barn då deras nya som jag beställde redan har gått sönder. Packningen inför resan påbörjades...

Idag fick jag sovmorgon. Jag har jobbat 12-20.15. Dennis och barnen har varit hos Andreas och hans Melker och lekt.

Jobbhelg

I fredags lämnade jag barnen kl 9 och jobbade 10-20.15. Dennis hämtade barnen kl 14 och de åkte då till Hedemora.

I lördags jobbade jag 8-16 och var sedan hemma och slappade, somnade nästan i soffan...

I söndags jobbade jag 10-17.30. Senare på kvällen kom resten av familjen hem igen.

Jobb

Igår lämnade vi barnen kl 7. Dennis jobbade dagpass och jag jobbade 8-16. På kvällen gick jag och Helena på en timmes promenad.

Idag fick Dennis sova då han ska jobba nattpass. Jag har jobbat 10-18.30. Barnflickan Emma hämtade barnen och stannade tills jag kom hem.

Intervju

I tisdags fick Dennis sovmorgon. Efter lunch åkte jag in till stan för att jobba på butikskontoret en timme. Sedan gick jag till Adecco där min jobbcoach hade fixat en intervju med en av deras rekryterare. Det kändes bra att jag kunde svara på hennes frågor och berätta om mig själv. Men tyvärr fick jag ganska många hostattacker! Jag hade lite ont i halsen förra veckan och det har övergått till hosta, speciellt när jag pratar mycket. Så jag fick sitta och dricka mycket vatten och försöka prata samtidigt... Just nu hade de inga tjänster inom min bransch, men nu har jag i alla fall fått visa upp mig så att de vet att jag finns.

Vinterdäck

I måndags var förskolan stängd, men det gjorde inget då vi ändå var lediga hela familjen. Jag fick sovmorgon och hann bara ur sängen innan vi åkte till Leos lekland där även Nellys kompisar Emilia och Anna var. Vi lunchade på McDonalds och sedan åkte Dennis och köpte nya vinterdäck som nu sitter på bilen. Därefter gjordes en storstädning i lägenheten.