Båttur

Igår fick Dennis sovmorgon. När han klivit upp så cyklade jag till jobbet för att arbeta 12-18. Dennis och tjejerna åkte till IKEA för att köpa en mjuk docka till Hanna och massa pärlor till Nellys pärlplattor. På kvällen var grannkillen Emil här och lekte och la pärlplattor.

Idag fick jag sovmorgon, och det kan behövas med tanke på att det kommer dröja 13 dagar tills nästa gång jag får chansen att ligga kvar en stund extra på morgonen. På förmiddagen kom Mona och Gert hit för att ta en båttur tillsammans med oss. Vi stannade till i Skokloster där vi åt medhavd pastasallad och fikade på caféet där i hamnen. Ett baddopp hann vi med på vägen tillbaka, i alla fall Dennis, Nelly och Mona vågade sig i. Kl var 18 när vi var tillbaka vid bilen och det fick bli en take away-middag från McDonald's idag. Nu på kvällen har Nelly lekt med Klara ute på gården och Hanna har klättrat upp för alla bänkar, bord och höga stenar...

Tyvärr så kommer Nellys två grannkompisar Matilda och Klara att flytta härifrån om två månader:(

Bad

I onsdags var jag ledig och fick till och med sovmorgon. Fast helt ledig var jag egentligen inte... Kl 11 hade jag möte med min jobbcoach. Tillsammans med henne skrev jag ett mail angående intresseanmälan om praktikplats som jag ska skicka till olika företag. Efter mötet kom Dennis och Hanna in till stan för att äta kinalunch med mig. Sedan gick jag vidare till jobbet för att ägna två timmar till kassaredovisning. Efter det var jag i alla fall helt ledig. Då åkte hela familjen ut till båten för en liten tur på sjön och ett baddopp. Men jag kom inte i vattnent, tyckte det var alldeles för kallt! Hanna doppade underkroppen då hon satt i sin badbil, medan Denis och Nelly var modig och hoppade i.

Igår gick Dennis upp tidigt för att jobba dygnspass i Stockholm. Jag lämnade Nelly på förskolan och hann sedan med att plocka lite hemma och sova 1,5 timme med Hanna. Direkt efter hämtning på förskolan åkte vi buss in till stan. Där bytte vi till en annan buss som tog oss till Fyrishov för bad i utomhuspoolerna tillsammans med Ellen, Klara och Irma. Vattnet hade en mer behaglig temperatur denna gång så även jag kunde bada... Kl 19 var vi åter hemma och dags för läggning.

Dennis kom idag hem från jobbet på förmiddagen. Jag och Nelly åkte iväg till Coop för storhandling. Efter lunch tog jag bussen till jobbet för att arbeta kl 14-20. Sedan promenerade jag hem. Dennis och barnen har fikat på IKEA och lekt hemma.

Semesteruppehåll

Oj, nu har det gått en hel vecka sedan jag skrev sist. Får se om jag kommer ihåg vad vi har gjort.

I onsdags var det min tur att ha sovmorgon, men Dennis fick erbjudande om extrajobb i Uppsala för dubbel lön. Så han åkte iväg tidigt på morgonen och jag gick upp med barnen. På förmiddagen lekte vi i tåglekparken. På eftermiddagen åkte vi till Fyrishov för att bada i utomhuspooler, vi höll oss mest i barnpoolen.

I torsdags åkte Dennis till Stockholm för att jobba dygnspass. Jag var hemma och packade för weekendresa till Dalarna. Jag och tjejerna tog bussen in till stan och hoppade på tåget mot Krylbo. Där väntade mamma/mormor på oss. När Hanna hade somnat på kvällen så cyklade jag in till Avesta på elcykel för att äta middag med tjejgänget. En kycklingburgare och ett glas rött vin på Kings Arms blev det och massa tjejsnack med Nina, Anna, Jenny, Veronica och Monica.

I fredags sov jag en timme tillsammans med Hanna på dagen medan mamma och Nelly bakade paj. På eftermiddagen lekte Nelly på gården tillsammans med granntjejen Sol. Regnkläderna var på och alla tre tjejena plaskade i pölarna. På kvällen åkte jag in till Avesta för att gå på bio tillsammans med kusin Carro och moster Siv. Vi såg den romantiska komedin Bride maids, vilket var en riktigt rolig film.

I lördags skulle vi hälsa på min mormor. Men jag hade åkt på en dunderförkylning och orkade inte ta mig ut. Mamma och tjejerna åkte iväg medan jag låg i sängen och vilade och läste tidningar. På kvällen åt vi räkor, ostar och god rabarberchutney och tittade på dramafilmen Changeling med Angelina Jolie. En sann och sorglig historia.

I söndags skulle vi ta tåget tillbaka till Uppsala. När jag försökte boka biljetter dagen innan så var tåget 14.40 redan slutsålt så vi fick istället åka med 16.40-tåget. Dennis mötte oss på stationen i Uppsala och på hemvägen köpte vi med oss thaimat. När jag ätit klart gick jag över till grannen Helena. Där hade vi grannträff med Marie, Ellen och Maria. Helena bjöd på rosévin och snacks. Tyvärr var jag tvungen att avvika vid 22-tiden då jag hade arbetsvecka framför mig.

Igår jobbade jag 8-16 och idag har jag jobbat 7-15. Jag har varit trött och tagit bussen till jobbet. Att det har regnat en del har inte gjort saken bättre. Men det har varit varmt ändå och på eftermiddagen idag fanns solglimtar på himlen, så vi åkte iväg till Lyssnaängsbadet för ett litet dopp.

Nelly började igår återigen på förskolan efter tre veckors sommarlov. Tyvärr är det ingen av den ordinarie personalen där denna vecka, så hon hade varit lite ledsen vid lämning. Men det hade efter en stund gått bättre och idag var även hennes kompis Klara där.

Rullsand & Saloon

I söndags cyklade jag till jobbet och arbetade kl 10-17. När jag kom hem så åkte Dennis iväg till Gävle för att fira Perras födelsedag.

Igår började jag min andra, och sista, semestervecka! Jag och tjejerna gick till tåglekparken och lekte på förmiddagen. På eftermiddagen kom Dennis tillbaka från Gävle och vi åkte till Coop och handlade lite. Medan jag lagade middag åkte Dennis iväg för att sälja den gamla båten. Så nu är den väck.

I morse fick Dennis sovmorgon. Hanna vaknade kl 6.50, vilket hon gör varje morgon numera. Men denna morgon somnade hon faktiskt om efter vällingen. Kl 8.20 kom Nelly in till oss och då tyckte jag att det var dags för Hanna att vakna också. Det vore nämligen bra om hon kunde vara trött när det var dags att åka på utflykt. Vi åt lunch och for sedan iväg, färden bar av mot stranden i Rullsand. Även om solen ibland gick i moln och det blåste lätt, så var temperaturen helt härlig, både i luft och vatten! Vi badade och fikade i två timmar.

Sedan åkte vi vidare mot Gävle där vi mötte upp Perra, Teresa och deras Dexter och nyfödda Kitty. Tillsammans med dem åt vi middag på westernsaloonen Church Street Saloon. Jag åt loaded potatoskins (ugnsgratinerade potatisskal med mozzarella och bacon) och american dollar chips (friterade potatisskivor) med dip. Dennis åt cowboy dinner vilket bestod av biff, ribs, loaded potatoskins, majskolv och en massa såser och röror. Nelly och Hanna delade på blåbärspannkakor med glass. Vi blev verkligen mätta. Halv nio var vi hemma och båda barnen var fortfarande vakna (de sov en stund på vägen mellan Rullsand och Gävle). Tur att vi har DVD i bilen med Nicke Nyfiken...

Junibackenbilder

På tåget

Nelly hos Mamma Mu

Hanna, Nelly och Tilda i islandskap

Hanna tar bullar av Karlsson på taket

Middagsbesök

Igår vaknade Hanna kl 6.15, Hon fick då välling, men ville inte somna om. Dennis kom hem från jobbet kl 9.30. Han hade då fått sova fler timmar än vad jag fått så jag hade tur som fick gå och lägga mig igen. Jag sov då ytterligare tre timmar!

När jag vaknade hade övriga familjen redan ätit lunch och Dennis och Nelly åkte iväg till båten för att försöka hitta en båtplats. Hittills har den nya båten legat i gästhamnen, men det är dyrt. Nu fick de turligt nog tag på en tillfällig plats som är ledig denna säsong. Under tiden så städade jag och Hanna lite och vi tog en promenad till City Gross för att handla lite.

På vägen hem strålade solen och värmde oss, men efter bara en halvtimme så blev himlen svart och det började regna. Oturligt för oss då vi skulle ha grillkväll med grannar. Vi fick duka inomhus och killarna fick stå och grilla utanför under parasollet. Vi hade besök av Jesper, Camilla, Oliver, Anton och Matilda och vi åt kyckling, färskpotatis, strips, bearnaise, bbq-sås, tzatziki, sallad, majskolv och ananas. Både rött och vitt vin intogs av oss vuxna, barnen fick trocadero. Till efterrät blev det marängswiss.

I morse cyklade jag till jobbet och jobbade 8-16. Dennis och barnen har varit iväg till Coop och köpt lösdagsgodis. När barnen somnat titttade vi på filmen Salt, en actionthriller med Angelina Jolie. Lite för mycket action för mig, men bra dramatik med flera twister.

Junibacken

I onsdags tog jag bussen till jobbet, jobbade 11-20 och promenerade sedan hem.

I torsdags jobbade Dennis dygnspass. Jag och tjejerna åkte hemifrån kl 8.20, vi tog bussen in till stan och hoppade på tåget till Stockholm. Vi tog tunnelbanan vidare till Karlaplan där vi mötte upp Cicci och hennes Tilda. Tillsammans promenerade vi mot slutmålet; Junibacken!

Det var ganska lång kö för att komma in dit och väl inne så var det trångt! Men vi låste in våra väskor i ett skåp och lekte. Vi lekte i Villa Villerkulla, hos Alfons Åberg och hos många andra figurer. Flera rutshkanor fanns också att åka i. När det var dags för mat gick vi ut och hade picknick på gräset med medhavd pastasallad. Hanna hann med att sova 40 minuter också. Sedan gick vi in igen. Då var det dags att åka med sagotåget som ingick i biljetten. Vi färdades genom Astrid Lindgrens värld till tonerna av hennes berättarröst och fick bl a se Emil, Madicken och Karlsson på taket. Efteråt hann vi med att vara med på sångstund och leka lite till. Innan vi gick därifrån åt vi Ciccis bondkakor med ingefära i.

Vi tog samma väg tillbaka som vi kom. Kl 18.20 var vi hemma igen, helt utmattade. Hanna höll på att somna på bussen, men jag lyckades hålla henne vaken till kl 19. Nelly fick titta på TV till 20.15 och somnade sedan i sängen inom ett par minuter.

Regn

Igår klev jag upp tidigt för att jobba 8-18. Jag cyklade fram och tillbaka. Dennis och barnen åt lunch tillsammans med hans kompis Karlis och tog sedan en båttur.

Idag var jag ledig och fick sovmorgon. Efter lunch, medan Hanna sov, så åkte jag och Nelly till secondhandbutiken Helping Hand och lämnade de kartongerna jag hade kvar efter loppisförsäljningen. Skönt att bli av med dem. När Hanna vaknade åkte vi till båten för att ta en tur längs fyrisån in mot stan. När vi kom tillbaka till hamnen började himlen bli alldeles svart. Dennis och Nelly doppade sig i vattnet en snabbis och sedan begav vi oss in till hamnparkeringen, det började regna medan vi la till. När vi kom till bilen började det att ösa ner.

Hemma gjorde vi tacos och när Hanna somnat så hade det lagom slutat regna, vilket var perfekt för en promenad. Lagom temperatur, luften luktade gott och solen var fortfarande uppe. 5 km blev det. Det var förresten första gången det regnade i Uppsala på över två veckor!

Naveln

Igår åkte Dennis iväg till Västerås på förmiddagen. Det var dags för årets bilhelg, Power Meet. Jag och tjejerna stannade hemma och istället tog vi bussen in till stan där vi köpte med mat ner till ån för en picknick. Nelly ville ha vårrullar med ris och jag köpte en sallad med rostbiff, rödlök, fetaost, kräftstjärtar och sparris. Vi gick till stadsparkens lekpark och sedan matade vi ankorna i Svandammen. Efter lördagsgodisshopping och kulglassätande åkte vi hem igen och Nelly lekte med Matilda.

Idag var det ännu en varm och nästan lika solig dag. Vi gick till tåglekparken så att barnen fick klättra en stund. På eftermiddagen har Nelly lekt med Emilia och jag fyllde vatten i lilla poolen. Hanna tyckte det var roligt att fylla lilla vattenkannan och vattna buskarna. Dennis kom hem kl 17 med pizza/kebab som vi åt på altan.

Hanna har hittat sin navel och när jag frågar efter den så drar hon upp tröjan och börjar leta. Hon har en ganska tjock mage så den gömmer sig ibland, men när hon hittat den pekar hon och säger däää.

Bröllopsbilder

Utanför Luleå Domkyrka
Min mamma, Ulrikas mamma, Marie och faster Marita syns på bilden

Under vigseln (tyvärr lite dåligt ljus för min lilla kamera)

Nygifta!

Delikata småpajer serverades tillsammans med fördrink under mingel

Brudens håruppsättning gjord av Malin

Förrätt

Mitt placeringskort

Jag och Dennis

Marcus och Marie

Malin och Pontus

Bio

Idag fick jag sovmorgon. På förmiddagen var det dags för storstädning. Efter lunch åkte Dennis in till stan för att fika med Andreas som är hemma en sväng från USA. Under tiden åkte jag och tjejerna till Coop för storhandling.

Kl 16 cyklade jag in till stan för att träffa Petra. Vi åt asiatisk buffé på Dragon Palace och gick sedan på bio. Filmen hette Something borrowed och är en romantisk komedi. Det är en sådan film som alltid får dåliga recensioner i tidningen, men precis en sådan lättsam film som vi ville se.

Båttur

Igår var det dags för mig att ta premiärtur med nya båten. Hela familjen åkte iväg till hamnen och mötte upp Bosse, Sanna, Love och Ella. Kl 10 åkte vi allihopa med båten till Sigtuna, ca 2 timmar tog det. Där åt vi medhavd matsäck på gräsmattan. Vi hade köpt grillad kyckling, coleslaw, sallad, riven ost, krutonger och caesardressing. Innan vi åkte därifrån tog vi ett dopp från båten. På vägen tillbaka stannade vi halvvägs för ytterligare ett bad och fikapaus. Kl 18 var vi åter hemma igen.

Nelly och Ella leker i ruffen

Sanna och Love sitter på första parkett

Hannas middagslur

Parksnäckan

I onsdags kom Dennis hem från jobbet på morgonen och behövde sova några timmar. Jag och tjejerna gick till lekparken och gungade en stund. Sedan tog vi vagnen och ståbrädan med oss och åkte buss in till stan. Som sällskap fick vi med Stefan och hans Edvin och Adrian. Vi åt lunch tillsammans på McDonalds och gick sedan till stadsparken. På vägen dit stannade vi vid Svandammen och matade fåglarna. I stadsparken är det varje onsdag barnaktiviteter med bl a ansiktsmålning och fiskdamm. Där finns även en scen som kallas Parksnäckan. Denna dag uppträdde Aya Baya Band med sånger och rörelselåtar.

På kvällen fick vi besök av Mona och Gert som var på väg till Gotland. Vi bjöd på grillat kött innan de var tvungna att åka vidare mot färjan.

HTC Wildfire S

I torsdags köpte jag äntligen en ny mobil. Den förra hade jag endast haft i drygt tre månader innan den kraschades, men jag hade redan hunnit vänja mig med alla nya finesser. När jag nu den senaste tiden haft min gamla mobil (som jag slutade använda för fyra månader sedan) så kändes den helt plötsligt väldigt omodern... Den modell jag hade på förra mobilen var Wildfire, men den har tydligen utgått och ersatts av Wildfire S. Den nya var bara 100 kr dyrare och fanns i färgen lila! Det var lätt att bestämma sig för den och nu känner jag mig hel igen..!

Kalas

I söndags åt vi återigen hotellfrukost med bl a äggröra, bacon, bröd, marmelad, frukt och färskpressad juice. Vi checkade ut och gick en sväng på stan där lunch intogs på Roasters. Kl 16.45 lyfte planet mot Arlanda. Kl 21 var vi tillbaka i Hedemora där vi möttes av Nellys glada tillrop. Hanna hade redan somnat. Barnen har under helgen lekt med kusinerna, badat och varit på utflykt och sett grisar. Hannas första nätter utan sina föräldrar hade gått bra.

Igår åkte vi tillbaka till Uppsala mitt på dagen. Vi åkte nästan direkt vidare till Petra, Johan, William och Inez. Eftersom William och Hanna nyligen fyllt år så ordnades ett gemensamt kalas för dem. Det bjöds på marängtårta, kakor och frukt. Vi lekte både inomhus och utomhus innan vi åkte hem och lagade middag.

Imorse åkte Dennis till Stockholm för att göra sitt första dygnspass av sju denna sommar. Nelly lekte med Emilia på förmiddagen och på eftermiddagen tog vi en promenad till vår närmsta livsmedelsbutik, 2 km bort. På vägen dit stannade vi och lekte i en lekpark. Nelly hann med att leka en stund med Matilda på kvällen.

Bröllop!

I lördags åt vi frukostbuffé på hotellet. Vi gick en sväng på stan, shoppade muggar till båten och åt en lätt lunch (grillad kycklingmacka) på ett café. Sedan var det dags att göra sig i ordning för fest. Men tro det eller ej... jag spiller smink på min festklänning! När jag försöker tvätta bort den lilla fläcken så blir det istället en större fläck! Det slutar med att jag blöter upp hela klänningens yttertyg och torkar den med hårtork. Jag lyckas rädda den och blir klar precis i tid!

Vi gick till den närliggande domkyrkan där vigseln ägde rum. Det vackra brudparet fick ringarna på plats och fina sånger spelades och sjöngs. Fick tårar i ögonen, men lyckades hålla mig från gråten...

Efteråt fick vi åka abonnerad buss till Svartöstadens bygdegård där det vankades mat och fest. Vi välkomnades med fördrink och tre olika småpajer som tilltugg. Till förrätt serverades västerbottenpaj med löjrom ovch rödlök, gustafskorv med mozzarella och cornichons samt souvas på knäckebröd med pepparotskräm. Varmrätten bestod av buffé med älgkalvstek, potatisgratäng, sallad, bönsallad, rödvinssås, kantarellsås, rabarberchutney, svartvinbärsgelé, baguetter och oliver. En härligt vacker bröllopstårta med fyra våningar innehöll mumsig choklad och annat gott. Alla rätter var gudomligt goda!

Efter middag, tal och bildspel blev det party. Bandet Krutov var bokat för att underhålla dansande gäster. I baren kunde man släcka törsten och snacks fanns om man blev sugen på godsaker.

Hela dagen har varit alldeles underbar och perfekt! Det var molnigt och lite blåsigt, men lagom temperatur och inget regn. Och jag är helt fascinerad av att det aldrig blev mörkt ute! När kl var 1 var det lika ljust som på dagen. Kl 2 var vi tillbaka på hotellet.

Bilder kommer en annan dag.

Luleå

Ja, nu var det länge sedan jag skrev. Har ju varit ute på äventyr i helgen.

I torsdags började min semester. Jag lämnade Nelly på förskolan och åkte sedan till NetOnNet för att köpa mig en ny mobiltelefon. Det är egentligen en internetbutik, men de har en lagershop i Uppsala. Jag, Dennis och Hanna åt lunch på restaurang Fyrislund innan vi hämtade Nelly. Sedan åkte vi mot Hedemora där vi på eftermiddagen tog ett dopp i poolen.

På fredag morgon åkte jag och Dennis iväg kl 7.45. Nelly och Hanna hann vakna och ta farväl innan vi åkte. Efter två timmar var vi framme vid Måby Parkering där vi mötte upp resten av gänget; mamma och Mats, Marcus och Marie, Malin och Pontus, moster Siv och Tommy, faster Marita, mormor Gun samt farfar Veijo. Vi fick skjuts av parkeringsvärdarna in till terminal 4 på Arlanda. Kl 11.25 lyfte planet och 1 timme och 15 minuter senare landade vi på Luleås flygplats. Taxi tog oss till hotell Quality i centrala Luleå.

Vi tog en vända på stan och drack vin på en uteservering. Vi gick vidare till den persiska restaurangen Zan där vi intog buffémat. En enkel buffé med endast två rätter och lite grönsaker, men ändå prisvärd då den kostade 99 kr inklusive ett glas vin. Kvällen avslutade vi på en sportbar med drinkar; frozen margarita strawberry, mojito och cosmopolitan. Vi kom dock i säng i tid och fick sova några timmar innan den stora dagen.