Rullsand, Fyrishov, berkinge och Åland

I måndags gick vi upp kl 8.30. En timme senare åkte vi till Rullsand. Där badade vi i sex timmar.

I tisdags åkte vi till Länsvaccinationer kl 10.30 och barnen fick sin andra TBE-spruta. Jag tog den första sprutan. Sedan åkte vi till Fyrishov och badade både inne och ute.

I onsdags åkte vi till Borgardalsbadet. Som på alla andra badplatser fanns getingar och Hanna blev stucken i fingret. Det sved och hon blev svullen om fingret. Efter lunch åkte vi istället till lafsenbadet.

I torsdags klev vi upp kl 9. En timme senare åkte vi till Berkingebadet utanför Forsmark, en timme bort. Även Susanne och hennes barn kom dit. Det är en iordningsställd bruksdamm med camping, fiske, hopptorn och flera vattenrutschkanor. Vi badade i sex timmar.

I fredags gick vi hem till Susanne en stund på förmiddagen och kollade in hennes nya lägenhet. Sedan åt vi lunch på Pizza Hut och köpte present i Gränby. När vi kom hem så gjorde Hanna sig iordning för kalas. Maja kom och lekte med Nelly och jag skjutsade Hanna till malva i lindbacken kl 17. Stannade sedan på ica och handlade. Vi åt middag och hämtade därefter Hanna kl 19.

Igår klev vi upp kl 6.45. En timme senare åkte vi till Gränby för att kliva på Ålansbussen till Grisslehamn. Båten avgick kl 10. Vi satt och slappade i baren för Hanna blev lite sjösjuk. När vi kom fram till Eckerö så promenerade vi en kvart till Käringsund. Vi badade vid den första stranden och åt medhavd lunch. Sedan gick vi vidare till nästa strand där vi badade, hyrde trampbåt och åt glass. När vi skulle gå tillbaka till båten så såg vi ett litet tåg som vi kunde  hoppa på och få skjuts av gratis. På båten åt vi buffé och handlade godis. Var hemma igen 21.30.

Idag sov vi till 9.30-10. Sorterade bland barnens kläder på förmiddagen. Åkte till chop chop och åt lunch. Medan vi satt där började det regna. Vi skyndade oss hem innan det värsta regnvädret kom. På eftermiddagen har vi slappat och packat.

Semester

I måndags och tisdags så jobbade jag bara.

I onsdags efter jobbet tog jag tåget till Gävle. Mötte upp Petra och vi gick till Pinchos. Efter två timmar gick vi vidare till Grillo på Bergrenska Gården och åt efterrätt som hette Pina Colada. Åkte hem 20.37, var hemma strax efter 22.

I torsdags jobbade jag och handlade på ica. Ena kassen med mat gick sönder från cykelstyret när jag nästan var hemma...

I fredags var det äntligen sista jobbdagen före semestern. Samtidigt som jag kom hem så kom även barnen. Nelly och Hanna cyklade till ica en sväng för att köpa frukt till drinkar. När de skulle gå och lägga sig vid 22 så kom Susanne förbi. Hon har denna vecka flyttat till gatan bredvid min. Vi satt på altanen i två timmar och drack egen sangria.

Igår gjorde vi inget särskilt, jag var trött efter jobbveckorna. Barnen var hos grannen Maja på förmiddagen. Då slumrade jag en timme till. På eftermiddagen kom maja till oss och lekte. Det åskade och kom för ovanlighetens skull en regnskur.

Idag sov vi till 9.15. Vi gjorde matsäck och åkte till Testenbadet tre mil bort, hade aldrig varit där. Det var ganska mycket näckrosor och när vi fikade kom getingar och bromsar. Så vi åkte och provade en annan badplats, Näsuddsbadet. Den var lite mindre. Vi badade, åt baguetter, badade, fikade och badade igen. På vägen hem handlade vi på ica Maxi. Var hemma kl 18.

Skärgården

I måndags kväll efter jobbet gick jag på promenad i 50 min. Susanne gjorde mig sällskap halva vägen. Satt sedan på altanen och läste tills solen gick ner.

I tisdags kväll gick jag på promenad i 40 min. Läste på altan.

I onsdags efter jobbet mötte jag upp Åsa på stan. Vi åt middag på tzatziki, kycklingspett blev det och creme caramel till efterrätt.

I torsdags kväll gick jag på promenad i 50 min. Började plocka undan saker som låg framme, fixade disken och städade badrummet.

I fredags efter jobbet cyklade jag hem och slappade.

Igår sov jag till kl 10. Dammade och dammsög på förmiddagen. Åkte till biltema, rusta och Ica Maxi på ärenden. Köpte bl a en luftmadrass. Var väldigt varmt både ute och inne så det var dags att ta fram golvfläkten som legat i kartong i förrådet i fyra år. Fanns ingen instruktion men jag tror jag lyckades skruva ihop den ändå, den funkar i alla fall. Låg inne en stund och läste. Tänkte ta en promenad kl 19 men det var fortfarande 31 grader ute på altanen under markisen så jag väntade en timme tills det "bara" var 28 grader. Promenerade i 40 min, satt sedan ute på altan och läste.

Idag gick jag upp kl 7. Cyklade till stationen och tog tåget till Stockholm. Marie mötte upp mig och vi gick till strandvägens kajplats. Därifrån åkte vi skärgårdsbåt 1 timme och 20 min till Grinda. Vi strosade runt en timme på ön och åt sedan lunch på restaurangen Framfickan vid vattnet. Jag åt fiskburgare. Därefter lade vi oss vid den lilla stranden, jag doppade mig en gång i vattnet. Kl 15 tog vi båten tillbaka till city. Vi köpte glass i Kungsträdgården innan jag gick mot tåget. Jag var hemma kl 18.15.

Träningsskola

I måndags lämnade jag barnen på Ifu kl 9 för att de skulle gå på träningsskola, denna dag innebandy. Jag flexade ut tidigare från jobbet och hämtade dem kl 15.20. Hanna lekte en stund hemma hos Svea.

I tisdags släppte jag av barnen vid Ifu kl 8.40 för innebandy och hämtade 15.20. Nelly lekte hemma hos grannen maja. Jag och Hanna tittade på VM-åttondelsfinal.

I onsdags var det friidrott på träningsskolan. Deras nyfunna kompis maja följde med oss hem och lekte med Nelly. Hanna lekte hos Svea.

I torsdags var barnen på friidrott. När jag hämtat dem åkte vi till Fyrishov. Bowlingen var stängd, så vi spelade minigolf istället och åt glass.

I fredags efter jobbet och friidrotten så åkte vi till Fjällnora och badade en stund. Sedan handlade vi fredagsmys på city gross.

Igår var Nelly på kalas hos tuva i skölsta kl 11-14. Jag och Hanna gjorde ärenden på Gränby och ÖoB. På eftermiddagen kom Fröya som skulle sova kvar. Vi tittade på VM-kvartsfinalen. Sedan åkte vi till Subway och köpte med oss baguetter till Fjällnora där vi tog kvällsdopp och lekte i lekparken.

Idag skjutsade vi hem Fröya vid kl 12 och åkte på loppis i Ulva. Sedan åkte vi till Ikea och åt lunch, blev räksmörgås för mig. Vid kl 17 skjutsade jag barnen till Dennis, de åker till Skåne imorgon. Jag åkte till ica och handlade.

Familjeträff

I måndags hämtade jag barnen efter jobbet. Hanna hade träning i Årstaparken 17.45-19. Nelly stannade hemma och jag handlade under tiden.

I tisdags hade Nellys lag föräldramatch på IP med fika efteråt. Även Hanna var med i föräldralaget.

I onsdags efter jobbet tittade vi på Sveriges fotbollsmatch. Sedan åkte vi till Gränby för att köpa present.

I torsdags hade Hanna träning 17.45-19. Jag och Nelly åkte under tiden till Gränby och handlade lite på Lindex som hade 30% rabatt.

I fredags efter jobbet åkte vi till Krylbo där även Magnus och Marcus med familjer var.

Igår gick vi till lekpark vid skolan på förmiddagen. Efter lunch åkte vi till pickaboo och sedan badade barnen i poolen.

Idag klev jag och Hanna upp kl 6 för att åka till Västerås på cup. Tre matcher med vinst och lunch på en skola. Var tillbaka till Krylbo kl 14 och fikade då. Barnen lekte för fullt och vi åkte hemåt vid kl 19.