Bio och bowling

I fredags jobbade jag 7-14 och hämtade barnen. Vi cyklade till Ikea och fikade. Barnen lekte i leklandet medan jag handlade pärlor och pärlplattor. Sedan åt vi mjukglass innan vi cyklade hem.

Igår tog vi bussen till Årsta för att köpa lördagsgodis. Därefter åkte vi buss in till stan och åt lunch på Max. Barnen blev målade medan jag beställde maten.

Sedan gick vi på bio och såg Resan till fjäderkungens rike, en film om livet och döden. En kaninpojke letar efter sin mamma som blivit tagen av fjäderkungen. Men hon är i ett land dit döda kaniner kommer så hon kan inte komma tillbaka. Det var vår första 3D-film. Jag och Nelly hade glasögonen på oss hela tiden, men Hanna tog av dem efter en stund.

Barnen köpte varsin pysselbok på bokhandeln innan vi tog bussen hem.

Idag cyklade till Årstaskolan för Nellys innebandyträning.  Sedan gjorde vi våfflor till lunch (det gjorde vi naturligtvis i tisdags också på våffeldagen!). Jag åt en med gräddfil, rödlök och röd kaviar och en med hjortronsylt och glass. Vi tog bussen till Fyrishov och bowlade. Jag fick 125+119 poäng, det var längesedan jag fick över 100...  Nelly fick 62+85 och Hanna fick 70+80.

Idag var sista dagen för penicillinet som Hanna tagit tre gånger per dag. Hon har varit jätteduktig, trots att det smakar riktigt illa.

Öroninflammation och Gävle

I måndags var jag hemma med Hanna som haft feber dagen innan, Nelly var på förskolan. Hanna var denna dag feberfri. Vi tvättade kläder, handlade och lekte innan vi hämtade Nelly kl 15.

I tisdags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 8-16. På eftermiddagen hade Dennis hämtat barnen tidigare då Hanna fått feber igen... Så jag hämtade dem hos Dennis och vi cyklade hem. Jag gick och la mig tidigt då Hanna var ledsen till och från i sömnen.

I onsdags lämnade vi Nelly på förskolan och tog bussen in till stan. Vi gick till Närakuten vid Samariterhemmet, då det runnit något ur Hannas öra under natten. Vi fick efter fem minuter komma in till en sköterska som tittade i öronen. Hon hade en tid åt oss hos läkaren, vi fick vänta 30 minuter i väntrummet. Läkaren konstaterade öroninflammation och skrev ut penicillin. Vad jag vet så är det första öroninflammationen för mina barn. Vi hämtade medicinen och gick till mitt jobb en sväng. När vi kom hem hade Hanna tappat bort klistermärkena hon fick hos doktorn... Jag messade två kollegor och de hittade dem på golvet i personalrummet. Då blev lilla tjejen glad!

Jag lämnade Hanna till Dennis kl 14 och tog tåget till Gävle. Jag och Petra åt middag på Church Street Saloon.

Loaded potato skin

Kycklingvingar

Drink

Vi gick på bio och såg Dallas Buyers Club. En dramafilm om en homofobisk narkoman som får diagnosen AIDS och börjar smuggla läkemedel som inte är godkända i USA. Jag var hemma igen kvart i ett på natten.

I torsdags kom Dennis förbi med Hanna kl 7.15. Jag skulle egentligen ha varit ledig och barnfri, men Dennis skulle vara instruktör på kurs. Hon var nu feberfri och piggare. Vi tog bussen till Gränby för att hämta ut ett paket. Sedan tog vi bussen till Boländerna för att handla på City Gross. Hemma pusslade vi tills vi hämtade Nelly kl 15. Dennis kom och hämtade barnen kl 18.

Lingon

I fredags jobbade jag 7-14. Sedan gjorde jag några ärenden på stan innan jag åkte hem till soffan.

Igår jobbade jag 8-16. Jag åkte hem och duschade och bytte om. Jag åkte tillbaka till jobbet då Åsa slutade. Vi gick till Lingon och åt trerätters för 285 kr. Desto dyrare med vinet, 180 kr för två glas. Förrätt blev carpaccio med rött vin, varmrätt blev gratinerad hummer, färska räkor och en bit västerbottenpaj med vitt vin och efterrätt en kardemummapannacotta med blåbärssoppa. Supergott, bra service, men inte särskilt mättande. Vi gick vidare till O'learys och träffade tre kollegor och drack två cider. Tog bussen hem 23.40.

Idag fick jag äntligen sovmorgon. Jag jobbade 12-17. På kvällen hade Hanna feber så Dennis kom hit med barnen då jag ska vara hemma med Hanna imorgon. Då kan Nelly sova lite längre och behöver inte börja kl 7. Nu har i alla fall all snö försvunnit igen.

Bad och blod

I måndags var vi lediga. Vi tog bussen in till stan och åt asiatisk lunch. Sedan tog vi bussen till Gottsunda i södra Uppsala för att testa deras badhus för första gången. Där kostar det 55 kr för vuxen och 30 för barn. På Fyrishov kostar det 80-100 kr för vuxen och 60-80 för barn beroende på vilken tid man kommer. I Gottsunda fanns en vanlig 25-metersbassäng med Uppsalas längsta vattenrutschbana och en lite mindre varmare bassäng för barn med en liten rutschkana. Det fanns även en bubbelpool och en godiskiosk. Vi hade kakor och festis med oss.

I tisdags lämnade jag barnen kl 9. Jag åkte in till sjukhuset för att lämna blod. Jag gick till biblioteket och lånade en ny bok. Den jag lämnade tillbaka var "Den jag ville ha" av Sheila O'Flanagan. En bra bok med kärlek, drama och kvinnor i karriären. Sedan gick jag till arbetsförmedlingen för uppföljning av aktivitetsrapportering. Där var även en rekryteringsmässa så jag lämnade mitt cv till några bemanningsföretag. När jag kom hem gjorde jag pulled chicken som blev riktigt bra. Jag lägger kycklingfilé i lergryta med kryddor, lök, vitlök och Bbq-sås. Jag ställer in den i kall ugn och kör en och en halv timme på 150 grader, slår av ugnen och låter stå kvar i 30 min. Äter med nachos, salsa och grönsaker.

I onsdags jobbade jag 8-14 och hämtade sedan barnen. Även Stella och Nova följde med oss hem för lek och mat. Ute kom snön tillbaka med vind och blåst.

I torsdags lämnade jag barnen kl 9, vi promenerade med vagnen i snön. Jag jobbade 10.30-19.

6-årskalas

I fredags jobbade jag 7-14 och hämtade sedan barnen. Vi städade och städade. Men Nelly hade ont i magen och fick ligga och vila en stund.

Igår vaknade vi kl 7.45. Denna dag var det dags för det stora kalaset kl 13 och Nelly mådde bra igen som tur var. Hon hade bjudit fem kompisar och två av dem fick ta med sig småsyskon. De åt glass, maränger, chokladsås, marshmallows och drack saft. Sedan lekte de med spel, dockor och dansade disco till Sean Banan. Vi avslutade med en skattjakt (godis). Efter två timmar var kalaset slut och Nelly var mycket nöjd. Hon fick pussel Monster High, pyssel, Barbie, tröja och prinsessgrejer. Vi byggde pussel tillsammans på kvällen.

Stora barnens bord

Små barnens bord

Idag vaknade vi 7.30. Kl 10 var vi på Nellys innebandyträning. Efter lunch tog vi bussen till Fyrisbiografen för Knattebio. Vi såg "Benny Brun med sitt överläppsfjun", 35 min. Båda barnen tyckte den var rolig. Vi tog bussen hem och pysslade.

Nelly 6 år

I måndags jobbade jag 8-14, men var tvungen att gå hem redan 11.40 då de ringde från förskolan. Hanna hade feber och ont i huvudet, så jag hämtade båda barnen och vi var hemma och tog det lugnt.

Jag vabbade även på tisdagen. Lämnade Nelly kl 9 så att Hanna skulle kunna vila ifred. Hon sov ett par timmar på förmiddagen och blev piggare på eftermiddagen när vi hade hämtat Nelly. Nellys kompis Anna kom hit och lekte.

I onsdags väckte vi Nelly med sång och paket. Hon fick en klänning, discolampa Hello Kitty, handväska Hello Kitty och halsband. Jag lämnade sedan Nelly på förskolan och Hanna hos Dennis. Jag jobbade 12-20.15 (hade bytt från 8-16).

I torsdags jobbade jag 8-16. Hade sedan tänkt ägna hela kvällen åt städning, men mådde lite dåligt och frös så jag la mig tidigt i sängen istället.

Dop

I fredags lämnade jag barnen på förskolan och jobbade 11.30-20.

I lördags kom barnen hem till mig kl 9.15. Vi tog bussen till station och tåget till Krylbo. Efter lunch med mamma, Mats, Magnus, Ulrika och Ludvig så åkte vi till By kyrka för dop av min brorsdotter Nikki. Även min farfar, bonussyster Malin med familj och moster Siv och Tommy var där. Vi fikade i Horndals församlingsgård.

Söta lilla Nikki

Tjejerna lekte med bonuskusin Agnes

Sedan åkte vi hem till min mormor för att fira hennes kommande födelsedag med fika. Därefter tacos och efterrätt hos mamma och firande av Nellys kommande födelsedag. Till slut mellotittande där jag tycker att rätt låt vann.

Idag tog vi tåget tillbaka på förmiddagen. Tog bussen hem till Dennis för att lämna barnen där. Hemma har jag bara tagit det lugnt och läst i min bok och slappat inför kommande arbetsvecka.

Boktips och pulled beef

I måndags tog jag bussen till Gränby för att hämta ut ett nytt paket från Ellos (då jag bytte till en annan storlek på blusen) och för att returnera det gamla paketet. Jag pantade flaskor, handlade på Coop och tog sedan bussen hem igen. Hade tvättstugan och kollade på lite TV-serier. Tyvärr sänds inte längre min favorit Elementary, men det kommer att släppas ett nytt avsnitt varje vecka på tv4play. Tog lite tid dock innan jag laddat ner ett program som behövdes för vissa program.

I tisdags tog jag lite sovmorgon. Jag åkte in till stan för att köpa doppresent till Nikki och födelsedagspresenter till Nelly samt besöka biblioteket. När jag kom hem stoppade jag högrev, lök, vitlök, kryddor och Bbq-sås i lergrytan och efter 5,5 timmar hade jag pulled beef till matlådor. Jag började läsa en bok jag lånat på biblioteket. Min förra bok som jag nyligen läst ut heter Och så levde de lyckliga... Den är skriven av Lucy Dillon, alla hennes böcker har jag gillar skarpt. Drama, romantik, glädje och sorg blandas.

I onsdags jobbade jag 8-16 och hämtade barnen.

I torsdags lämnade jag barnen kl 7, jobbade 8-16 och hämtade sedan barnen.

Plock, bio och innebandy

I fredags jobbade jag 7-14 och hämtade sedan barnen. Kl 18 kom Emilia för att vara barnvakt. Vi hade plockat fram ingredienser till chokladbollar då barnen ville baka med henne.

Jag tog bussen in till stan och mötte mina kollegor på Plock. Vi skulle överraskningsfira en kollega som gick i pension denna dag. Vi blev bjudna på tapas och bubbel av våra chefer. Jag beställde varmrökt lax, chark, ost och varmt bröd med vitlök/mozzarella samt key lime pie till efterrätt. Kl 23 var jag hemma igen och barnen sov.

Igår vaknade barnen kl 7. Vid 11.30 tog vi bussen in till stan för våra sedvanliga lördagsaktiviteter; lunch på Max, köpa godis och bio. Vi såg Tingeling och piratfen. Därefter åkte vi hem och spelade bowling på Nintendo Wii.

Idag sov vi till 7.45. Vi cyklade till Årstaskolan där Nelly tränade innebandy. Efter lunch var vi ute i lekparken och sparkade boll på gräset. När vi kom in så spelade vi bowling, tennis och golf på Wii.

Bibliotek

I måndags var vi lediga. Vi började med en cykeltur runt i Slavsta för att lämna ut inbjudningskort inför Nellys kalas. Sedan tog vi bussen in till stan för att äta asiatisk lunchbuffé. Därefter gick vi till biblioteket för att leka och låna böcker. När vi kom hem bakade vi chokladbollar som jag skulle bjuda mina kollegor på, men några av dem slank in i tjejernas munnar.

I tisdags lämnade jag barnen på förskolan och jobbade 11-20.15.

I onsdags jobbade jag 8-16. Jag tog bussen till Gränby för att hämta ut paket från Ellos. Jag hade shoppat ett par plagg med 40 procent rabatt på reapriset; en väst och en blus.

I torsdags var jag helt ledig och tog sovmorgon. Jag städade och tog sedan en promenad till Boländerna, ca 3 km. Jag åt sushi till lunch då jag hade en rabattkupong på Sushi of Sweden, 9 bitar med bl Skagen och varmrökt lax. Jag handlade massa nötfärs på City Gross och lite blandat på Rusta innan jag tog bussen hem.