Jobbhelg

I fredags jobbade jag 10-16. När jag kom hem tittade jag på minnesstunden från Thailand som jag spelat in tidigare på dagen.

Igår hade jag sovmorgon. Jag åkte in till stan och gick lite i affärer. Shoppade jacka, tröjor och byxor på rea till Nelly. Sedan jobbade jag 12-18.15. Därefter åt jag middag på Texas Longhorn med Åsa och Maria. Jag åt Texas chili köttgryta med tortilla. Vi var in på O'learys och åt friterad glass innan jag åkte hem vid kl 22.

Idag har jag jobbat 9.45-16.30 och bara slappat.

God jul

I måndags var mamma ledig och vi träffade båda mina bröder och deras barn. Vi hälsade även på hos min farfar. På kvällen träffade jag Nina och vi åt middag på Kings Arms. Jag valde lamm med rödvinssås och vitlökssmör.

I tisdags jobbade mamma. Jag och barnen åkte ut till fors så att tjejerna kunde leka med sina kusiner.

I onsdags var det julafton. Barnen fick öppna en del av paketen på morgonen. Efter lunch hälsade vi på hos min mormor. Sedan åkte vi till Fors, där var vi 12 vuxna och 7 barn. Vi tittade på Kalle Anka och åt julmat. Efter lång väntan kom tomten och det blev paketöppning igen.

På juldagen hann vi med att träffa Marcus, Magnus, Ulrika, Ludvig och Cornelia igen. Efter lunch skjutsade jag barnen till Hedemora. Lite senare fick jag skjuts till Sala och tog tåget till Uppsala.

Gävledag och närakuten

Igår tog vi bussen 9.30 till station och tåget till Gävle. Där gick vi till bion och mötte upp Petra och inez. Vi såg filmen Tingeling i 3D. Sedan gick vi till Church Street Saloon och åt mat. Jag tog loaded potato skins och barnen hamburgare med dollarchips.

Vi var hemma igen vid 17.30. Jag ringde då sjukvårdsupplysningen då Hanna i flera dagar klagat på nackvärk. Jag såg nu att hon var svullen på halsen under höger öra, hon kunde inte vrida huvudet åt höger och det gjorde ont vid beröring. De tyckte att vi kunde åka till närakuten. Precis innan vi skulle åka så kliade Nelly sig i håret väldigt mycket. Jag tittade i hårbotten och hittade en lus! Vi tog bussen in till stan och var framme 18.40. Vi gick in på McDonalds och köpte med oss nuggets. Vi gick vidare till Apoteket och köpte lusmedel. Sedan var vi framme vid närakuten och fick vänta några minuter i väntrummet. Vi pratade med en sköterska som tyckte Hanna skulle ta ett blodprov så vi gick till labrummet och Hanna fick ett stick i fingret. Efter en liten stund fick vi prata med sköterskan som inte kunde se något speciellt på provet, men hon ville ha ett nytt prov dagen efter för att se om något förändrats. Vi tog bussen hem igen 19.40.

Idag åkte vi tillbaka till närakuten kl 9 och Hanna fick ett nytt stick i fingret. Crp-värdet hade sjunkit vilket tydde på att det inte var infektion. Sköterskan tyckte vi skulle avvakta ett par dagar och sedan gå till vårdcentralen om det inte blivit bättre. Men sedan sa hon att det kanske är lika bra att ta ett halsprov på en gång. Tillbaka till labrummet och resultatet därifrån visade på halsfluss! Så vi blev inbokade till läkare en kvart senare som skrev ut penicillin. Förbi Apoteket innan vi åkte hem igen. Därefter var det dags att packa. Vid kl 15 tog vi buss till station och upptåget till Sala (mitt busskort fungerar hela vägen dit). Där blev vi upphämtade av Mats. Vi åkte och hämtade mamma på hennes jobb och köpte med thaimat till Krylbo.

Tomtegumma

I måndags jobbade jag 10.30-19. Dennis och Nelly var och tittade på Hannas luciafirande. Hon ville vara tomtegumma.

I tisdags jobbade jag 8-14. Sedan hämtade jag barnen.

I onsdags lämnade jag barnen kl 7, jobbade 8-14 och hämtade sedan barnen.

I torsdags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 8-17. Gjorde några ärenden på stan innan jag åkte hem.

I fredags jobbade jag 7-14. Min tionde arbetsdag i rad, innan sex dagars ledighet. Hanna hade fått vara hemma med Dennis då förskolan rekommenderade att föräldrarna höll barnen hemma pga magsjukeepidemi och halsfluss. De hämtade Nelly tidigare och jag mötte upp dem i Årsta centrum efter jobbet. Hanna hade då varit lite hängig under dagen. Vi gick in till förskolan med presenter till pedagogerna och vi handlade på Ica innan vi promenerade hem för fredagsmys.

Tjejkväll

I torsdags jobbade jag 8-17. Sedan handlade jag lite innan jag tog buss hem till min före detta granne Maria i Slavsta. Även Helena och Ann-Sofi kom. Vi åt plockmat, drack vin och pratade fram till  23.30 då jag tog bussen hem igen.

I fredags jobbade jag 12-20.15.

Igår jobbade jag 8-16. Gick en sväng på stan och handlade julklappar.

Idag hade jag sovmorgon och jobbade ett extrapass 13-17.45.

Lucia

I tisdags lämnade jag barnen kl 8.20. Vi tog cykeln då det gick mycket lättare att cykla med foten än att promenera. Jag cyklade till arbetsförmedlingen för ett möte, men det visade sig att mötet var inställt. Cyklade hem och tog det lugnt.

I onsdags cyklade jag till förskolan och tog bussen därifrån. Jag jobbade 8-14. Sedan tog jag bussen till skolan och hann fram precis i tid för att se Nelly i förskoleklasserns luciatåg. Vi fikade efteråt. Därefter gick vi till förskolan och hämtade Hanna. Vi stannade kvar på förskolan då nattisverksamheten hade föräldrafika och bjöd på bulle och kaka. Vi cyklade hem och åt middag. Dennis hämtade barnen när han slutat jobbet då det egentligen var hans barndag.

Stukad fot igen! Och pepparkakshus!

I måndags var jag och Hanna lediga. Vi lämnade Nelly i skolan 8.20 och handlade lite på Ica. Sedan promenerade vi med vagn hemåt. Efter halva vägen lyckas jag trampa snett med vänstra foten och faller hejdlöst framåt. Samtidigt vickar vagnen omkull bakåt. Hanna satt dock kvar i den och gjorde inte illa sig, men hon låg i den på rygg med fötterna uppåt. Hon kunde ta sig ur själv och var duktig med att vicka upp vagnen och plocka i varorna som fallit ur. Under tiden låg jag kvar på marken och kunde inte resa mig. Skitont gjorde det i samma fot som jag stukade för ca sex veckor sedan. Efter några minuter kunde jag resa mig och börja halta hemåt. Eller försöka hoppa på ett ben i ca 0,5 km. Hemma la jag mig i sängen med is på foten. Hanna och jag låg sedan i soffan och kollade på filmer. Vi skulle hämtat Nelly 13.30, men det kunde Dennis göra istället.

Jag hade samma skor på mig som sist. Det är som två kuddar under sulorna som gör att benen tränas mer när man promenerar i dem. Om marken är lite ojämn så är det lätt att foten böjs till. Men jag har haft dem i fyra år utan olyckor... Supersköna har de varit. Men kanske dags att sluta använda dem nu...

På eftermiddagen kändes det lite bättre i foten. Vi började då att skapa ett pepparkakshus. Jag smälte socker för att limma ihop delarna. Självklart brände jag mig på sockret och fick en brännblåsa på fingret.

Men delarna blev till ett hus som barnen fick dekorera.

Nellys sidor

Hannas sidor

Julbord

I måndags ställde jag klockan på 8.30 för att åka in till arbetsförmedlingen och träffa en handläggare. Mötet gick snabbt och jag åkte hem igen. På eftermiddagen hämtade jag barnen.

I tisdags lämnade jag barnen på skolan/förskolan. Jag jobbade 12-20.15.

I onsdags jobbade jag 8-14 och hämtade därefter barnen. Vi var bara hemma och julpyntade och tvättade kläder.

I torsdags lämnade jag barnen på skolan/förskolan. Jag åkte in till arbetsförmedlingen för att gå på ett informationsmöte om "stöd och matchning". Jag ägnade resten av dagen åt saker som behövdes göras. Bland annat städning, framkalla bilder, fixa naglar, slå in julklappar och packa.

I fredags jobbade jag 7-14. Barnen kom till mig vid kl 15. Vi tog bussen till stationen och tåget till Krylbo.

Igår var vi till min mormor och hälsade på. Sedan tog jag tåget till Uppsala och bussen hem för att fixa till mig. Jag tog buss in till stan för att möta Åsa, Jennifer och Estelle. Vi drack en cider på Hamnpaviljongen innan vi gick vidare till m/s Linnea. Där bjöd mitt jobb oss anställda på julbord med dryck, vi var 16 st. Vi låg kvar vid kajen hela tiden. Det var inget stort julbord men lite sill, gravad lax, silltårta och ägg blev det till att börja med. Sedan fyllde jag på med Janssons frestelse, grönkålspaj med chevre  och valnötter samt lite mer silltårta. Till dessert valde jag pepparkaka med ädelost, mousse och juleskum. Vitt vin drack jag till maten. Vid halv tolv gick vi vidare till Flustret alldeles intill. Där hade mina chefer bokat drinkbord med vin, öl, cider och drinkar. Jag tog det dock lugnt och  nöjde mig med lite vitt vin. Jag och Åsa brukar alltid ta sista bussen hem vid halv tre, men tiden gick snabbt så vi råkade missa den... Åsa bor i Björklinge två mil bort... När vi gick ut vid tio i tre var kön till garderoben lång. Sedan stod vi ute och väntande en stund och hittade till slut en obokad taxi som kunde ge oss ett hyfsat pris för att köra oss båda åt olika håll. Tja, 400 kr blev det totalt, men jag som inte åkte så långt betalade 120 kr. Kl 4 la jag mig i sängen.

Idag sov jag till kl 11. Köpte mig en kebabrulle till lunch. Tyckte ändå jag mådde ganska bra, höll mig ju bara till vitt vin. Jag såg på sista avsnittet av Så mycket bättre och slappade en stund innan mamma kom med barnen. Vi åkte till Brantingsbageriet och fikade innan mamma åkte igen.