Lönehelg

I måndags var det dags att börja arbeta igen. Jobbade 7.30-16.15. Hämtade Nelly på Johannesbäckskolan där fritids håller till denna vecka. Vår näst närmaste skola ca 1,5 km härifrån. Sedan hämtade vi Hanna och cyklade hem.

I tisdags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 7.30-17. Jag gick en snabbis på stan och köpte linnen till mig själv på Vero Moda. På kvällen promenerade jag en timme med Susanne.

I onsdags jobbade jag 7.30-16.15 och hämtade sedan barnen.

I torsdags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 7.30-17. Jag handlade mat på stan innan jag bytte buss. På kvällen promenerade jag 1 timme och 15 min med Susanne.

I fredags jobbade jag 7.30-16. När jag kom till fritids för att hämta Nelly såg jag att min cykel var borta (som jag låst fast i en stolpe morgonen innan). Vajerlåset låg kvar på marken, uppbrutet och trasigt. Jag och Nelly tog bussen till Årsta centrum för att hämta Hanna. Hanna cyklade medan jag och Nelly promenerade hem. Vi hämtade min andra cykel och cyklade tillbaka till skolan (med Hanna i barnstolen) för att hämta Nellys cykel. Sedan cyklade vi till Ica och handlade fredagsmys.

Igår tog vi buss in till stan. Vi gick till bokhandeln för barnen ville köpa pysselböcker med klistermärken för sina egna pengar. Vi åt lunch på Max och ansiktsmålning för barnen. Sedan gick vi till Lindex och köpte trosor och bikini till Nelly. Vi var på Kjell & Co och köpte projektionsklocka till tjejernas rum. Vi köpte godis på Ica och Nelly provade en skinnjacka på HM, men fanns inte i hennes storlek. Så vi tog bussen till Gränby där den fanns.

Idag ägnade vi förmiddagen åt städning. Tjejerna hjälpte till att dammsuga. Efter lunch tog vi buss till Boländerna. Vi gick på Ikea och köpte taklampa till barnens sovrum, badkarsmatta och sänghimmel till tjejerna. Vi fortsatte till rusta där vi köpte förvaringslådor för att ha under sängen och tjejerna fick välja varsin liten matta.

Sista semesterveckan

I måndags var vi hemma på förmiddagen. Efter lunch cyklade vi till Slavsta för att gå på Fjodors femårskalas. På kvällen invigde vi grillen och jag grillade för första gången. Vi satt ute på altan och åt middag.

I tisdags tog vi bussen till Fyrishov. Vi badade utomhus en stund, men sedan ville barnen bara bada inomhus. Efter 4,5 timme med bad, lunch och glass så duschade vi och åkte hem.

I onsdags fick vi besök av Susanne och hennes Maja. På eftermiddagen lekte barnen med granntjejen Nina.

I torsdags tog vi bussen till Ikea och mötte upp Louise och hennes Emma och Maja. Vi åt brunchbuffen bestående av bröd, pålägg, yoghurt, fil, flingor, korv, köttbullar, äggröra, bacon, våfflor och juice. Sedan gick vi en sväng i varuhuset och shoppade kuddar till barnen och ett toarullemagasin. Vi hann äta mjukglass innan bussen gick hem. På eftermiddagen fick vi besök av Helena och hennes Stella och Nova.

I fredags tog vi buss in till stan då jag lovat barnen asiatisk restauranglunch. När vi kom hem ville barnen göra experiment med bubbelvatten, russin och makaroner (som de sett på sommarlovs-tv). Sedan cyklade vi till tåglekparken för lek. Därefter cyklade vi till Ica i Årsta för att handla fredagsmys.

Igår lämnade jag barnen till Dennis kl 12. Jag tog buss till stationen, annan buss till Enköping och tåg till Örebro. Jag mötte upp kusin Carro och vi gick till Pinchos för att äta tapas. Vi beställde och betalade via deras app. Vi åt minirätter av plankstek, fish and chips, sötpotatispommes, scampi, getost/rödbetor, sparrisrisotto, bacinlindade dadlar, rabarberpaj, créme brulee och vitchokladpanacotta. Till det drack jag sangria och frozen rabarberdrink. Kl 18.45 tog jag tåget tillbaka till Uppsala och läste under tiden ut min bok av Marian Keyes, Kvinnan som stal mitt liv.

Idag var det sista semesterdagen. Jag sov till 9.30. Jag har tvättat, diskat, handlat, spikat upp tavlor och försökt packa upp den sista kartongen med alla småsaker jag inte vet var jag ska lägga. Just nu ligger allting på bordet istället. Däremellan har jag bara slappat och tittat på tv-serien The Castle.

Dalarna, Grill och Åland

Första halvan av veckan spenderade vi i Krylbo. Vi hälsade på min mormor och min farfar. Vi umgicks med mamma, mina bröder och deras familjer. Vi åkte till Västerby och plockade jordgubbar. Vi åkte till Västerås för lite shopping och fika. Vi åt mycket god mat och dryck.

I torsdags eftermiddag tog vi tåget mot Uppsala. I Sala fick vi byta till buss då en kontaktledning var nedriven. Vi blev ca 40 min försenade och tog sedan stadsbuss hem.

I fredags lekte barnen med Ronja. På eftermiddagen lämnade jag barnen till Dennis och cyklade sedan till stationen. Jag tog tåget till Stockholm och mötte upp Marie. Vi åt grillbuffe på restaurang Grill och gick därefter på bio och såg komedin Spy. Jag hade fått ett presentkort på bio då jag lämnade blod förra veckan. Jag tog tåget tillbaka 22.10.

Igår klev jag upp 9.30. Vid 11 cyklade jag in till stan och mötte upp Åsa vid Subway där vi köpte baguette. Vi åkte buss till Kapellskär för att åka med Viking Line Rosella till Åland på dagskryssning. Vi började med en fika och skulle sedan handla i taxfreen. Då började det gunga ganska mycket. Vi blev båda yra och illamående så vi shoppade snabbt för att sedan kunna sätta oss ner. Jag köpte en Baileys hazelnut, dumle och lakrits. När vi vilat 45 min mådde vi bättre. Då var båten framme i Mariehamn och åkte långsammare. På vägen tillbaka åt vi buffé och drack vin. Bussen var tillbaka i Uppsala 21.30 och då cyklade jag hem.

Idag sov jag till 9.30. Barnen kom hit vid 11. De hade båda haft feber fredag/lördag men mådde lite bättre. De satt i vagnen när vi gick till Årsta och handlade. På eftermiddagen har de lekt med Ronja.

Räkkryssning och bilbingo

I tisdags sov vi till 9.30. Vi åkte till Netonnet och köpte en router, en radiostyrd bil och ett ångstrykjärn som man inte behöver strykbräda till https://netonnet.se/art/hemhushall/kladtextilvard/strykjarn/philips-gc31055/208121.9408/

Sedan åkte vi till Pizza Hut för lunch. På eftermiddagen träffade Nelly en tjej på gården som hon kände igen från innebandylaget och fotbollslaget, Ronja. De lekte utomhus med den radiostyrda bilen.

I onsdags var vi hemma, Ronja kom och lekte. På eftermiddagen lämnade jag barnen hos Dennis.

I torsdags försökte jag rensa upp bland säckarna i förrådet och sortera lite. Efter lunch åkte jag till Gränby och shoppade lite nya kläder till mig själv på rea. Vid kl 18 åkte jag, Maria och Åsa till Björklinge på bilbingo. Jag vann en gång och gick plus denna gången. Var hemma vid kl 22.

I fredags fortsatte jag med att sortera alla gamla kläder i förrådet, tvättade, diskade och slängde massa skräp. Vid kl 18 cyklade jag in till stan och mötte Maria och Åsa vid m/s Enköping. Vi åkte med en tretimmars båttur och åt räkor, aioli, sallad, bröd och smör. Det var varmt och skönt ute.

Igår åkte jag till Rusta och shoppade lite grejer, köpte en dynbox och sparkcyklar till barnen. På eftermiddagen åkte jag till Hedemora och hämtade barnen. Sedan åkte vi till Krylbo.

Idag har vi hälsat på Marcus, Marie och nikki. Vi har firat min mamma på hennes födelsedag och även Magnus, Ulrika, Ludvig och Cornelia var här.

Astrid Lindgrens Värld

I måndags hade jag ställt klockan på 8.30. Vi åt en liten frukostbuffé med smörgåsar, pålägg, yoghurt, fil, flingor, juice och melon innan vi checkade ut. Vi åkte bara någon kilometer till Astrid Lindgrens värld och kom fram när de öppnade vid kl 10. Vi började med att gå till Villa Villekulla och precis då kom Pippi och hennes pappa och spelade teater för oss. Sedan gick vi runt och tittade på teater med Emil i Lönneberga, Karlsson på Taket och Rasmus på luffen. Vi tittade in i Nils Karlsson Pysslings hus, Ronjas Mattisborgen och Madickens Junibacken, bullerbyns hus och Lottas hus på Bråkmakargatan. Till lunch åt vi pannkaksbuffe med sylt, grädde, såser och strössel. Sedan fortsatte vi gå runt. Det kom några regndroppar, men vi hade regnjackor och ett paraply med. Det var lagom varmt. Vi köpte glass och polkagrisklubbor. Det fanns ett sagotåg med Saltkråkans karaktärer som vi åkte innan parken stängde kl 18. Då satte vi oss i bilen och åkte mot Uppsala. Vi stannade för middag på vägen. Vid kl 22 stoppades trafiken upp söder om Stockholm och det var långa köer. I 45 min stod vi nästan stilla eller sniglade fram pga vägarbete då de stängt av 2 av 3 körfält. Barnen somnade vid kl 23 och vi var hemma 23.30.