Min brorsdotter

Igår var det dags för städning. Hela förmiddagen gick åt då det låg leksaker och kläder överallt. Gick knappt att gå utan att kliva på något. Disk över hela bänken och damm och smulor överallt. Till slut såg det bättre ut. Efter lunch åkte vi buss in till stan. Vi gick till biblioteket för att lämna tillbaka böcker och till ICA för att köpa lördagsgodis. På leksaksaffären köpte barnen bokmärken för belöningspengar, de hade samlat tionde märket för att de hjälpte till med städningen. Tjejerna drog på sina små resväskor hela tiden och sedan gick vi till tåget.

I Krylbo blev vi upphämtade av mamma och åkte till Fors för att träffa Marcus, Marie och lilla Nikki. Hon sov nästan hela besöket, men öppnade ögonen en stund i slutet. Vi åkte tillbaka till Krylbo och åt hemmagjorda burgare.

I morse vaknade barnen kl 7 (fast klockan skulle ha varit 8 om vi inte ställt om dem). Jag sov till kl 9. Mamma åkte till jobbet och Mats skjutsade oss till tåget. Tjejerna satt och målade i målarböcker hela vägen och skötte sig riktigt bra. Vi gick till McDonalds för lunch innan vi tog bussen hem. På eftermiddagen var vi ute och lekte i två lekparker.

Tråkig jobbvecka

I måndags jobbade jag 7-14. Sedan gick jag till Poolia på anställningsintervju för ett jobb på en redovisningsbyrå, har ännu inte hört något från dem. Därefter tillbaka till jobbet för att arbeta extra 16-18.30. Tvättstugan på kvällen.

I tisdags jobbade jag 8-14 plus en dryg timme på kontoret. Sedan hämtade jag barnen.

I onsdags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 8-16 plus en timme på kontoret. Jag tog bussen till Gränby för att handla och sedan bussen hem.

I torsdags jobbade jag 8-16 och hämtade sedan barnen.

I fredags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 8-14 plus 1,5 timme på kontoret. Vanligtvis börjar jag kl 7 på fredagar, men när Dennis jobbar natt så måste jag lämna barnrn och förskolan öppnar kl 7 (och stänger 17). Sedan hämtade jag barnen och vi hade fredagsmys med chips och Sune i Grekland.

Golden Hits

Igår jobbade jag 8-16. Sedan tog jag tåget till Stockholm och mötte Marie. Vi promenerade till Kungsgatan där vi bokat bord på Golden Hits. Vi hade valt deras partyshow på övervåningen. Tyvärr fick vi dåliga platser och såg endast halva främre scenen. Den lilla scenen i mitten såg vi däremot perfekt. Personalen som serverar maten är samma personer som är med i showen. Till förrätt var det kantarellsoppa, till varmrätt oxfilé och potatisterrin med rödvinssky och efterrätt en chokladkaka med hallongrädde. Efter förrätten kom personalen och sa att vi kunde byta till ett bättre bord som ingen dykt upp till. Då såg vi allting mycket bättre.

Showen skulle innehålla 80- och 90-talshits. Tyvärr var det många låtar som jag inte kände igen, jag kanske är för ung för 80-talslåtarna. Men artisterna sjöng jättebra och var duktiga på att underhålla publiken. Vi hade fått rabatt med Coop-kortet så därför var det prisvärt, 595 istället för 745. Det ingick mat, show, nattklubb och garderob. Vi stannade på nattklubben och dansade till kl 2. Därefter promenerade vi hem till Marie för att sova.

Idag sov jag till kl 10 och blev bjuden på frukost hos Marie. Vi hann även med kladdkaka innan jag gick mot tåget. Tillbaka i Uppsala handlade jag på mitt jobb och köpte även cykelbelysning på Clas Ohlson. Nu är det ju mörkt på morgonen när vi cyklar till förskolan. Därefter slappade jag i soffan framför TVn.

Välkommen Nikki

Den 15 oktober blev jag faster igen, till lilla Nikki!

Grattis Marcus och Marie!

Räkbuffe

I måndags lämnade jag barnen på förskolan. Sedan tog jag bussen in till stan och träffade Sanna (sambo med Dennis kompis Bosse). Vi åt sallad på Unico. Därefter gick jag på stan och shoppade två par strumpbyxor till Nelly. Sedan åkte jag hem till tvättstugan och hann även med att cykla till Årsta för veckohandling.

I tisdags jobbade jag på butikskontoret 9-11. Jag kommer göra det några timmar i veckan nu när min chef är sjukskriven. Sedan gick jag till arbetsförmedlingen för att prata om min aktivitetsrapport som man nu måste lämna in en gång per månad, och den såg bra ut. Jag hämtade barnen på förskolan och Nellys kompis Anna kom hem till oss och lekte.

I onsdags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 8-14. Jag hämtade barnen och vi blev sugna på att baka så vi gjorde chokladbollar och spelade Hello Kitty-bingo.

I torsdags lämnade jag barnen kl 7, jobbade 8-16 och hämtade sedan barnen. De var väldigt trötta och fick lägga sig redan 18.30 (istället för 19).

I fredags lämnade jag barnen kl 7 och jobbade 8-16. Sedan blev det ytterligare två timmar jobb på kontoret. Jag väntade tills Åsa slutade och vi gick till Scandic Upplandia och åt räkbuffe. Massor av räkor skalade jag! Och det fanns även musslor, baguette, ailoi, västerbottenpaj, ruccola, tomat/mozzarella mm. Supermätt blev jag. Vi gick därefter till Hotell Gillet och åkte upp till deras skybar och drack en mojito hallon. Kl 22 tog jag bussen hem igen.

Bio, gympa och bio

Igår var vi lediga. Vi tog bussen in till stan och åt lunch på McDonalds. Sedan var vi på Knattebio och såg Lilla Anna och Långa farbrorn. Inte samma som för två veckor sedan, men en som vi såg förra vintern. Men barnen ser gärna samma film hundra gånger... När vi kom hem var vi ute på gården och lekte, och jag försökte vira in mina altanmöbler under presenning.

Idag tog vi bussen in till stan och gick på familjegympa på Friskis & Svettis. Kostar 100 för vuxen och inget för barn. Första halvtimmen gympar barn och föräldrar tillsammans med ledare och gör enkla rörelser till rolig musik. Därefter får föräldrarna gå iväg och träna en timme medan fyra-fem ungdomar passar barnen och har fri lek med redskap. Eftersom det var längesedan vi var där så satt jag denna gång utanför salen och väntade, nästa gång kan jag nog gå och träna.

Vi gick in till stan och ytterligare en biofilm. Denna gång på Fyrisbiografen där jag aldrig varit. De brukar visa "speciella", prisbelönta filmer, men även barnfilmer. Idag tittade vi på Prick och Fläck. Passar på när det är lite kortare filmer för Hannas skull, ca 45 min.

På vägen hem klev vi av bussen halvvägs och lekte i två lekparker som barnen pekat på alla gånger vi åkt förbi. En helg med sol och höstvärme!

Höstmarknad

I tisdags lämnade jag barnen på förskolan och jobbade 12-20.15. Innan jobbet hann jag förbi höstmarknaden på Vaksala Torg. Tänkte titta efter en mössa och väska till mig, och hittade både och! Jag köpte även lite hjortronsylt, gustafskorv och dillskruvar. Dessutom åt jag langos!

I onsdags jobbade jag 8-16. Jag tog bussen till Gränby och handlade lite och åkte sedan hem till soffan (och tvättstugan).

I torsdags skulle jag ha varit ledig, men jobbade extra 8-16. När jag kom hem hade jag liiite mer energi än dagarna innan och lyckades dammsuga.

I fredags jobbade jag 7-14 och hämtade sedan barnen. Jag lagade en pastagratäng med kyckling och kantareller, men barnen ville hellre ha plättar från frysen... Vi avslutade med fredagsmys.

Ledig Höstdag

I måndags var vi lediga. Vi tog bussen in till stan och träffade min moster Siv som hade ärenden i Uppsala. Vi åt asiatisk buffé på Thai Village och gick sedan till Vasaparken i Luthagen för lite lek i den strålande solvärmen.

När Siv åkte hem så gick vi vidare till Café Linné och fikade på deras uteservering. Två kladdkakor, en chokladboll och två festis för 150 kr...

Vi gick sedan vidare till biblioteket där vi lånade böcker och tjejerna provade deras utklädningskläder.

Därefter tog vi bussen hem igen.

Jobbhelg

I torsdags cyklade vi till förskolan och jag cyklade sedan hem med cykeln. Jag hade tänkt promenera till jobbet, men kände mig helt slut i kroppen och tog bussen istället. Jobbade 10.30-19.30. På jobbet kände jag mig öm i halsen och började frysa lite, men senare under dagen mådde jag bättre igen.

I fredags jobbade jag 7-15.20. Mådde hyfsat bra, men inte i toppform. Jag tog bussen till Gränby för att hämta ut paket och tog en annan buss hem för att slappa.

Igår jobbade jag 8-16. Satt kvar en stund i massagestolen. Åkte hem och tittade på de sista avsnitten i första säsongen av den härliga serien Glee, fantastisk musik. Finns på swefilmer.se.

Idag har jag jobbat 10-17. Jag tog bussen hem till Dennis och blev bjuden på middag. Han skjutsade hem mig och barnen.

Näsblod

I måndags lämnade jag barnen på förskolan och cyklade sedan till tandläkaren. Det var dags för första träffen i kariesstudien. Jag fick svara på frågor och lämna ett bakterieprov. Då skulle man spotta ut saliv i ett provrör under fem minuter. Till min hjälp fick jag ett tuggummi helt utan smak och jag hade varken fått äta eller borsta tänderna på morgonen. Jag fick tyvärr inte ihop tillräckligt med saliv så jag fick tugga och spotta i ytterligare fem minuter...  Vissa deltagare har fyra träffar, men jag tillhör gruppen som bara har två, så jag ska dit en gång till. Med mig hem fick jag en flaska fluor.

Jag cyklade till Gränby och strosade i affärer. Köpte varsin halsduk till tjejerna. På eftermiddagen var det tvättstugan som gällde och cyklade till Årsta för att handla mat. Och tittade naturligtvis på Elementary på TV4!

I tisdags hade sovmorgon, det var länge sedan sist. Jag sov till kl 11! Så det behövde jag tydligen. Jag tog en promenad innan jag hämtade barnen på förskolan. De fick sina nya halsdukar med Hello Kitty och My little pony.

I onsdags lämnade jag barnen kl 7, jobbade 8-16 och hämtade dem igen. På kvällen lyckades Hanna peta sig i näsan för hårt så hon började blöda näsblod. Hon fick en liten papperstuss i näsan. Och Nelly ville också leka med papper...