Ulva Kvarn

Idag fick Nelly (äntligen) gå till förskolan igen efter fyra dagar ledigt. Det behövde både hon och jag. Jag lämnade henne kl 9 och gick sedan hem för att söva mig och Hanna igen.

När vi hämtat Nelly kl 14 tog vi bussen in till stan. Vi matade ankorna med bröd och hälsade på Dennis på jobbet. När Dennis slutat för dagen tog vi en tur med Mustangen. Det är nu sista veckan vi har Mustangen här i Uppsala. Vi åkte till Ulva Kvarn där de har bil- och MC-träffar på tisdagar. Där hade vi picnic och tittade på gamla bilar. Tyvärr kan jag inte visa bilder på bilen då min kabel till telefonen strejkar.

Mellanmålslek

Efter lunch igår åkte vi hem till Petra, johan, William och Inez. Vi åt smörgås och fruktsallad. och lekte sedan i deras lekpark.

Kl 21 igår kväll kom Dennis hem från jobbet efter tre timmars övertid. På torsdag morgon när han kommer hem från jobbet har han arbetat ca 76 timmar på 7 dagar. Ska bli skönt att han är ledig i helgen.

Nickis äventyrslek

Igår skulle jag och tjejerna träffa en kompis med barn och leka på Nickis äventyslek. Tyvärr så blev dem sjuka, men eftersom jag redan lovat Nelly att leka där, så åkte vi ändå. För en gång skull så ville inte Hanna sova, så jag hann inte leka så mycket tillsammasn med Nelly. De flesta aktiviteter kan hon dock göra ensam som t ex bollhav, liten kana, hoppborg och hoppborg med kana. När vi hade en kvart kvar av lektiden så somnade Hanna äntligen. Då kunde jag hjälpa Nelly att klättra i den stora klätterställningen och åka i den långa kanan.

Det märks nu att Hanna blivit med medveten om omvärlden. Hon vill gärna sitta och stå upp. Hon följer oss med blicken, pratar, skrattar och griper även tag i saker medvetet. Hon är nyfiken och vill gärna vara vaken när det är saker runt omkring. Men när hon hamnar i vagnen så somnar hon ganska lätt. Och på kvällarna är det bara att lägga henne i sängen och gå därifrån. Peppar, peppar, får se hur länge det håller i sig...

Dag 17

Idag tänkte jag att jag skulle utnyttja några rabattkuponger som det var sista datumet på idag. Till lunch skulle jag beställa sushi, men de hade de stängt idag pga renovering! De skulle öppna imorgon igen... Då åt jag istället rester som jag hade kvar i kylskåpet. Till middag köpte jag baguetter från Subway. En till idag och en till imorgon. Jag och tjejerna hälsade på Dennis på jobbet och köpte med oss fika. Vi köpte wienerbröd till Dennis och donut till Nelly. Jag köpte inget till mig, men smakade ett par tuggor av deras.
Frukost 6 p: Samma som igår
Lunch 10 p: Spagetti, tomatsås, aubergine, zuccini, vitlök, lök, pecorinoost
Mellanmål 14 p: 2 finn crisp, 2 ägg, kaviar, lite fikabröd
Middag 9 p: 1/2 baguette med kyckling, ost, grönsaker och bbq-dressing

Dag 16

Till lunch åt jag rester. Dennis jobbar idag 13 timmar och jag orkade inte laga någon middag. Det blev en drive-in på McDonald's. Jag köpte ingen strips till mig själv, men smakade av Nellys.
Frukost 6 p: Filmjölksbröd, leverpastej mini
Lunch 11 p: Spagetti, räkor/kräftstjärtar, minifraiche, fiskbuljong, tomatpuré, dill, citron
Middag 17 p: 2 hamburgare, 1/2 liten strips
Mellanmål 5 p: Fruktsallad, marsansås (4%), calippo

Stadsskogens dag

Idag tog vi en tur till stadsskogen. Jag visste knappt att det fanns en skog mitt i staden. Jo, det visste jag, men jag hade aldrig varit där. Vi gick en tur förbi försäljare, ponnyridning och brandkåren. Nelly fick köpa lite kolor och saft, och så fick hon en ballong.

Denna helg har annars varit ganska tråkig. Dennis har jobbat natt, så vi tjejer har fått roa oss själva. Jag har inte haft ork och lust att bygga kojor och busa hela tiden. Så det har blivit en och annan DVD-film, medan vi har väntat på att Dennis ska vakna. När han sedan har åkt till jobbet har jag lagt barnen och sedan varit utmattad i soffan. På nätterna har Nelly kommit in till mig, och ska ligga så nära mig som möjligt. Och inte kan de vakna samtidigt heller, barnen... Nu ska Dennis jobba de kommande tre dagarna också. Jag önskar jag kunde fått välja vilka dagar Nelly ska gå på förskolan. Ibland hade det passat bättre med måndag och fredag istället.

En skomakare

Idag gick jag och Dennis igenom vår klädkammare. Vi tänkte rensa bort en del, men det mesta blev kvar ändå. Jag gjorde i alla fall mig av med två par skor, en filt och en väska. Dennis rensade ur två par skor, regnkläder och några kepsar. Sen slängde jag även en massa tomma papperskassar och tomma mobiltelefonkartonger.

Så här såg det ut ett tag utanför klädkammaren.

Vi hade ungefär 20 par skor var (vi vuxna). Om det är mycket eller lite beror nog på med vem vi jämför...

En sockerbagare

Idag gjorde jag i ordning trolldeg till Nelly. Två olika färger blev det på dem. Men efter ett tag hade hon blandat ihop dem, så då blev det en lila istället.

Dag 15

Idag hade vi ingen ork och lust att laga middag, så det blev istället söndagsmat = skräpmat. Jag valde en kebabrulle, så jag lyckades hålla mig ifrån pizzan och all ost. Som tur var så hade vi lagat en nyttig lunch; pasta med grönsaker i tomatsås.

Frukost 7 p: Samma som igår

Lunch 10 p: Spagetti, tomatsås (med oliver), aubergine, zuccini, lök, vitlök, pecorinoost

Middag 26 p: 2/3 kebabrulle

Mellanmål 2 p: Saft, after eight

Dag 14

Idag gjorde jag en köttgryta till lunch och på kvällen åt jag rester. Nelly köpte lösviktsgodis idag, men det gjorde inte jag. Däremot är hon så snäll och bjuder sin mamma lite för mycket...haha.
Jag har inte redovisat mina drycker till måltiderna (förutom rött vin). Det beror på att jag dricker livsmedel med 0 p. Det brukar bli vanligt vatten, bubbelvatten eller lightläsk. Även kaffe och te är 0 p, men de dryckerna är inte jag så förtjust i.
Frukost 7 p: Samma som igår
Lunch 11 p: Potatis, grytbitar, buljong, rödvin, morot, rotselleri, lök, vitlök, kantareller, kryddor
Middag 10 p: Potatis, pasta, skinka, spenat
Mellanmål 13 p: Godis, american's best micropop

Rabdido

Igår var jag på ännu ett klädparty, denna gång hos min granne Marie. Märket heter Rabdido och säljs inte av så många i Sverige. Eftersom jag shoppade på klädpartyt i lördags så tänkte jag försöka begränsa mig denna gång till endast ett plagg. Och det lyckades jag med, även om det var svårt att hålla fingrarna borta från några av plaggen. Jag köpte en grå huvtröja med rosa sömmar till Nelly. Huvan är avtagbar och det gillar jag. Det var storlek 104 så den är säkert alldeles för stor, men kan kanske passa till våren och sommaren. Hon har en brun/rosa huvtröja sedan tidigare av samma märke.

Snart vinter

Igår medan Nelly var på förskolan så passade jag på att gå igenom barnens höst- och vintergarderob. Hanna kommer ju att få ha samma ytterkläder som Nelly hade första vintern. De kommer nog vara något för stora, men det tror jag fungerar bra ändå. Hon har nu till hösten en brun fleeceoverall i strl 56, den kan fungera någon månad till. Sedan har hon en lurvig jacka i strl 68 och en rosa fleeceoverall i strl 74. Jag hittade även två lite tjockare overaller i strl 70 och 80, dessa kan vara bra om det blir någon tur i pulkan. Tossor, sockor och mössor fanns också i lådan.

Nelly hade förra hösten ett set med jacka och byxa, dessa kan hon använda även denna höst. Nu när hon inte har blöja så går det lättare att dra igen dragkedjan i sidan av byxan. Hon har dessutom en rosa väst som hon kan använda under hösten med fleecetröja under. Hon har ännu inte provat förra årets vinteroverall, men jag har svårt att tänka mig att hon kan ha den hela vintern. Höst/vinterskor köpte jag på Coop igår (nästan halva priset för medlemmar), måste dock testa om de fungerar i storleken. Det är ju jättesvårt att veta vad hon har för storlek i vinter och det vore ju bra om hon kan ha dem ända till mars och med sockor i. Storleken var 25 och de såg ganska stora ut, hon har haft 24 nu under våren och sommaren.

Dag 13 + vägning

Veckans resultat blev -0,7 kg. Den totala viktminskningen är nu -1,2 kg.

Jag och Nelly har idag haft fredagsmys i soffan.

Frukost 7 p: 2 filmjölksbröd, ägg, kaviar

Lunch 10 p: Pasta, kräftstjärtar, räkor, minifraiche, tomatpuré, dill och citron

Middag 12 p: Spagetti, nötfärs, ketchup, pecorinoost

Mellanmål 15 p: Chokladpudding, American's Best mikropop, Ahlgrens bilar

Dag 12

Idag var det ju egentligen dags för vägning. Men eftersom Dennis jobbade hela dagen så tar jag den imorgon istället. Jag har i alla fall en positiv känsla inför den.
På dagens klädparty bjöds det än en gång på äppelpaj. Tur att jag ammar fortfarande så jag har 7 extra points varje dag (förutom mina dagliga 32 och veckobonusen på 49).
Idag storhandlade jag hem lite mager korv, grytbitar, skinka, kräftstjärtar, kyckling, bladspenat, aubergine, zuccini, kantareller, rotselleri, lök, tomatsås, minifraiche, kryddor, buljong mm. Så nu ska här lagas nyttig mat.
Frukost 6 p: 2 filmjölksbröd, philadelphia, skinka
Lunch 12 p: Spagetti, köttfärssås, ketchup, pecorinoost
Mellanmål 4 p: 2 finn crisp, ägg, kaviar
Middag 12 p: Pasta, skinka, egenstuvad spenat

Städdag

Igår var de dags att städa igen. Det går alldeles för långt mellan gångerna. Jag plockade och torkade, Dennis dammsög och svabbade. Jag tog sedan med tjejerna på ljusparty hos grannen.

Idag har Dennis spelat golf, medan jag och Hanna lunchade tillsamanns med Anneli och lilla William. Nu på kvällen blev jag barnfri några timmar då jag bjöd ut Petra på födelsedagsmiddag på min favoritrestaurang; Trattora Commedia.

Dag 11

Idag har jag ätit lunch på ett café och middag på en italiensk restaurang. En sådan lyxdag måste man ju motionera också. Jag gick till och från caféet, i regnet!

Frukost 5 p: Kesella med pumpafrön och koncentrerad saft

Lunch 18 p: Toast med kycklingröra, sallad och mangodressing

Mellanmål 4 p: 2 finn crisp, ägg, kaviar

Middag 17 p: Pasta, oxfilé, kantareller, rödvin, tomat, grädde, parmesan, rött vin

Motion -8 p: Promenad 90 min

Dag 10

Jag var på ljusparty idag och blev bjuden på nygräddad äppelpaj... Till middag blev det mat från en thai-restaurang.
Frukost 6 p: 2 filmjölksbröd, philadelphia (5%), skinka
Mellanmål 4 p: 2 finn crisp, ägg, randig kaviar
Lunch 12 p: spagetti, nötfärs, ketchup, riven pecorinoost
Mellanmål 7 p: äppelpaj, marsansås (4%)
Middag 11 p: nudlar med räkor och grönsaker

Mustangturbilder

Glömde infoga bilderna...

Dag 9

Idag kom jag på ett nyttigt livsmedel; spenat! Kassler är inte så dumt det heller.

Lunch 8 p: Potatis, kassler, stuvad spenat

Mellanmål 1 p: Fruktsallad, marsansås (4%)

Middag 9 p: 2 polarbröd, nötfärs, tomatpuré, grönsaker, salladsdressing (10%)

Mellanmål 12 p: 2 port fruktsallad, marsansås, mörk choklad

Dag 8

Vi fikade på IKEA idag, jag valde då en chokladmousse. Det blev lite fler points än jag trodde, så tur jag har lite veckobonus kvar.
Frukost 7 p: 2 filmjölksbröd, ägg, randig kaviar
Lunch 14 p: Bergislimpa med nötfärs, sallad, salladsdressing, italiensk dressing
Mellanmål 8 p: Chokladmousse med lite vispgrädde
Middag 8 p: Fläskkotlett, färskpotatis, bbq-sås, creme fraiche (8%) blandat med persillade
Mellanmål 7 p: Grönsaker och dip

Me & I

Idag åkte jag och Hanna till Gävle för att gå på klädparty. Emma hade Me & I - visning. Jag hade tjuvkollat på internet innan, så jag visste ungefär vad som fanns. Och jag hade naturligtvis förälskat mig i det som var bland det dyraste. Men jag kunde inte låta bli, det blev två tunikor/klänningar. En till vardera lilltjej. Det är samma färg och mönster, men olika modeller. Så nu kommer de matcha varandra på festerna.
Nelly och Dennis åkte med Mustangen till Barkaby för att kolla på gamla bilar. Med sig hade de Bosse och Love också.
Nu jobbar Dennis inatt, så jag fick ta läggningen själv. Nelly vill gärna att man ligger kvar en stund när hon ska sova. Jag tog med Hanna in dit och båda småtjejerna somnade. Hanna ligger fortfarande kvar i lilla rummet, på mage, och har ännu inte fått sin kvällsflaska. Jag kanske också borde masa mig i säng.

Resa är bokad!

Nu har vi äntligen bestämt oss vart vi far i vinter. Vi funderade länge på Kanarieöarna, men det blev Egypten. Det var mycket billigare, så vi sparar istället de tusenlapparna till nästa resa. Vi åker i slutet av november, två veckor, med all inclusive. Ska bara slappa och bada!

Barnfri afton

Igår var Dennis och Nelly till Fyrishov och badade. Därefter sålde Dennis sin fyrhjuling, så nu har vi ett motorfordon mindre.
På kvällen åkte hela famljen till Stockholm för att träffa Mange och Ulrika. De erbjöd sig tidigare i veckan att vara barnvakt så jag och Dennis skulle få gå på restaurang. Vi tog bussen mot Fridhemsplan och hamnade på en italiensk restaurang med smaskig pasta och gott rödvin. Måste ju passa på när vi får chansen att vara barnfria.

Dag 7

Lördagsmys i soffan!
Frukost 4 p: Kesella (1%), pumpafrön
Mellanmål 8 p: 2 polarbröd, lätta, skinka, muffins
Lunch 13 p: 2 hamburgare på McDonalds
Middag 12 p: Ris, korvgryta
Mellanmål 14 p: Mörk choklad, popcorn

Dag 6

Jag har haft mycket "gammal mat" kvar i frysen som vi ätit av nu, t ex schnitzel och pommes. Snart är det dags att storhandla, och då blir det mer av de nyttiga livsmedlen.
Idag åt jag och Dennis på en italiensk restaurang i Stockholm. Då går det ganska bra att äta nyttigt, om man lyckas hålla sig borta från pizzan förstås.
Frukost 4 p: 2 crisp'n'light, philadelphiaost (5%), ägg
Lunch 17 p: Schnitzel, pommes frites, bbq-sås, lite beasås, italiensk dressing på salladen
Mellanmål 3 p: 2 crisp'n'light, ägg
Middag 13 p: Pasta med tomatsås, massa grönsaker+lite parmesan, lite rött vin

Glömde bort

...att redovisa motionen.

Motion -5p: 50 min promenad

Dag 5 + vägning

Jag åkte till mötet i morse och vägde mig. Resultat -0,5 kg. Kanske borde vara nöjd med det eftesom jag bara räknat points i fyra dagar. Jag har nu satt upp lite delmål.

Mål 1: -5 kg. Då har jag gått ner alla kilon från senaste graviditeten.

Mål 2: -6 kg ytterligare. Planen är att fixa detta före jul.

Mål 3: -4 kg ytterligare. Då har jag gått ner alla kilon från första graviditeten.

Mål 4: -4 kg ytterligare. Då skulle jag vara jättenöjd!

Efter mötet åt jag och Dennis lunch på stan. Asiatisk buffé igen... jag gör det inte lätt för mig... Idag åt jag jordnötssås, vilket inte är det nyttigaste. För att sedan få ta lite efterrätt så bestämde jag mig för att promenera hem från stan efteråt.

Frukost 6 p: Samma som igår

Lunch 23 p: Ris, kycklingspett, jordnötssås, lite nudlar, friterad ananas, lite glass

Middag 14 p: Bergislimpa, nötfärs, sallad, salladsdressing (10%)

Jag skar bort ett "lock" på en bergislimpa (300 g). Jag la i stekt nötfärs och la sedan på locket igen. Gräddade ca 15 min på 200 grader. Egentligen ska man lägga ostskivor på locket så inte skarven syns, men jag hoppade över det. Jag skar upp limpan i fyra lika stora delar (som ett kors). Nelly gillade också maten.

Återbesök

Idag var jag till MVC på återbesök, det gör man ca 3 månader efter förlossningen. Barnmorskan tyckte allt såg fint ut och att jag läkt bra. Fick även cerazette minipiller utskrivet. Det får allt räcka med två barn för oss, det tycker vi båda två.

Dag 4

Tidigare dagar har jag ätit en del godis. Det beror mest på att jag har godis kvar hemma som jag köpt för länge sedan (och naturligtvis måste det ätas upp...). Jag har inte köpt något de senaste två veckorna, förutom mörk choklad. Snart är godiset slut i skåpet, och då är det slut. Om jag märker att det går neråt i vikt, så kan jag unna mig något på helgerna. Om jag är på kalas eller blir bjuden på något gott kommer jag att smaka.
Frukost 6 p: Filmjölksbröd, lätta, leverpastej light
Lunch 12 p: Filmjölksbröd, 2 port grekisk blandning
Mellanmål 5 p: Rutbröd, lätta, leverpastej light, nyponsoppa
Middag 12 p: Ris, korvgryta av mellankorv (15%), grädde (4%) och chilisås
Mellanmål 3 p: Fruktsallad, 1 dl marsansås (4%)

Dag 3

Idag köpte jag och mamma sushi till lunch. Middag åt vi hos Dennis arbetskollega Andreas och Anita och lilla Melker. Så det är lite svårt att uppskatta hur stor middagsportionen blev.
Frukost 6 p: 2 filmjölksbröd, lätt lördagskorv
Lunch 10 p: 11 bitar sushi
Middag 15 p: Ugnsbakad fläskfilé, hemgjord vinegrettepotatissallad, grönpepparsås, halv minibaguette med ostskiva
Mellanmål 7 p: 1 dl glass, 50 g godis

Babybjörn

Idag gick jag och Hanna till stan för att träffa Emilia. När Hanna var vaken fick hon sitta i bärselen. Eftersom hon idag blev tre månader så fick hon prova sitta vänd framåt. Mina små tjejer är så nyfikna så de vill inte sitta bakåtvända. Efter en stund somnade hon i selen, blev kanske lite för mycket intryck på en gång.

Jag shoppade ett fotoalbum till Hannas bilder som jag precis sorterat in, såg då även att jag skulle behöva köpa ett nytt album till Nelly och även familjen. Jag shoppade också ett linne till mig, gummisnoddar och lite apoteksvaror.

Dennis jobbar dygn, så honom ser vi inte till idag.

Dag 2

Idag åt jag och Emilia lunch på stan. Vi gillar båda asiatisk mat, så det blev en buffé med sushi och kinamat. Sushi är helt ok mat, 1 p per bit. Och eftersom jag gick både till och från stan så kunde jag unna mig ett par bitar friterad mat. Det är dock lite svårt att veta hur mycket maten väger när man inte äter hemma.

Frukost 7 p: Samma som igår

Lunch 14 p: Ris, sötsur sås, friterad räka, minivårrulle, nudlar, 6 sushi, ananas (jag höll mig ifrån glassen)

Middag 10 p: Filmjölksbröd med grekisk blandning

lite rödlök
ett par feferoni
2 tsk italiensk dressing

Om man vill kan man ta en magrare fetaost och oliver istället.

Kräftskiva

Vi var fem par som tillsammans hade kräftskiva på gården igår. Alla hade barn med i olika åldrar. På bordet stod bl a kräftor, räkor, västerbottenostpaj, bröd, majonnäs, kex, ostbrika, vattenmelon med fetaost och drycker i olika former! Kvällen var toppen! Kl 2.15 fick jag tvinga mig själv att gå in och lägga mig, det var då 21 grader ute. Hanna hade sovit sedan kl 23 och henne kan man ju lita på. Hon sov till kl 8, åt och sov till kl 10, åt och sov till 11.30!

Dennis var ju som vanligt ute längre än mig. Kl 3 startade han grillen för att grilla hamburgare med grabbarna. Så han blev nog uppe ytterligare någon timme. Idag har han däremot varit inne mest hela dagen.

För en liten stund sedan fick vi impulsiva middagsgäster. Magnus och Ulrika hade vägarna förbi och gjorde ett stopp här hos oss. De fick lite mat och lite Hannamys.

Sömntuta

Eftersom Nelly inte är hemma så kan vi ligga kvar i sängen på morgonen. Igår sov Hanna till kl 8.30! Då åt hon sitt första mål mat, somnade om och sov till 10.40!

När vi till slut tog oss upp ur sängen så började jag plockstäda. Här och var i lägenheten låg små högar med saker som man inte riktigt vet var man ska lägga, och det blir lätt större och större högar. Nu ligger däremot alla de sakerna i sovrummet istället. Haha, jag ska försöka ta itu med det imorgon och sortera upp alla papper. Kläderna har jag sorterat upp idag.

Jag tänkte ta en promenad med Hanna igår. Men det var alldeles för varmt. Efter 20 min gav jag upp då jag höll på att smälta bort. Jag försökte snåla på lunchen igår eftersom jag visste att det skulle bli en massa gott på kvällen. Till lunch blev det en naturdietshake, ägg, banan och päron.

Dag 1

Idag är första dagen på mitt nya liv! Från och med idag kommer en del av denna blogg att handla om min (förhoppningsvis) viktminskning. Jag kommer försöka hålla er uppdaterade med vad jag äter och hur jag motionerar. Jag får alltså äta 32 points per dag (39 när jag delammar) och har en veckobonus på 49 points. Livsmedel med 0 points redovisar jag inte alltid, men försöker jag äta t ex frukt varje dag.

Frukost 7 p: 2 filmjölksbröd, 1 ägg, randig kaviar

Mellanmål 3 p: Naturdietshake

Lunch 6 p: Kyckling, sallad, gurka, tomat, italiensk dressing, ceasardressing

Middag 12 p: 2 tortilla, tigerräkor, sweet chili, minifraiche, sallad, majs

Mellanmål 9 p. Godis ca 100 g

Motion -3 p: Promenad 30 min

Lilla Max

Idag passade vi på att träffa Jenny och hennes lilla Max för första gången. Max är en månad yngre än Hanna.

BVC

Idag var det dags för 3-månaderskontrollen och vaccination.
Resultatet blev 63 cm lång och 5 730 g samt två sprutor i låren!
Nelly var vid samma ålder 62 cm lång och vägde 5 560 g.

Viktväktarna

Igår var det dags! Nu är jag inskriven hos Viktväktarna. För er som inte vet vad det innebär kommer här en kort förklaring. Varje person blir tilldelad ett visst antal points som man kan äta för varje dag (antalet beror på längd, vikt, ålder och kön). Varje livsmedel har ett visst pointsvärde beroende på hur nyttigt det är. Om det är ett nyttigt livsmedel så har det låga värden och då har man "råd" att äta större portioner. Om det är ett onyttigt livsmedel så har det ett högre pointsvärde och då har man inte "råd" att äta så mycket. De flesta frukter och grönsaker är gratis och kan ätas hur mycket man vill av. Man blir även tilldelad en veckobonus som man kan använda vid lite festliga tillfällen. Om man motionerar så får man också extra points att äta för och likaså om man ammar.
Jag blev tilldelad 32 points per dag och en veckobonus på 49 points. Då är inte min amning medräknad, så länge jag delammar har 7 points extra.
Nu kanske det inte var så smart av mig att börja precis innan en kräftskiva. Jaja, får se om jag sätter igång på allvar nästa vecka istället. Jag har tänkt väga mig varje vecka innan helgen, men eventuellt väntar jag till veckan efter med att gå dit och väga mig igen. Jag funderade ett tag på om jag skulle avslöja min vikt för eller inte...hmmm...men här kommer den.... 91,6 kg (med kläder på)!!! Min målvikt har jag lagt på 72 kg. Jag har 5 kg kvar från min senaste graviditet och 10 kg kvar från min första graviditet. Så nu får jag köra hårt.

Mer rea

Förra veckan shoppade jag åt Hanna också. Två st pjamas från Coop för halva priset. Jag köpte storlek 68, redan! (Jag torktumlar de flesta barnkläder så de krymper ju en storlek.)

Fotografier

Idag fick jag hem foton jag framkallat hos FujiDirekt. Det var bl a från förlossningen. Jag har massor av foton av Nellys första år och även en babybok jag skrivit i. Får väl se om jag har tid att fixa något album och någon bok till stackars barn nummer två också. Nelly har en bok som heter Grodans babybok. Om ni ser någon babybok som handlar om grisar så hojta till!

Lekparkslek

Igår var Nelly på förskolan igen. Dennis tog med sig Hanna för att hälsa på släktingar, så jag fick sova ett par timmar extra på förmiddagen! På eftermiddagen var vi tjejer i lekparken, medan Dennis hjälpte en kompis med motorfordon.
Idag jobbar Dennis hela dygnet. Jag lämnade Nelly på förskolan och tog sedan en promenad med vagnen in till stan. Där träffade jag en internetkompis och hennes lilla William, som är fyra veckor yngre än Hanna. Vi köpte sallad och satt vid ån och åt i det strålande vädret. Tyvärr ville alla getingar göra oss sällskap, så vi förflyttade oss in till en galleria istället. Jag smet in en sväng på Åhlens och shoppade två vita tröjor med Pippi Långstrump till Nelly, halva reapriset! Hon fick även tre par nya svarta strumpor med Hello Kitty. Och tro det eller ej, jag promenerade hela vägen hem också! Så det blev 2x45 minuters gång idag. (Jag vägde mig förresten i morse för första gången på ett par veckor och det verkar som om jag gått ner ytterligare två kilo, sammanlagt 16 kilo sedan förlossning. Mer information kommer när jag skrivit in mig hos Viktväktarna).
Vi hämtade Nelly och lekte i lekparken med granntjejerna Matilda, Klara och Emilia. De är alla födda 2007, så det blir ett litet tjejgäng. Nelly somnade sedan i soffan 18.40.

Grymt gott...

...blev filmjölksbrödet. Har du inte bakat det än så måste du göra det!

Lekland

Igår när Dennis vaknat så åkte jag och Nelly iväg och hämtade thaimat. Efter lunchen åkte vi till Bosses familj och firade Ella som fyllt tre år. Resten av dagen var vi ute på gården och lekte med grannbarnen och avslutade med ett bad.
Idag åkte jag och tjejerna tåg till Stockholm. Där mötte vi Cicci och lilla Tilda för en lunch på Åhlens City. Vi tog tunnelbana och buss till Sickla och lekte på Andys lekland. Vi åkte rutchkanor i olika storlekar och hoppade i bollhavet. På bussen tillbaka till Centralstationen så somnade Nelly i min famn. Det var bara att ta upp Hanna i bärselen och lägga Nelly i vagnen, helt omöjligt att väcka henn. Men som tur var så vaknade hon av sig själv innan vi klev på tåget. Nu är vi hemma efter en niotimmars äventyrsdag.

Hmm...

Undrar varför det ibland inte blir mellanrummen mellan de olika styckena, fastän jag gör radbrytningar?

Filmjölksbröd och filmkväll

Igår påbörjade Dennis en period som bara kommer bestå av jobb. 15 dagar i rad blir det arbete (om man räknar nattpassen och dygnspassen som två dagar, då 6 resp 16 timmar ligger på ena dagen och 8 timmar på andra dagen). Jag och tjejerna kommer att få roa oss själva en hel del.
Igår morse blev vi bjudna på frukost hos Petra med familj. En liten stund i deras lekpark hann vi med innan vi tog sällskap med dem till badplatsen i Fjällnora. Tyvärr var det alldeles för mycket getingar där, lilla Inez träffades av en på armen. På kvällen kom de hem till oss och grillade kött och hamburgare. Ja, inte getingarna då, utan Petra, Johan, William och Inez. En hel del vattenmelon åts det också.
Idag åkte jag och tjejerna till Pelle Svanslös Hus för lite lek. Efter lite shopping på Coop åkte vi hem och bakade filmjölksbröd. Har inte hunnit provsmaka det ännu, men det luktade gott. Petra och Inez kom förbi på kvällen för filmkväll. Vi åt pastasallad och, förstås, vattenmelon igen (nu är nästan hälften uppätet). Dippade även gurka och morot. Filmen hette Love Happens och är en romantisk, men även lite sorglig, komedi med Jennifer Aniston. Ingen höjdarfilm, men funkar på tjejkväll.
Filmjölksbröd

1 liter filmjölk
2 liter rågmjöl (jag tog 1 liter grovt rågmjöl och 1 liter rågsikt)
2-3 msk brödkryddsblandning (finns i kryddhyllan)
3 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
2-4 dl brödsirap
Häll i filmjölken i en stor skål. Blanda sedan ner resten. Lägg i en stor, smord, djup plåt. Bred ut med slickepott. Grädda i 150 grader i 45 min. Ta ut och pensla med vatten. Grädda ytterligare 20 min. Skär upp brödet i 4-6 limpor. Det går bra att frysa det.

Just dance

Just ja, jag har ju shoppat idag också. Gick förbi utanför en dataspelsaffär och såg att de hade nästan halva priset på ett spel till Wii som jag sett reklam för. Det heter Just Dance, så nu ska vi rocka fötterna av oss.

Tzatziki

Igår träffade jag och Hanna en internetkompis på stan. Lilla Henry är född tre dagar efter Hanna. Jag och Henrys mamma åt god mat; sushi och kinabuffé. De små liven fick nöja sig med mjölk.
Idag fick jag besök av Nina från Avesta. Jag och Hanna tog sällskap med henne på stan. Till lunch blev det en veggorulle på Panini (tunnbröd med bl al rivna morötter, sallad, potatis och dressing). Till middag blev det smårätter på Tzatziki. Vi beställde in stekt fetaost med soltorkad tomat och rödlök, smördegspaj med oliv- och oströra, filodegrullar med salami, smördegsinbakade räkor med tzatziki samt aubergineröra med bröd. Under tiden var Dennis och Nelly på Fyrishov för bad och lek.
Min plan var att jag skulle skriva in mig på Viktväktarna idag. Men vi sov lite för länge så jag missade det mötet idag (hade svårt att somna om inatt när jag blev väckt av både Nelly, Hanna och telefonen). Får sikta in mig på nästa vecka istället. Dennis måste vara ledig, man får inte ta med barnvagnar. Fram tills dess ska jag äta 3 mål mat per dag och mycket frukt. Ska inte hålla på att köpa hem godsaker och småäta. Igår köpte jag förresten 10 kg vattenmelon, så det sitter jag och mumsar just nu!

Shopping

Igår hade vi besök av min mamma och mormor. Det blev en citytur med lunch och shopping förstås, sedan en fika hemma hos oss.

Idag hade vi besök av Dennis föräldrar som hade vägarna förbi på väg mot semester. Med sig hade de Dennis Mustang, så nu står den och skiner här i Slavsta. Naturligtvis tog vi oss en sväng på stan i nercabbad bil och stannade för ett glasstopp på McDonalds.

På kvällen kom Jimmie med familj förbi på vägen hem från semester. Anledningen till stoppet hos oss var att Klara skulle få "lämna" sina nappar till lilla Hanna. Lycka till, hoppas natten och morgondagen blir bra ändå!

Lennakatten

I fredags åkte hela familjen in till stan. Vi fikade på "Fågelsången" och matade änder i Svandammen. Dessutom middag på McDonalds och fredagsmysinhandling på Hemköp.
I lördags åkte Dennis och Nelly till garaget för att tvätta fyrhjulingen, en liten åktur tog de också. Jag och Hanna storhandlade på Coop istället. På kvällen fick vi middagsgäster. Dennis arbetskollega Andreas och Anna kom hit och åt färskpotatis, karré, ribs, majskolv, grillad ananas och hallonpaj med vaniljsås. På tisdag åker de till Los Angeles och blir nog kvar där i minst ett år.
Idag har hela familjen åkt med ett tåg som kallas Lennakatten. Det är ett gammalt tåg som drivs av ånglok och stannar vid små gamla stationer. Vi klev av i Marielund, där vi fikade och gjorde kullerbyttor. Nelly rullade tyvärr på en humla och fick ett stick i magen.