Varm och solig helg.

I fredags cyklade jag till jobbet, arbetade 7-14 och hämtade sedan barnen. Vi var ute och lekte på vår gräsmatta.

Igår cyklade vi till Ica i Årsta där de hade Barnens dag. Vi köpte korv med bröd och festis. Barnen fick glass av gb-gubben och de fick godis i fiskdamm. Vi cyklade vidare till en lekpark. När vi kom hem så fyllde vi i lite vatten i deras lilla pool. Vi la oss på filtar på gräset och läste böcker, åt popcorn och drack läsk.

Idag tog vi bussen till stan och gick till Stadsparken där vi hade picknick med medhavd matsäck. Vi lekte i deras lekpark och matade ankorna i Svandammen. Vi köpte med oss bigarråer. På stan åt vi glass innan vi tog bussen hem. Därefter cyklade vi till två olika lekparker.

För min del har det varit alldeles för varmt i helgen. Jag får alltid huvudvärk i solen trots att jag dricker massor av vatten. Jag trivs bäst i skuggan. På kvällarna däremot är det helt fantastiskt skönt ute!

Tzatziki och bio

I måndags tog jag en promenad till arbetsförmedlingen för uppföljning av aktivitetsrapport. De hade där tekniska problem med datorerna så jag fick vänta 1,5 timme på min tur. När jag promenerade hem så började det att regna efter halva vägen... Jag hämtade barnen på eftermiddagen.

I tisdags lämnade jag barnen på förskolan. Jag promenerade till jobbet och arbetade 12-20.15. Hanna hade varit på hörselprov på sjukhuset som alla fyraåringar blir kallade till. Hon hörde hyfsat bra, men en del toner missade hon. Hon fick en ny tid om en månad.

I onsdags cyklade jag till jobbet och arbetade 8-14. Sedan cyklade jag i regn till Årstaskolan för ett välkomstsamtal med en av lärarna i Nellys kommande klass. Därefter cyklade jag i strålande sol tillbaka till stan för att träffa Petra som kommit från Gävle. Vi åt middag på tzatziki; smördegsinbakade räkor. Sedan gick vi på bio och såg The other Woman, en komedi som var ganska bra.  Jag cyklade hem ca kl 20.

I torsdags hade jag sovmorgon, till kl 11! Jag ägnade dagen till att tvätta, handla och titta på tv-serier. Jag ser just nu Sveriges yngsta mästerkock, Kärlekskoden och Elementary. På kvällen gick jag en timmes promenad med Susanne.

Grattis Hanna

I fredags blev min lilla tjej 4 år! Jag hade ställt klockan på 5.45 istället för 6.00 för att hinna ge henne paket. Kl 5.40 viskar hon "mamma, när ska ni sjunga för mig?"... Hon fick en mikrofon på stativ, prinsessyatzy och små figurer till hennes lilla hus (som hon fick i julklapp). När hon hade kalas förra helgen fick hon halsband och pruttslajm av Nelly.

Framsteg

I måndags när barnen var hos sin pappa så lärde sig Hanna att cykla utan stödhjul! Så nu får hon äntligen ta med cykel hem till mig.

Nelly har lagt sitt monster high-pussel med 100 bitar helt själv utan hjälp. Hon fick det i mars, men har bara lagt det några få gånger med min hjälp innan.

Jobbhelg/nöjeshelg

I fredags lämnade jag barnen kl 7, cyklade till jobbet och arbetade 8-14. Jag cyklade hem och läste ut min bok och vilade en stund innan jag fixade till mig. Cyklade in till stan då Åsa slutade kl 20. Vi åt nachotallrik på tacobar och gick till Flustret där det var 80-talsfest. Kl 24 cyklade jag hem igen då det var jobb dagen efter som gällde.

Igår cyklade jag till jobbet och arbetade 10-17.30. När Åsa slutade kl 18 så gick vi till grekiska restaurangen Akropolis. Där ville vi testa deras trerätterserbjudande för 285 kr. Till förrätt åt jag Meze (halloumi, tzatziki, dolmades, bönor, rödbetor). Till varmrätt valde jag Pikilia (souvlaki, bifteki, oxfilé, klyftpotatis, tomatsås, bearnaise, tzatziki) och efterrätt blev baklava. Proppmätt blev jag och jag cyklade hem kl 23.

Idag cyklade jag till jobbet och arbetade 9.45-16.30. Sedan gick jag till tåget och mötte Marie från Stockholm. Vi promenerade till italienska Trattoria Commedia. Där åt jag min favoritpasta med parmaskinka och Karl-Johan svamp. Till efterrätt blev det Tartufo Nero; chokladglass med kärna av zabiglione. Efter mat och prat så gick vi till tåget och jag cyklade hem vid halv åtta.

Har haft en lätt förkylning sedan i fredags, är täppt och småsnuvig. Men trots det har det blivit både jobb och nöje i helgen.

Tandläkare och vc

I måndags lämnade jag barnen på förskolan. Jag promenerade till Årsta centrum då jag hade en tandläkartid. Det var sexmånadersuppföljning för tandvårdsstudien jag är med i, fick bl a fylla i en enkät. Jag handlade på Ica innan jag promenerade hem. Åt lunch och promenerade åter till Årsta centrum för att försöka få en drop-in tid hos sjuksköterskan. Jag har en vårta eller liknande i hårbotten som ibland går sönder och blöder när jag kammar mig. Jag behövde inte vänta mer än tio minuter på att få komma in och hon sa att jag kan få ta bort den. Kommer en kallelse till läkare senare. Promenerade hem och tog det lugnt med en bok. Började läsa När Lucy Sullivan skulle gifta sig av Marian Keyes. Har läst den för många år sedan men minns inte så mycket av den.

I tisdags promenerade jag till jobbet och arbetade 8-17. Skulle egentligen varit ledig, men tog ett extrapass.

I onsdags cyklade jag till jobbet och arbetade 8-14. Hämtade sedan barnen.

I torsdags lämnade jag barnen kl 9, cyklade till jobbet och arbetade 10-15. Skulle egentligen jobbat till 19, men tog en halv föräldradag för att kunna hämta barnen. På förskolan hade de vernissage på eftermiddagen. Vi fick titta på deras pärlplattor, äta salta pinnar och dricka juice.

Kalas

I fredags cyklade jag till jobbet och arbetade 7-16. Småregnade på morgonen och efter halva vägen regnade det desto mer. Min regnponcho skyddade inte helt och hållet, men kläderna hade torkat när jag skulle hämta barnen. Vi bakade chokladbollar och hade fredagsmys.

Igår ägnade vi förmiddagen åt städning och dukning. Efter lunch var det kalas för den blivande fyraåringen. Stella, Nova och Maxima kom på besök. Det fikades, lektes och fiskade fiskdamm. Efter kalaset tog vi promenad till Årsta Centrum med Helena, Stella och Nova. Vi handlade på Ica och gick sedan hem. När barnen somnat tittade jag på Eurovision song contest via datorn. Jag skulle kunna slå på tv'n men ville inte störa barnen. Tyckte att det var de tre bästa låtarna i topp.

Idag har vi haft besök av mamma och Mats. Vi åkte in till stan och åt asiatisk buffé på Thai Village. Vi åkte hem och både jag och Hanna blev firade med presenter innan de åkte tillbaka igen.

Föräldramöte

I måndags cyklade jag till jobbet och arbetade 10.30-15. Skulle ha jobbat till kl 19, men tog en halv föräldradag då jag hade barnen. På kvällen kom Emilia till oss för att vara barnvakt. Jag cyklade till Årstaskolan för att gå på föräldramöte inför förskoleklassen i höst. Nelly kommer gå i en klass med 26 elever, två lärare och en resurslärare. Hon känner i alla fall fem av eleverna sen tidigare.

I tisdags lämnade jag barnen kl 7, cyklade till jobbet och arbetade 8-14. När jag hämtat barnen så cyklade vi till Ikea och fikade. Barnen ville gärna leka en stund i lekrummet och sedan blev det middag där. Tre korvar med bröd, en pizzabit och två läsk för 35 kr. Plus två mjukglassar.

I onsdags lämnade jag barnen kl 7, cyklade till jobbet och arbetade 8-15. Handlade det som behövdes inför helgens kalas.

I torsdags regnade det. Jag tog bussen till jobbet och arbetade 8-17. Promenerade hem, mot tvättstugan.

Kalas på 4h-gård

I fredags cyklade jag till jobbet och arbetade 7-14. Jag handlade på jobbet och cyklade hem med varorna. Sedan cyklade jag till Rusta och Coop och handlade ännu mer. Frysen behövdes fyllas och snart är det kalas. Jag hade bokat tvättstugan på kvällen. Sängkläder tvättades då Hanna hade blödit näsblod två nätter i rad. Natten till onsdag märkte jag det inte förrän på morgonen, hon hade bara varit "snorig" på natten när hon vaknade till så hon fick papper i mörkret. Andra natten kom det mer och fler gånger så vi var vakna ett bra tag.

Igår promenerade jag till jobbet och arbetade 8-16. När jag kom hem så gjorde jag pulled chicken samtidigt som jag städade och sorterade.

Idag kom barnen vid halv elva. Vi cyklade till Gränby 4h-gård, och hade motvind hela vägen. Där hade Stella sitt 5-årskalas. Vi tittade på djuren, åt korv och glass, red häst och gick på skattjakt efter godis. När kalaset var slut cyklade vi till köpcentret och åt på Burger King och kikade i affärer innan vi cyklade hem.

Örebro och Valborg

I måndags var jag ledig. Jag tog en promenad på 45 min. Sedan cyklade jag in till stan och tog bussen till Enköping. Därifrån åkte jag tåg till Örebro där kusin Carro mötte mig. Vi strosade på stan en stund. Sedan åt vi tidig middag på grekiska restaurangen Hellas. Valde en mixtallrik med 4 sorters kött och 4 såser och krispig potatis. Och med riktig sommarvärme kunde vi sitta utomhus. Därefter gick vi på bio och såg The lunchbox. Ett romantisk drama som var bra, men med ett slut som inte alls var bra... Jag tycker det är så tråkigt när man inte får veta vad som händer och man sitter där med en massa frågor. Efter att ha åkt tåg, buss och cykel så var jag hem ca 23.15.

I tisdags fick jag sovmorgon. Jag cyklade till jobbet och arbetade ett par timmar på butikskontoret. Sedan hämtade jag barnen.

I onsdags lämnade jag barnen kl 8, cyklade till jobbet och arbetade 9-15. Då det på Valborg är ca 100 000 människor ute och firar så brukar vi ha långa köer, men i år var det inte riktigt så mycket att göra som det brukar. I och för sig lite kallare ute. Därefter hämtade jag barnen och vi var bara hemma och tog det lugnt.

I torsdags vaknade vi till massa snö på gräsmattan... Jag lämnade barnen hos Dennis, cyklade till jobbet och arbetade 12-18.15. Hemma tittade jag på veckans avsnitt av Elementary.