Grillkvällar

I fredags jobbade jag 7-16. Barnen gick sin första dag på förskolan. Efter jobbet blev jag upphämtad av familjen och vi handlade på City Gross. På kvällen kom Petra, Johan, william och inez hit vi grillade kyckling och hamburgare och åt jordgubbar och chokladmousse till efterrätt. Tyvärr så flyttar de till Gävle nästa vecka... Tråkigt för mig :( Igår jobbade jag 8-16 och promenerade hem. Dennis och barnen hälsade på hos Karlis och hans lilla Molly. På kvällen kom Dennis kompisar Micke och Andreas M hit på grillning. De åkte sedan in till stan för party.

Ledig dag

I torsdags var vi lediga hela familjen. Vi åkte till Gränby köpcentrum och åt lunch på Fågelsången. Nelly shoppade trosor och en bikini på rea. Sedan åkte vi till Bälingebadet och solade, badade och åt glass. Väl hemma på kvällen så grillade vi kött.

e-bok: Nobels Testamente

Mats lärde mig hur jag laddar ner e-böcker gratis från biblioteket till iPad. Man får ha dem 28 dagar innan de försvinner. Jag har de senaste sex dagarna läst Liza Marklunds bok Nobels testamente. Hennes böcker är så spännande och jag fastnar lätt och vill bara läsa hela tiden. Hennes föregående 5 böcker om journalisten Annika var det ca 5-12 år sedan jag läste. Nu har jag precis laddar ner nästa...

Slut på semestern

Nu är det fyra veckors heltidsjobb som gäller för mig innan jag återgår till ordinarie schema. I måndags jobbade jag 7-16. Dennis jobbade dagpass. På kvällen kom Dennis föräldrar och bror med familj förbi på besök, då de var på väg till Gotlandsfärjan. I tisdags jobbade jag 8-16. Dennis jobbade natt, men han med en tur i skogen för svampplockning innan. Jag promenerade hem 4,5 km och tog direkt på mig träningskläderna och joggingskorna och sprang 3,5 km. Igår jobbade jag 8-16. När jag kom hem hade mamma och Mats kommit hit med barnen. Vi åt middag, räkgryta med pasta, innan de åkte hem. När barnen lagt sig åkte Dennis hem till sin kompis Bengt.

Barnfri

Igår åkte jag och tjejerna in till stan medan Dennis sov. Vi köpte lördagsgodis och letade efter sandaler åt mig, utan resultat. När vi kom hem så packade hela familjen in sig i bilen och åkte mot Hedemora. Barnen lekte där med Joel och klara på eftermiddagen. I morse fick jag sovmorgon. Sedan åkte jag och Mona till Kupolen i Borlänge. Efter att ha ätit krabbsallad på restaurangen där så fortsatte skoletandet. Jag hittade till slut ett par sköna sandaler på Skohuset. De var väldigt lika de som jag nu haft i 9 år och som höll på att falla sönder i bitar. På eftermiddagen åkte jag och Dennis tillbaka till Uppsala. Min sista semesterdag idag, så nu blir barnen i Dalarna några dagar medan vi jobbar. Vi stannade till på stan och åt middag på restaurang Villa Romanas uteservering. Vi valde pasta med oxfilé i cognacsås. När vi kom hem tittade vi på en inspelad film; Inception. Cool film tycker jag, där man måste hänga med i svängarna. Sci-fi, action och thriller.

Instagram

Nu finns jag och mina bilder på instagram. Grodanogrisen kan ni följa där.

Bälingebadet

På förmiddagen åkte jag och tjejerna till Bälingebadet för första gången. Det är ca 1,7 mil dit och där finns tre pooler i olika storlekar. Vi solade, badade och åt glass. Efter två timmar åkte vi hemåt och då började det att regna istället. På eftermiddagen var grannen Stefan här och fikade med Dennis. Hans son Adrian badade i vår lilla pool med tjejerna. Efter kvällens fredagsmys åkte Dennis till larmcentralen för ett extra jobbpass.

Visste ni...

Att idag är Hanna precis lika gammal som Nelly var när hon blev storasyster!

Skoshopping

Idag åkte jag och tjejerna till Fjällnora och badade med Anneli och hennes Sebastian och William. Det var ganska soligt väder, men fortfarande kallt i vattnet. Jag åkte sedan till Coop för mathandling, men hittade även skor till mig själv för halva priset (vilket blev 125 kr). Under tiden fyllde dennis vatten i vår lilla minipool utanför altan. Först kom adrian och badade och på kvällen kom emilia hit och badade med nelly i den härliga sommarkvällen. Dennis jobbar i natt sitt andra, och sista, sommarpass som de är tvungna att flytta från hösten till sommarschemat.

Svandammen

Igår fick Dennis sovmorgon. När han vaknat åkte vi in till stan och åt lunch på Thai Village. Vi matade ankorna vid Svandammen och lekte i stadsparkens lekpark. Dennis åkte sedan till jobbet för nattpass.

Lekland

I tisdags jobbade Dennis dagpass. Jag och tjejerna åkte till Leos lekland och lekte med Louise och hennes Emma och Maja. Vi åt lunch där. Senare på eftermiddagen kom de hem till oss och åt spagetti med köttfärssås.

Kvällens löprunda

Blev 4,08 km på 30 min.

Båttur

I morse fick jag sovmorgon. Sedan köpte vi sallad som vi tog med till båten. Vi åkte till skokloster där vi åt lunch och glass. På vägen tillbaka somnade Hanna i båten, medan Dennis och Nelly tog ett snabbt dopp från båtbryggan.

Cykling och löpning

Igår medan Dennis sov så gjorde vi en cykeltur. Det regnade dock hela tiden, men vi hade regnbyxor, regnjacka och stövlar. Hanna satt i cykelsits som jag nyligen köpt av en granne. Nelly cyklade på sin egen cykel. Första stoppet gjordes vid tåglekparken. Sedan cyklade vi till årstas 4h-gård och tittade på kaniner. Sedan lekte vi i lekparken vid ångelstaskolan. Därefter cyklade vi till Ica och handlade. På vägen hem stannade vi vid ytterligare en lekpark innan vi åkte hem och väckte Dennis. Sammanlagt blev det nog ca 5 km cykling. På eftermiddagen somnade jag till en stund i soffan. På kvällen fick vi besök av Dennis bror Jimmie, Karin, Joel och Klara. Vi grillade kött med potatis, coleslaw och sallad. Glass, smultron och maränger till efterrätt. När barnen lagt sig tog jag på träningskläder och löpte för första gången på 4 veckor. Det började regna lite smått, men det gjorde inget. Efter halva vägen började det dock att ösa ner så jag vände hemåt och var helt dyngsur när jag kom hem. 25 min blev det i alla fall, 3,4 km.

Helg

I fredags fick Dennis sovmorgon. På eftermiddagen åkte vi till Clas Ohlson för att lämna in våra bil-dvd på reparation. Vi åt även en glass på gränby köpcentrum innan det var dags för Dennis att jobba natt. I lördags medan Dennis sov så åkte vi till IKEA och åt frukost. sedan vidare till City Gross och köpte lördagsgodis. Vi var även i på H&M och köpte ballerinaskor till tjejerna. På eftermiddagen var vi bara hemma och slappade innan Dennis åkte till jobbet igen.

Barnens sommar och båttur

I onsdags åkte jag och tjejerna buss in till stan och åt lunch. Vi gick till svandammen och matade ankorna och lekte sedan i lekparken i Stadsparken. På onsdagar är det barnens sommar i Stadsparken så vi betalade inträde och fick fiska fiskdamm, pyssla, kasta bollar på burkar och titta på Djungelbandet som uppträdde. Därefter åkte vi hem till Dennis som sovit på dagen. Hela familjen åkte till båten och tog en tur på kvällen. Vi hade köpt med oss baguetter från Subway som vi åt på båten. Dennis och Nelly tänkte bada från båten, men det var bara 18 grader i vattnet. Nelly kom i alla fall i halvvägs. I torsdags jobbade Dennis dagpass. På eftermiddagen fick vi besök från Knivsta av Ellen, Klara och Irma. Vi åt mellis och lekte. De stannade även på middag, vi lagade spagetti och köttbullar. På kvällen tog Dennis en tur i båten tillsammans med Agneta , Tord, Ida och Joakim.

Rättelse

Det blev inte den ordning jag trodde på bilderna i förra inlägget. Första bilden är tagen av Ulrika.

Utflyktsbilder

Bilder från dagens utflykt. Andra bilden är tagen av Ulrika.

Karlskogabilder

Nelly och Tuva. Även Anton och Albin i bakgrunden.

Örebrobilder

Ännu fler furuviksbilder

Fler furuviksbilder

Furuviksbilder

Restaurang och dagsutflykt

Igår fick Dennis sovmorgon. Efter lunch åkte vi ut på ärenden. Vi köpte en trådlös router så att vi kan surfa på vår iPad hemma. Naturligtvis blev det lite krångel när det skulle installeras, men det löstes via deras kundsupport. På kvällen åt vi asiatisk buffé på Java tillsammans med Dennis morbror Tord, Agneta, Ida och Joakim. De bor i husvagn på camping här i Uppsala just nu. Dennis åkte sedan till larmcentralen för ett extra nattpass. I morse åkte jag och tjejerna buss till stationen och med tåg till Krylbo. Där fick vi lunch av min bror Magnus, Ulrika och Ludvig. Vi åkte buss med dem in till Avesta. Bussarna i Avesta kommun är numera gratis! Vi klev av vid kyrkan och promenerade på holmen och matade ankorna. De bjöd oss på fika på Jularbomuseet innan vi åkte buss tillbaka till Krylbo. Efter lite lek så gick tåget tillbaka till Uppsala där Dennis väntade efter att ha sovit hela dagen. Vi fick middagsgäster; Tord, Agneta, Ida och Jocke och vi lagade färsbiffar med färskpotatis och gräddsås. Sedan åkte Dennis till larmcentralen för ytterligare ett extra nattpass.

Bad och bio

I lördags fick jag sovmorgon. Efter lunch åkte vi till City Gross för att köpa lördagsgodis. Sedan skjutsade vi Dennis till tåget då han och Uffe skulle på konsert med Pearl Jam. Vi tjejer var därefter hemma på gården och lekte. I söndags träffade vi Anneli och hennes Sebastian och William. Vi beslutade oss för att träffas vid badet i Fjällnora trots det ostadiga vädret. Barnen badade i duggregnet och vi satt på filt med paraply... På eftermiddagen hämtade vi Dennis vid tåget. På kvällen promenerade jag in till stan och träffade Petra. Vi såg filmen What to expect på bio. En komedi om graviditeter av olika slag inklusive adoption och missfall. Den var riktigt rolig och lite känslosam.

Födelsedag, power meet och grillkväll

I onsdags jobbade Dennis dagpass och träffade sedan Andreas M på Bullit för mat och dryck. Jag och tjejerna åkte in till Avesta stad och åt glass och fikade. I torsdags fyllde min mamma år. Min mormor kom på besök till henne. Det gjorde även Malin, Pontus, Alex och Agnes samt Marcus. På kvällen åkte vi tillbaka till Uppsala. Dennis jobbade nattpass. Igår fick Dennis sova efter arbetspasset. Jag och tjejerna åkte till Coop och storhandlade. Det var alldeles tomt i kylskåpet efter semesterresorna. Efter lunch åkte vi till Västerås på Power meet för att titta på gamla bilar. Vi hann även äta langos och köpa ballonger. På kvällen hade vi grillkväll på gården tillsammans med fyra andra barnfamiljer. Barnen och jag kom i säng vid halv tolv och Dennis ännu senare. I morse sov barnen till halv tio!

Tjejkväll

Bloggappen har inte fungerat på sistonde, men nu verkar den vara fixad så att jag kan blogga från mobilen igen. I måndags jobbade Dennis sommarpass. De måste göra två extrapass på ambulansen på sommaren, men då får de ta ledigt två pass i höst istället och några tusenlappar i bonus. Jag och tjejerna tog bussen i till stan för att köpa present till min bonussyster Malin då hon fyllde 30 år tidigare i våras. I tisdags jobbade Dennis dagpass. Jag och tjejerna åkte till Gränby och köpte present till mamma. Sedan åkte vi till Krylbo. På kvällen lånade jag mammas elcykel och cyklade hem till Anna på Grytnäs gärde för att träffa henne, Nina, Emma, Jennie, Jenny, Veronica och Monica. Vi köpte hem thaimat och blev bjudna på kladdkaka.

iPad

Igår när vi kom hem fick vi åka till Media Markt och hämta vår nya iPad som vi beställt en vecka tidigare. Det är den jag skriver på just nu. Vår bärbara dator som är 10 år gammal har slutat fungera så nu blir det denna mojäng jag får använda istället. Måste bara lära mig alla finesser först...

Summer mest

I lördags fick Dennis sovmorgon medan jag och tjejerna gick iväg och köpte lördagsgodis. Vi köpte även pasta och köttbullar som vi åt hemma hos Ulrica. Tillsammans med dem åkte vi till Nobelplan för att titta på gamla bilar på Summer meet evangemang. Sedan åkte vi närmare centrum för att sitta på picnicfilt och tittade på när bilarna cruisade. Till middag grillade vi kyckling och gjorde färskpotatissallad. Kl 24 promenerade vi till lägenheten och barnen var fortfarande vakna. De somnade på en gång och jag fick väcka Hanna kl 10 och Nelly kl 10.30!

Igår åt vi lunch hos Ulrica innan vi åkte tillbaka till Uppsala på Dennis sista semesterdag.

Örebro

I fredags åkte vi till Örebro där vi träffade min moster Ann-Marie (Ulricas mamma). Tillsammans med henne lekte vi på Barnens ö inne i Örebro. Där fanns en karusell, ett litet tåg, minigolf, trampbilar, elbilar, lekpark och djur. Ann-Marie hade med sig lunch och dessert till oss som vi åt i parken vid ån. Sedan åkte vi hem till henne där vi fick fika och även hann träffa hennes man Mats.

Därefter åkte vi tillbaka till Karlskoga och grillade kött hos Ulrica och Ari. När vi sent på kvällen skulle gå tillbaka till lägenheten så regnade det, det blev taxi istället. Barnen hade redan somnat i soffan och fortsatte sova hela natten fram till kl halv tio.

Karlskoga

I torsdags fick jag sovmorgon. Efter lunch åkte vi till Karlskoga där vi hade hyrt en lägenhet. Vi hälsade på hos Ulrica, Ari och deras barn Alexander, Adam, Anton, Albin och Tuva. Där blev vi bjudna på kladdkaka, jordgubbar och grädde. På kvällen fick vi tacos. Tuva är ett år äldre än Nelly och de började direkt leka med varandra. Hanna älskade att hoppa på deras studsmatta i trädgården.

Furuvik

Förra söndagen mådde jag bättre efter min magsjuka, men jag väntade till på eftermiddagen innan jag åkte till Hedemora där barnen var. Då hade jag fått låna en bil av Pontus eftersom vår bil fortfarande var på reparation. Dennis jobbade sitt tredje nattpass på rad på larmcentralen.

I måndags åkte jag och barnen tillbaka till Uppsala efter lunch.

I tisdags ägnade vi förmiddagen åt semesterpackning. Efter lunch åkte hela familjen ut mot kusten till en stuga i Ängskär. Där väntade Olle, Emilia och Julia. Vi fiskade, lekte och förberedde matsäck. På kvällen grillade vi kött och även marshmallows innan det var läggdags i deras gäststuga.

I onsdags efter frukost begav vi oss alla från stugan till Furuvik. Där tittade vi på djur och åkte karuseller. Vi åt medhavd pastasallad och köpte sockervadd. Det regnade när vi åkte dit, men sedan lyste solen hela dagen. Till middag blev det McDonalds i Gävle innan vi åkte vidare mot Hedemora. Båda barnen somnade nöjda i bilen.