Gdansk

I fredags klev vi upp kl 8. Efter frukost gick vi till tågstationen och åkte tåg 22 minuter till Sopot. Vi strosade runt längs strandpromenaden och ute på piren. Till lunch åt jag hälleflundra och rostad potatis. Vi låg på stranden och solade, jag tog ett dopp i havet. Vi tog tåget tillbaka, handlade lite i matbutiken och gick hem och duschade. Sedan gick vi runt i gamla stan och hamnade till slut på en restaurang där jag åt grön pasta med räkor och vi provade polska piroger med kött i. Efter maten började det regna så vi gick in i baren och drack en drink innan vi gick hem. 

I lördags klev vi upp 7.30. Efter frukost tog vi tåget till halvön Hel. Det tog 2,5 timme inklusive ett tågbyte. Vi åt på en restaurang i hamnen, jag åt kyckling med mos. Menyn var endast på polska så lite svårt att förstå den 😉 även om Linda kunde översätta en hel del. Vi gick sedan längs marknadsstånd och promenerade längst ut till stranden vid udden. Inget bad och sol denna gång då det var molnigt. Promenerade tillbaka till byn och åt glass/fika. Åkte tåg tillbaka till Gdansk och gick hem till lägenheten för dusch. Därefter blev det middag i gamla stan. Jag åt gös och pommes. Vi gick till ett annat ställe och drack en drink. 

I söndags klev vi upp 8.30. Tyvärr så regnade det väldigt mycket. Vi packade ihop och stannade kvar i lägenheten till kl 13. Det regnade fortfarande så vi gick till en galleria vid stationen. Alla butiker var stängda på söndagar, men resturangerna var öppna. Vi åt lunch på foodcourten, jag åt en grekisk kycklingrulle. Vid kl 15 hade det nästan slutat regna så då gick vi ut till gamla stan. Fikade på ett café. Kl 18 tog vi tåg till flygplatsen, tog 42 minuter. Vi gick i taxfree och åt på McDonalds. Planet avgick 21.50. På Arlanda tog vi tåg till Uppsala kl 0.16. Jag och Susanne tog buss kl 1.06 från stan. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

grodanogrisen

Jag heter Veronika och är den som skriver i denna blogg. Jag bor i Uppsala tillsammans med min sambo och två döttrar. Nelly är född i mars 2008 och Hanna i maj 2010. Här får ni följa vår vardag.

RSS 2.0