Egypten november 2012

Torsdag 8 november kl 8.30 lyfte vi med planet mot Hurghada i Egypten. Vi anlände till hotell Arabia Azur på eftermiddagen. Barnen hann doppa sig i både poolen och havet innan solen gick ner vid femtiden.

I två veckor har vi solat och badat och slappat. Vi har inte gjort någon utflykt utan höll oss på hotellområdet. Det fanns en del butiker inom området, men personalen är väldigt påflugna så jag vågade knappt gå förbi där. Dennis köpte några pikétröjor och vi andra köpte chips och godis.

Tredje kvällen träffade vi två familjer från Alingsås. De hade barnen Casper, 5, Nellie, 3, Signe, 5 och Algot, 3. De träffade vi sedan både på dagarna och kvällarna. Barnen spelade spel, kollade på film och dansade på minidisco. Vi föräldrar spelade yatzy. De åkte hem tre dagar innan vi åkte hem.

Som vanligt har vi ätit och druckit en hel del. Frukost-, lunch-, och middagsbuffe, samt pannkakor till mellanmål. Jag tyckte dock inte att maten var lika bra som tidigare gånger, men det kanske beror på att jag tröttnat lite på den. Det är stora bufféer och en hel del variation, men ibland hittade jag inget som föll mig i smaken. Rödvinet kunde ibland smaka konstigt, men det vita vinet fungerade bra att dricka.

Utanför piren kunde man snorkla och titta på korallrevet och fiskar. Vi hyrde cyklop och simfötter en av dagarna. Vattnet i poolen var varmt och härligt. Vädret var soligt och varmt, några fåtal moln och blåsigt under första veckan. Vi hade som tur var luftkonditionering på rummet. Tyvärr fick Hanna lite hosta på nätterna.
Barnen har sovit länge, det var jag som vaknade först av oss vid åttatiden på morgonen. Efter frukost och solkräm var vi på stranden eller vid poolen vid tiotiden. Halv ett började lunchen och sedan var det bad igen. Vissa dagar sov Hanna middag på solstolen. Vid femtiden gick vi till rummet och duschade och halv sju började middagen. kl 20 började minidisco med clown som visade rörelser till musik.

Jag simmade i poolen ca 20 minuter varje dag och fick ihop 7 km totalt. Dennis spelade beachvolleyboll med aktivitetsteamet.

Jag hann nästan läsa två böcker. Den ena heter Allt för dig av Shiela o'Flanagan och den andra heter Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon. Jag kan rekommendera båda! Romantiska draman med både sorg och glädje.