Tandläkarpremiär

I måndags jobbade Dennis dagpass. Nelly hade fått tid för sin första tandläkarundersökning. Jag och Hanna följde med henne dit. Vi hade pratat mycket innan om att man måste gapa och att tandläkaren skulle räkna tänderna och känna på dem. När vi kom dit tyckte Nelly att tandläkarstolen såg läskig ut. Hon ville inte sitta i den utan hellre i mitt knä. Men när hennes hund Aro fick sitta bredvid så gick det bättre. Nelly fick hjälpa till att trycka på knapparna för att tända lampan, hissa upp stolen och luta ryggstödet bakåt. Men att luta sig själv bakåt ville hon inte. Så jag satte mig på en stol vid hennes huvudände istället så till slut så gjorde hon det. När hon väl lagt sig till rätta så gapade hon stort och tandläkaren kunde räkna till 19 och en halv tänder (den sista är halvvägs upp).

Hon kände på tänderna och upptäckte att en av tänderna längst bak var gropig och missfärgad, den var emaljskadad tror jag. Den kan ha varit det redan från början. Men den kändes hård så inga hål i den, ännu. Istället för att vänta två år till nästa undersökning så kommer Nelly att kallas varje halvår för extra kontroll av den tanden. Efter undersökningen fick Nelly välja ett klistermärke ur en skattkista.

På eftermiddagen åkte vi till Dennis arbete för att hälsa på. Vi lämnade bilen där och tog bussen hem istället.


Nelly fick låna ett par glasögon av tandläkaren.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

grodanogrisen

Jag heter Veronika och är den som skriver i denna blogg. Jag bor i Uppsala tillsammans med min sambo och två döttrar. Nelly är född i mars 2008 och Hanna i maj 2010. Här får ni följa vår vardag.

RSS 2.0