Lågkolhydratkost

De senaste 16 dagarna har jag försökt dra ner på kolhydraterna, med blandat resultat... Det har gått bra med maten på jobbet och hemma. Däremot har jag fuskat när jag varit bortbjuden och med snacks på helgerna...

Detta är ett urval av vad jag ätit:

Till frukost blir det 150 g grekisk yoghurt 10%, hallon, 20 g valnötter. Jag har köpt grekisk yoghurt på Lidl, den är mycket godare än Lindahls (trots att jag egentligen inte brukar vilja handla på Lidl).



Som en extra frukost de dagar jag jobbar, eller om det går lång tid mellan målen, så blir det kokt ägg och en burk makrill med tomatsås.



Min lunch som jag alltid äter på jobbet består av en fjärdedels grillad kyckling, 100 g coleslaw, grönsallad och caesardressing.



Som mellanmål på eftermiddagen, om det går lång tid mellan målen, blir en avokado med skagenröra. (Kolla röran så att den innehåller max 5 g kolhydrater per 100 g).



Kycklingspett, stekt strimlad vitkål, fetaostsallad med dressing.



Stekt strimlad vitkål och köttfärssås.



Lövbiffsrullader med fetaost inuti, blomkålsmos (mixat med philadelphia och grädde), rödvinssås med bacon och syltlök.



Spenatsoppa, 2 kokta ägg.



Omelett med lök, tomat, riven ost och kryddor.



Kebabsallad med rhode island och mild kebabsås. Portionen var så stor att den räckte till matlåda också.



Ugnsstekt flundra i sås av smaksatt creme fraiche (dijon & scharlottenlök) och grädde 26%, stekt riven blomkål.



Sallad med kräftstjärtar, kalkon, mozzarella, avokado och lök samt mangodressing.



Grillat kött, stekta grönsaker (zuccini, paprika, tomat, lök, olja), sallad, chiliaioli och barbequesås (den borde nog egentligen inte vara med då den innehåller en del socker).



Ugnsstekt kyckling, med vitlöksfärskost inuti, inlindad i bacon, pizzasallad, sallad med italiensk dressing.



Hamburgare i salladsblad, hamburgerdressing, grönsaker.



Babybelost, används som snacks när jag blir sugen på något. Även några bitar brieost och cashewnötter har gått ner. Ett tips är att rulla ostskivor och skinka/kalkon som snacks.



Jag gjorde även en linsgryta som inte blev så bra på bild, men som smakade bra. I den var det kokosmjölk, vatten, tomatpuré, scharlottenlök, gröna linser, röda linser, grönsaksbuljong och cayennepeppar. När jag var på jobbfesten lyckades jag ganska bra med restaurangmaten som jag tidigare visat.

Men eftersom jag har väldigt dålig karaktär så har jag tyvärr fuskat en del!! När jag var på klädparty hos Sanna så åt jag nybakade kanelbullar och kladdkakemuffins. På fredagar och lördagar har jag smakat av barnens och Dennis chips, popcorn och godis. Jag har dock inte köpt något eget så lite begränsning har det blivit mot vad det brukar bli. I måndags åt jag kinamat och popcorn på bion.

Fördelar med lågkolydrat kost är att man slipper gå hungrig, fett och proteiner mättar! Det är dessutom väldigt goda livsmedel man får äta!

Nackdelar är att jag saknar vissa livsmedel! Maten i vardagen har gått bra att anpassa men det är ändå något som saknas. Och när jag sitter i kassan och säljer massa onyttiga varor så nästan dreglar jag ju...

När det gäller vikten så gick jag ner 2 kilo första veckan, men nu hade jag gått upp 1 kilo (pga mitt fuskande).


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

grodanogrisen

Jag heter Veronika och är den som skriver i denna blogg. Jag bor i Uppsala tillsammans med min sambo och två döttrar. Nelly är född i mars 2008 och Hanna i maj 2010. Här får ni följa vår vardag.

RSS 2.0