Tandläkare, bio och smyckesparty

I måndags cyklade jag till jobbet för att arbeta 7-15. Dennis lämnade tjejerna och jobbade dagpass. Nelly lekte med Emilia efter förskolan och en sväng till bokbussen hann vi med.

I tisdags var jag ledig, men inte fick jag sova inte. Kl 6.40 vaknade Hanna... Jag och tjejerna åkte iväg till öppna förskolan Pumpen där vi träffade Anneli, Sebastian och William. Vi sjöng och fikade. Sedan skjutsade vi hem Hanna till Dennis, som fått sovmorgon och tagit en förmiddagsfika med Peder. Jag och Nelly åkte vidare till tandläkaren där Nelly hade en extrakontroll inbokad. Vid första besöket upptäcktes en emaljskadad tand som måste kollas oftare och än så länge såg det bra ut. Duktiga tjejen fick ett klistermärke ur tandhygienistens plåtburk.

Nelly hann leka en stund med Klara innan det var dags att åka på gymnstiklektion tillsammans med Emilia. När vi kom hem därifrån åkte Dennis iväg till jobbet för nattpass. Jag såg till att barnen kom i säng tidigt då det är en vecka med många tidiga morgnar.

Igår lämnade jag barnen på förskolan kl 7 och cyklade till jobbet för att arbeta extrapass 8-17. Dennis fick hämta tjejerna på eftermiddagen och åkte till Stockholm med sin pappa och bror för att köpa bil till Gert och Mona. När jag slutat jobbet gick jag till Dragon Palace och mötte Petra för en asiatisk middag. Vi gick vidare till biografen och såg den romantiska komedin Midnatt i Paris, där man fick följa med till författarnas Paris på 20-talet. Jag tyckte den var ganska bra, godkänd i alla fall.

Igår gick flyttlasset för grannarna Ellen, Johannes, Klara och Irma. De flyttar till Alsike, drygt två mil härifrån. Nelly tycker det är sorgligt att hennes bästis inte finns på gården här längre.

Idag lämnade jag barnen kl 7 och cyklade till jobbet för att arbeta 8-16. Dennis hade utbildningsdag på jobbet, men hann i alla fall i tid till förskolan för hämtning vid 17. Efter middagen gick jag till grannen Marie för att vara med på smyckesparty och äta äppelpaj med vaniljsås.

Gröna Lund

I morse gick Dennis upp med barnen och jag låg kvar i söngen fram till kl 10. När jag gjort mig i ordning och packat väskorna så åkte vi med bilen in till stan. Där åt vi lunch på Burger King och gick vidare till tågstationen. Tåget tog oss till Stockholm och tunnelbanan tog oss till Gamla Stan. Medan vi promenerade till Djurgårdsfärgan så somnade Hanna i vagnen och Nelly somnade i Dennis famn. När båten anlänt till Gröna Lund så satte vi oss i Tyrolerparken för att drick ett glas vin/öl och försöka få liv i Nelly igen. För nu var det dags att åka karuseller!

Eftersom vi inte hade någon semester i somras så hade vi tänkt göra en del dagsytflykter, men det hann vi inte med då vi jobbade om varnadra hela tiden. Idag var sista dagen då Gröna Lund hade öppet för denna säsong och vi var lediga hela familjen!

Nelly och Hanna åkte Cirkuskarusellen, veteranbilar och tufftufftåget. Nelly åkte sedan nyckelpigan och flygande elefanter. Lilla fritt fall ville hon inte åka. Vi gick vidare till Lustiga huset och kärlekstunneln som hela familjen kunde åka. Sedan blev det förstås sockervadd och en godisnapp inhandlat. Vi hade även smörgåsar och frukt med till mellis. Dennis åkte även Insane och träbanan Twister. Innan vi gick därifrån så ville Nelly åka några fler gånger i nyckelpigan och elefanterna. Efter fyra timmar på grönan var det dags att göra returresan hemåt. Vi var hemma igen kl 20. En solig dag blev det som passade bra för utflykt!

På Burger King.

På tåget. Hanna har börjat posera varje gång hon ser kameran. Hon sträcker fram huvudet, kisar med ögonen och ibland putar hon med munnen.

Nelly är inte lika pigg på att vara med på kort...

Cirkuskarusellen. Dennis får åka alla karuseller som snurrar...

Tufftufftåget, där Dennis och Nelly satt framför mig och Hanna.

Flygande elefanter, de sitter dock väldigt långt bort...

ROSA sockervadd skulle det vara. Vi fick lov att byta kö när vi insåg att det fanns rosa sockervadd i luckan bredvid.

Nelly och Hanna kunde dela på den stora godisnappen.

På färjan tillbaka.

Lergryta

Igår blev jag väckt kl 6.15 av Hanna, så då behöver man ju ingen väckarklocka... Jag cyklade till jobbet för att arbeta 8-15. Dennis och tjejerna åkte ut på båttutr tillsammans med Bosse, Love och Ella. De åkte med båten längs Fyrisån in till stan och lekte en stund i stadsparken. De kokade korv och makaroner till lunch på båten.

Jag kom hem innan resten av familjen och förberedde maten. Jag hade plockat fram min lergryta som vi fick i 30-årspresent av mina mostrar och kusiner. Jag har tänkt använda den så många gånger, men det har inte blivit av (får be om ursäkt för det). Så efter drygt två år i garderoben fick den äntligen komma fram. Jag stoppade i en kalvstek tillsammans med 3 dl buljong, ett lagerblad och torkad basilika. Efter en halvtimme i ugnen så la jag även i klyftad potatis, lök, purjolök och champinjoner. Efter ytterligare en timme så var den klar och jag tog upp steken och skivade den. Tillsatte lite maizena i skyn och torkad persilja. Mumsigt blev det och nu får vi göra det fler gånger!

Föräldrafika

I onsdags lämnade jag tjejerna på förskolan och cyklade till jobbet för att arbeta 10.30-19.30. Dennis fick ligga kvar och sova lite längre för han skulle jobba natt. Emma hämtade barnen på förskolan och när jag kom hem kl 20 så hade Nelly precis somnat i soffan.

I torsdags klev jag upp tidigt. Kl 6.30 var jag iordninggjord och det var dags att väcka barnen. Jag tände lampan i sovrummet, men inte vaknade de inte...

Jag klädde på dem medan de halvsov och lämnade dem på förskolan kl 7, då börjar de med att äta frukost där. Själv tog jag bussen till jobbet och arbetade extra 8-13. Dennis kom hem på morgonen och sov en stund. När jag kom hem från jobbet så gick vi tillsammans till förskolan där de denna dag hade föräldrafika. Vi fick stanna kvar och blev bjudna på mellis och kunde umgås med personal och andra föräldrar. När vi kom hem så hittade Nelly sitt paket från klädpartyt i brevlådan (hon har tittat där varje dag denna vecka), innehållandes hennes svarta kjol.

I fredags åkte Dennis till jobbet för att arbeta extra som kursinstruktör. Jag var ledig men lämnade ändå tjejerna på förskolan. Detta gäller för förskolan: "För vårdnadshavare som arbetar skiftarbete eller har oregelbunden arbetstid är sysselsättningsgraden det avgörande för den kontrakterade tiden – detta oavsett när arbetet utförs." Därför lät jag barnen gå även denna dag då jag kände att jag behövde få tid till att vila och uträtta massa ärenden (däremot var de ju lediga i tisdags).

Jag gick och la mig i två timmar på förmiddagen, men kunde inte riktigt somna in. Sedan tog jag bilen för att inhandla födelsedagspresent, köpa fredagsmys, hämta ut paket, åka till Gränby för shopping till barnen (strumpor, trosor, vantar, leggings) och inhandling av medicin och mat. Första julklappen hann jag även med att köpa!

När jag hämtat barnen så gick Nelly hem till Klara medan jag och Hanna skötte tvätten. Dennis kom inte hem från jobbet utan gick vidare till stan tillsammans med de andra kursinstruktörerna för att äta middag på Nya Stationen. Nelly och Klara kom hem till oss och hade fredagsmys.

Dalahelg

I fredags skulle Dennis jobba natt så han fick ligga kvar och sova på morgonen. Jag lämnade barnen och gick sedan hem och sov en timme till. När vi vaknat åkte vi in till stan för att äta asiatisk buffé och sedan gå på möte med vårt finansbolag. De har hand om vårt privata pensionssparande och sparandet till barnen. Vi åkte därefter hem och hämtade barnen. Jag och tjejerna tog bilen till Krylbo. För att hålla dem vakna hela vägen så fick de en hel del mutor i form av sötsaker...

I lördags när barnen vaknat så tog mamma hand om dem medan jag sov i två timmar till. Sedan åkte jag och Nelly till Karlbo för att hämta kebab och vidare hem till Anna. Där åt vi lunch tillsammans med Anna och Nina och fick en rundtur i Annas fina nyinköpta hus med pool på Grytnäs Gärde.

Jag och Nelly åkte vidare till Fragg utanför Norberg där Jenny hade klädparty. Emma hade kommit från Gävle för att sälja Me&I-kläder och även Veronica var där på besök. Nelly förälskade sig i en svart kjol och eftersom jag hade lovat henne att få välja ett plagg så blev det den som köptes. Jenny bjöd på gott fika och Nelly kunde leka tillsammans med Emmas dotter Linnéa. När vi kom tillbaka till Krylbo så åt vi hemmagjord pizza.

På söndagen gick jag upp med Hanna kl 7. Nelly och mormor fick sova till 9.15. När Hanna skulle sova middag så kunde jag blunda i en och en halv timme till. Vi åkte och hälsade på min mormor innan det var dags att bege sig hemåt mot Uppsala. Dennis har jobbat natt hela helgen och var på söndagskvällen på bio med en kompis för att se Jägarna 2.

Igår gick hela familjen upp tidigt. Eftersom det regnade så blev det buss till jobbet för att arbeta 7-15. Dennis lämnade tjejerna på förskolan och var på kurs 8-17. När alla kommit hem så gick jag och Nelly till bokbussen och sedan kom Emilia hit för att leka en stund. När barnen somnat åkte jag iväg för att storhandla, hann med både Coop och City Gross.

Även i morse var det uppstigning kl 6. Dennis jobbade 7-15 och jag cyklade till jobbet för att arbeta 8-15. När vi hämtat barnen åkte vi till Ångelstaskolan för Nellys gymnastiklektion. Denna gång fick inte föräldrarna vara med utan vi fick vänta i omklädningsrummet.

Gymnastik

I måndags skulle Dennis iväg tidigt till jobbet för att arbeta extra som kursinstruktör. Jag lämnade tjejerna på förskolan och tog sedan bussen till jobbet för att arbeta 10.30-19.30. Efter jobbet promenerade jag hem.

I tisdags var vi båda två lediga för en gångs skull! Och jag fick ligga kvar i sängen ända till kl 10 (16 dagar sedan jag senast fick sovmorgon). Efter lunch åkte jag och tjejerna till öppna förskolan. Därifrån åkte vi hem och hämtade Dennis för att åka vidare till gymnastiklektion. Nelly och hennes granne Emilia är anmälda till en gymnstikgrupp denna termin. Varje tisdag kl 16 träffas ca 24 barn för att röra på sig tillsammans med fyra ledare. Vi föräldrar får bara vara med första och sista gången. Nelly och Emilia verkade tycka det var roligt. De sprang och höll varandra i handen och fnissade när de lekte hav, skepp och land. De fick även gå runt på stationer och göra kullerbytta, gå balansgång, krypa under madrass och hoppa från plint.

På kvällen var vi hemma hos Olle, Camilla, Emilia och Julia för att äta middag och efterrätt.

Igår cyklade jag till jobbet för att arbeta 8-17. På vägen hem började det att regna och i slutet av cykelfärden öste det ner! Dennis var till båten en sväng för att fortsätta skuva på den, förhoppningsvis är den snart igång igen.

Idag jobbade Dennis dagpass. Jag lämnade tjejerna på förskolan och cyklade till stan för att träffa min jobbcoach för sista gången. Jag har ännu inte fått napp på någon av mina mailansökningar eller telefonsamtal så jag ska fortsätta med att skicka ut fler. Sedan var det dags att jobba 12-20.15. Tjejerna blev idag hämtade av Emma som stannade tills Dennis kommit hem från jobbet.

Veckoslutet

I tordags ringde klockan tidigt. Jag väckte barnen och lämnade dem på förskolan lagom till frukost kl 7. Jag cyklade vidare till jobbet för att arbeta extrapass 8-13. När jag skulle cykla hem så regnade det! Men som tur var så väntade mamma och mormor i bil utanför jobbet. Vi åkte till restaurang Fyrislund och åt sprödbakad fisk med stekt potatis och sause verte. Sedan var det dags att hämta barnen och leka hemma. Vi avslutade dagen på McDonalds innan besöket åkte tillbaka mot Dalarna. Dennis åkte till jobbet för att arbeta natt.

I fredags hade jag veckans enda lediga dag. Hanna tyckte det var dags att gå upp kl 7. När barnen lämnats på förskolan så gick jag (och även Dennis) och la oss för att sova igen. Jag sov 3 timmar till! Eftermiddagen ägnades åt städning och handling. Jag och Hanna åkte dessutom in till stan för att hämta cykeln som stått kvar sedan gårdagen.

Igår tog jag bussen till jobbet och arbetade 8-15. När jag slutat så hade jag stämt träff med Petra och hennes barn utanför jobbet. Petra skulle gå på bio med William, medan Inez, snart 3 år, fick följa med mig hem till oss. När vi kom hem så gick vi direkt till grannen Matilda som hade 4-årskalas, där vi fick fiska godis i fiskdamm. Dessutom hade alla grannar samlats på förmiddagen för att ha gårdsstäd tillsammans. Nelly, Klara, Matilda och Inez lekte tillsammans tills Petra kom och hämtade sin dotter.

Idag började jag jobba lite senare, men Hanna tycker det är roligt att vara vaken från kl 6.05 på morgonen... Jag cyklade till jobbet och arbetade 10-17. Dennis och tjejerna åkte till Biltema för att inhandla märkesbelöning till Nelly. Hon hade spanat in en springcykel/balanscykel som nu är hennes.

Sedan fick de besök av Mona, Gert, Jimmie och Klara. När jag cyklade hem så tog jag vägen förbi XL-grillen för att köpa kebab.

Barnvaktspremiär

I måndags cyklade jag till jobbet och arbetade 8-17. Dennis var ute och paddlade med sina arbetskollegor. När jag kom hem så gick jag och Nelly till bokbussen innan det var dags för thaimiddag hemma.

Igår tog jag bussen till jobbet och arbetade extrapass 8-17. Istället för att åka hem så tog jag bussen till Bosse, Love och Ella där resten av familjen väntade. Vi blev bjudna på korvstroganoff och ris till middag.

Idag arbetade jag 10.30-19.30 och Dennis arbetade dagpass. Så detta var första dagen på vår barnflicka Emmas arbetsschema. Hon hämtade barnen kl 17 och gick sedan hem till oss där hon värmde mat och lekte. Hon nattade Hanna, men Nelly var fortfarande vaken när jag kom hem vid 20. Dennis hade extra lång kväll då hans jobbgrupp skulle äta middag tillsammans idag. Emma berättade att allt gått bra, även om Hanna varit lite reserverad i början.

Höst

I torsdags kom Dennis hem från jobbet och gick till förskolan med barnen. Sedan gick både han och jag och la oss för att sova en stund. Jag klev upp efter en och en halv timme och tog bussen till jobbet. Jag arbetade 13-20.15 och promenerade sedan hem.

I fredags ställdes klockan tidigt då både jag och Dennis skulle upp och jobba. För första gången fick barnen lämnas kl 7 på förskolan (de öppnar den tiden). Alla barn som börjar kl 7 får äta frukost där så jag lämnade dem vid frukostbordet och då blev Hanna minsann inte ledsen när jag gick... Jag arbetade 8-13 och Dennis jobbade dagpass. När jag hämtade barnen så följde Emma med för att se och lära. Hon stannade kvar 2,5 timme för att lära känna barnen och hemmet lite mer. När Dennis kom hem var det fredagsmys med popcorn.

Igår var jag ledig för en gångs skull. Fast då jobbade såklart Dennis istället, dagpass denna helg. Jag och tjejerna tog bussen in till stan för ett besök på McDonald's. Vi åkte vidare till Pelle Svanslös Hus där vi lekte och fikade. Vi gick förbi svandammen och matade fåglarna. Till sist köpte vi lördagsgodis innan vi tog bussen hem igen. När Dennis kom hem blev det tacos.

Idag har vi varit hemma på förmiddagen (utom Dennis som jobbade). Lagom till lunch fick vi besök av Magnus, Ulrika och lilla Ludvig. Vi åt club sandwich och strips. När de åkte mot Stockholm igen så åkte vi iväg och handlade lite. När Dennis kom hem, efter veckans 54 arbetstimmar, så fick tjejerna hoppa i badet.

Det är fortfaranade skönt ute trots höstens intåg, en härlig sensommarhelg har det varit.