Mat & dryck

Ja, man kan inte påstå att vi varit hungriga eller törstiga dessa två veckor.

Om jag börjar med frukosten så var det en jättestor buffé med allt tänkbart. Jag åt oftast en halv omelett eller scrambled egg, naturell yoghurt med melonsallad till, nybakat bröd med färskost och marmelad och saftiga apelsinskivor. Till det drack jag ett glas ananasjuice. Det fanns även cirka 10 olika bakverk till frukost, bland dem chokladmunkar… Jag åt en halv sådan varannan morgon, som tur var så var de inte så stora. Dennis och Nelly åt pannkakor med chokladsås. Nelly åt dessutom chokladflingor med mjölk. Hoppas hon inte tror att hon får sådan frukost hemma också… Hanna åt gröt som vi tagit med hemifrån. Hon fick dessutom smaka naturell yoghurt för första gången.

Till lunch serverades buffé i strandrestaurangen som låg mellan stranden och poolen. Det fanns oftast en fisk-, kyckling- och kötträtt. Det fanns ris, pasta och någon form av potatis. Det fanns varje dag sallad, gurka, tomat, bröd och cirka 5 olika bakverk. Det fanns även en pizzabagare som stod och bakade småpizzor, ungefär lika stora som ”innercirkeln” av tallriken. Kön dit var ofta lång, då man fick vänta på att de skulle gräddas i stenugnen. Två gånger åt jag en hel pizza och två gånger åt jag en halv pizza. Annars försökte jag ta en portion med lite blandat, försökte fylla tallriken med mycket sallad. Om det serverades något riktigt gott så tog jag lite till, det hände bland annat när det var mozzarellafylld kalv. Till lunch drack vi vatten. Hanna åt ersättning.

Mellanmålet serverades också vid stranden och var lite onyttigare. Första veckan orkade vi inte äta mellanmål. Andra veckan åt vi lunch tidigare och blev då lite småhungriga på eftermiddagen. Maellanmålssnackset var lite onyttigare; ibland pizza, strips, korv med bröd och kycklingvingar (och bakverk förstås).  På dagarna när vi låg på stranden drack jag vatten och pepsi light.

Middagsbuffén liknade lunchen, men var mycket större. Många olika salladsröror, varmrätter och cirka 20 olika efterrätter! Varje kväll var det ett tema, såsom t ex barbeque, exotic, one world, Egyptian, arabic, spicy, Europe, hawkers och fisherman. Det var endast vid tre tillfällen som samma tema återkom. Kött-, kyckling- och fiskrätterna varierades på många olika sätt genom att grillas, stekas, kokas, gratineras och friteras. Och jag visste inte att man kunde variera ris på så många olika sätt, med till exempel saffran, curry, russin, cashew, tomat, kanel, olika grönsaker, stekt ris, risotto och kreolskt ris. Potatisen kunde finnas som kokt, klyftad, mos och bakad. (Endast vid en lunch var det strips… ) Jag gillade de gånger de serverade bläckfisk. En favorit jag fick var små degknyten som antagligen var friterade och innehöll smält ost, mumsiga men onyttiga. De serverades nog vid fyra tillfällen. Dessutom hittade jag andra veckan goda ostsallader, med till exempel melon i.

De första fyra dagarna smakade jag av lite olika efterrätter. De var jättefina och såg smaskiga ut, men jag tyckte inte de motsvarade förväntningarna. Jag hittade ingen favorit och resterande dagar lät jag bli dem. Till middagen drack jag två glas rött vin. Nu var det ju miniglas vi fick, de innehöll nog knappt en dl vin vardera. Men det var ju bara att beställa in fler glas om man ville… Hanna fick äta burkmat och medan vi åt fick hon små, små brödbitar att plocka med. Majsbågar är också en favorit hos henne. Nelly åt lite dåligt, vi fick försöka truga i henne maten ibland. Smörgås, ris och kyckling fungerade ganska bra.  Chokladmousse till efterrätt kunde hon ta några tuggor av.

På kvällarna satt vi i baren och beställde drinkar och annat gott. Tyvärr smakar inte drinkar så gott utan is, och jag ville inte be om det heller då den består av kranvatten. Jag tyckte de alkoholfria drinkarna var godare. Det kunde bli en drink eller ett glas vin samt lite pepsi light på kvällen för min del. Dennis drack mest öl och Nelly fastnade för 7up, kanske för att hon tror att det heter seve-napp… På fredagarna gick vi till närmaste market och köpte chips och godis.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

grodanogrisen

Jag heter Veronika och är den som skriver i denna blogg. Jag bor i Uppsala tillsammans med min sambo och två döttrar. Nelly är född i mars 2008 och Hanna i maj 2010. Här får ni följa vår vardag.

RSS 2.0