Giftun Azur

Så hette vårt hotell i Hurghada. Det var ett stort hotell med ca 500 rum. Jag hörde en annan svensk berätta att de hade 600 anställda, varav 200 städar. De flesta gäster var tyskar och många i personalen kunde prata tyska. En del ryssar och skandinaver bodde också där. Servitören vi hade på middagen berättade att han arbetade VARJE dag i två månader och sedan var ledig i 10 dagar. Det var nog ganska långa arbetspass då jag såg honom både under frukosten och middagen. När det gäller personalen såg jag endast män som arbetade på hotellet! Eller jag såg EN kvinna också, som jag tror var städerska. På skönhetssalongen fanns nog också kvinnor.

Det fanns två pooler, varav en barnpool. Det stod i katalogen att en var uppvärmd, men det var den INTE! Det kan kanske ha varit ca 21-22 grader, som svenska sommarvatten. Jag tyckte det var svårt att komma i vattnet, men Nelly verkade gilla det ändå. Stranden hade härlig sand och gratis solstolar och parasoller. Det var ganska långgrunt, lagom djupt tyckte jag. Det var en privat strand så man slapp bli störd av tiggare och försäljare. Fast några försäljare fanns det som hörde till hotellet eller hade avtal med dem. Det gällde bland annat massage och båtutflykter. De kunde dock acceptera ett nej utan att tjata. Vi bodde som jag tidigare berättat i radhuslängor, med mycket grönska. Vi hade ca 200 meter till poolen och ytterligare 50 meter till stranden. Åt andra hållet var det nog 100 meter till huvudrestaurangen.

Tyvärr så fick man röka på de flesta ställena, bland annat i lobbyn. Huvudrestaurangen var uppdelad så att halva var rökfri…

Nu är jag så sugen på att börja planera nästa resa! Jag kan mycket väl tänka mig samma hotell igen, det var väldigt prisvärt. Det som gör att hotellet har klass 3,5 istället för klass 4 är nog att det inte är så nytt. Rummet såg fräscht ut vid första anblicken, men man ska inte börja titta så noga hur det är byggt...(Kranen till duschen satt till exempel inte fast ordentligt i väggen). Annars finns allt man behöver för en underbar semester! Vi vill gärna åka någonstans innan Hanna fyller två år (så hon åker gratis), antagligen blir det i början av 2012. Längtar redan!



Kommentarer
Morbror Mange

Då kanske vi får följa med? :)

2010-12-06 @ 17:38:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

grodanogrisen

Jag heter Veronika och är den som skriver i denna blogg. Jag bor i Uppsala tillsammans med min sambo och två döttrar. Nelly är född i mars 2008 och Hanna i maj 2010. Här får ni följa vår vardag.

RSS 2.0